Montering af træ/alu vinduer - karmskrue gennem alu-falsen?

Hej

Jeg skal snart montere vores nye træ/alu-vinduer fra Thema.

Teknikken er jeg ret godt med på (tror/håber jeg), men at skulle bore huller i og montere dem i alu-falsen virker bare forkert. Det virker for klejnt, men er det ikke godt nok måde at gøre det? Er det ikke ekstremt nemt at trække aluprofilen flad, når karmskruen skrues i?

Skal jeg bruge karmskruer med eller uden hovede? Hvor stort bor (7mm?) til alu-falsen? Og 6,5mm til forboring i mur (mursten).

På forhånd tak.

Tilføjelse:

Her er, hvad Thema skriver (s. 6 i bunden): http://www.thema.dk/wp-content/uploads/2011/10/Monteringsvejledning-Tr%C3%A6-Alu-vinduer-2011.pdf

Her er profiltegningen: http://www.thema.dk/wp-content/themes/thema/images/profiltegninger/SNIT_ALU_SH_SL.pdf
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Damm, nogle dårlige vejledninger der, utrolig man ikke kan ofre de par 2000,- på at få tegnet noget materialer i ordentligt opløsning.

Jeg ville bruge karmskruer uden hoved, da skruen jo netop holder det fast via gevindet på bagsiden af profilet, og skruehovedet jo derfor ikke rigtigt har nogen effekt, det er kun til ting der skal "tvinges / fastholdes" ind til det emnet der skrues i, at hovedet har nogen videre funktion.

Bor for i vindues med 7mm bor, og i mursten med 6mm eller 6.5mm ved beton.
Ja, hvis den stadig trækker lidt i karmen når du skruer dem i, så nøjes evt. bare med at bore hullet i den foreste del af rammen med et 8mm bor, også 6 mm i bagrammen som væggen, så er du i hvert fald sikker på den ikke trækker profilet ud af facon.
Så er de to første vinduer monteret, og det går bedre end forventet.

Jeg kan ikke skrue karmskruerne helt ind i falsen uden at der er klodser bag - det trækker simpelthen for meget i karmen. Nogle skriver, at der skal klodser bag skruer i karmen i siden, mens andre skriver (bl.a. Thema selv) at det valgfrit.

Hvad er go' praksis?

Hvis det er ok ikke at have klodser bag karmen i siderne, vil jeg nok egentlig helst være fri. Det er et bøvl at få dem derind og det er lettere at stoppe, hvis de ikke er der.

Jeg har endnu ikke prøver at bore det yderste hul i alu-profilen op til 8 mm og så kun bore igennem bagsiden med 6 mm, men det skal jeg på det næste vindue.
Skrevet af Peter Farsinsen på 31 jul 2012 10:14

Jeg har endnu ikke prøver at bore det yderste hul i alu-profilen op til 8 mm og så kun bore igennem bagsiden med 6 mm, men det skal jeg på det næste vindue.

Det er helt klart den nemmeste løsning, og eleminere trækket, da skruen jo bare går fri af det første  hul.
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 31 jul 2012 15:47

Det er helt klart den nemmeste løsning, og eleminere trækket, da skruen jo bare går fri af det første  hul.
Og så droppe klodser i siden? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis