Dimensionering af heb 140 & 160 jernprofil carport contra limtræ`s bjælke

Jeg skal bygge en garage på 540X900cm fundamentets mål, monteres med 10 stk. 25gr.  gitterspær eller saksespær mål 547cm, carporten skal opsættes med stolper 97x97 eller 125x125, monteret på rem over fundament under hvert gitterspær

I carportens åbning hvor jeg skal køre ind fra siden i en ca. 6 meters åbning vil jeg dog sætte 2 stolper på 150x150 til montering af HEB profil.

 Problemet er at jeg skal kunne køre ind fra siden, og i denne side skal der monteres en bjælke på 6 meter.

Jeg skal have dimensioneret en 6 meter HEB jernbjælke, som kan bære et tungt tag.

Ved hjælp af dimensionering af limtræsbjælker har jeg fundet ud af at jeg skal have en limtræsbjælke med dimensionen 140x366 x600, men denne bliver desværre for høj, når man skal køre ind fra siden med en bil, derfor vil jeg have en HEB jernprofil.

Carporten indretning 3meter redskabsrum og ca. 6meter carport på fundament, carporten bliver lukket med træ på alle sider undtagen 6 meters indkørsel.

Eventuel tegning og beregninger, fra lignende byggeri.

Er der nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak

Hilsen

Gunnar

61782900,

Sms dit telefonnummer jeg skal nok ringe dig op, eller mail [email protected], hvis du kan hjælpe.

Jeg skal bygge en garage på 540X900cm fundamentets... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke helt præsis hvad der menes med at ligge den ene inde i spærret.
Jamen dog et tungt tag hvor tungt plus noget sne selvfølgelig hvad taler vi så om det kan da ikke være så besværligt en stålbjælke af en nærmere beregnet dimension det hjælper en smed da med han har adgang til ing. beregninger igennem hans forening.

PEK

 

en i bjælke består af en over rem og underrem med et mellemstykke mellemstykket har for så vidt ikke den store betydning blot for at holde afstand underrem virker som træk og overrem som tryk og afstanden imellem har betydning når der skal regnes.

PEK

 

Ved gitterspær rejser du alle spærene først.

I portåbningen etablerer du en midlertidig rem eller understøtning for spærene.
Når alle spærene står korrekt skubber du remmen ind fra gavlen.
Så langt som muligt ude hvor spærhoved og -fod mødes.
Nu ligger rremmen på spærfødderne.
Spærene fastgøres/ophænges i remmen.
Voilá - når du fjerner den interimistiske rem/understøtning bliver spærene hængende. :o)

Prøv at tegne et snit i din carport!
Ud fra de detaljer du fremlægger har jeg lavet en beregning som selvfølgelig alene tjener til vejledende formål.

http://peecee.dk/upload/view/375386

Som det fremgår er jeg enig i limtræsdimensionen på 140x 366 af hensyn til nedbøjning.
Hvis der vælges stålprofil, kan der anvendes HEB160 i kvalitet S235

 Certificeret Statiker

Annonce
Spekulerede lige over om man ikke kunne bruge 2 stk. formstål unp i en mindre dimension svejse dem sammen, har mindre egen vægt dermed også billigere, kan optage større nedbøjning i forhold til dimensionen.
http://www.sanistaal.dk/fileadmin/u...aelker.pdf

Hilsen
Gunnar
jo det kan sagtens lade sig gøre det kan blive lige godt man kan også lave et lille gitterspær men så begynder økonomien jo og dtrammer garnet det koster jo alt sammen jeg troer ikke jeg ville betænke mig den mindste smule køb den rigtige hvis du vil have vægten lidt ned kan du skære nogle huller i midt stykket runde det har ingen betydning

PEK

 

Man kan gøre så meget!

Men man kan ikke svejse 2 stykker UNP160 sammen - ryg mod ryg. For det første fordi der der opstår et hulrum imellem svejsningerne.
Og fordi du derved blot opnår et H-profil af samme højede som HEB160-ern. Men væsentligt svagere!

Men man kan stille en stolpe midt under sin rem! Så kan du nøjes med en velvoksen taglægte som overlægger. Ca. 

mon ikke det her er ved at blive lidt for kedeligt lav det rigtigt det er det eneste der duer kontakt din smed han hjælper dig gerne eller jernhandel di har også råd

PEK

 

Det var et unp 140 jeg tænkte på, og det er kun nedbøjning, jeg bør tage hensyn til.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis