Skæve skiver

Jeg er ved at montere en h bjælke op af en gavlvæg som vindsøjle. Jeg har forboret huller i bjælken for hver 40 cm! Og regner med at rejse bjælken også bore skævt ind fra siden gennem hullerne ind i væggen. I med noget Hilti 2 komponent beton lim, også en gevinstang i, men når jeg så skal til at spænde/fastgøre bjælken, ville jeg gerne have haft en skæv skive imellem h bjælken og møtrikken, så trykket ikke kun ligger på den ene side af møtrikken. Kan man købe det, eller skal jeg selv ud og finde en stump rør jeg kan skære noget ud af
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det beste er at forsænke hullet i længteretning af bolten. gevindstang. så spendeskiven og bolthovedet
er sænket.

men den "skæve skive" den hville kløve træet når du spender til.!

"skæve skive" den kan laves på en drejebænk af en rundjern
 først bores der efter skæres med nedstryger.
en rør den presses ind i træet.
 
Dem kan man nok ikke sådan lige købe nej, kommer jo også an på hvor skævt du borer for bjælken, der angiver hvilken hældning skiven skulle have.

Sidder den synlige efterfølgende eller ?

For ellers ville jeg da være ligeglad, hvis det er 12mm bolte, kan disse bare bukke lidt til, efter kitten er tør, også er der nok begrænset hvor meget de går skævt på jernet.
Ellers kunne du bruge nogle stumper rør, du skærer skrå i den ene ende.........

mvh


BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du må endeligt ikke banke på de indstøbte gevindstænger - efter indstøbningem! De bliver slået løse jo!

Hvis det er sort stål kan du lægge en svejseklat bag den skive du sætter på gevinstangen inden møtrikken.

Men du kunne jo osse bare stille søjlen op på plads, afmærke hullerne på murværket. fjerne søjlen, bore hullerne i murværket, indlime gevinstængerne.
Og montere søjlen.

Ikke spænde møtrikkene for hårdt - du kan sagtens trække gevinstænger eller mursten ud af muren - når du tilspænder boltene.
Ellers kunne du bruge nogle stumper rør, du skærer skrå i den ene ende.........

mvh


BS


Det var egentlig også min første tanke
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 16 jul 2012 00:41
Du må endeligt ikke banke på de indstøbte gevindstænger - efter indstøbningem! De bliver slået løse jo!

Hvis det er sort stål kan du lægge en svejseklat bag den skive du sætter på gevinstangen inden møtrikken.

Men du kunne jo osse bare stille søjlen op på plads, afmærke hullerne på murværket. fjerne søjlen, bore hullerne i murværket, indlime gevinstængerne.
Og montere søjlen.

Ikke spænde møtrikkene for hårdt - du kan sagtens trække gevinstænger eller mursten ud af muren - når du tilspænder boltene.

Den tanke har jeg også haft, men er kommet frem til at hvis jeg borer skævt får jeg fat i mere legamur og gører fast i, jeg har boret alle hullerene i H bjælken med et 17mm bor i en 45 graders vinkel, så det skulle være lige til at gå til, jeg mangler bare at få rejst H bjælkerene men alle er jo pt på ferie lige nu så det må vente.
Selvfølgelig findes disse skiver. Søg på skråskive på Google

MVH Leo

Skrevet af Leo Jensen på 16 jul 2012 08:01
Selvfølgelig findes disse skiver. Søg på skråskive på Google

Takker, det var lige det jeg skulle bruge
Så selvfølgelig er det vel heller ikke! Vinkelen skal jo passe med den aktuelle bolt.

Derimod dur svejseklatten stadigvæk. Monter hele l....t og slut af med en svejseklat som udfylding bag skiven!
Skiverne er lavet i vinkler, der passer med slipvinklen fra valsning af profilerne. Dermed passer skiverne til indersidens vinkel, hvis din bolt skal vinkelret igennem ydersiden profilet, og det skal de oftest...


MVH Leo

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis