regnvand

hej jeg har lige købt hus og ville lige høre hvad jeg kan gøre med regnvandet. Det er sådan nu at de bare ryger ud på jorden, kan man putte det på den brønd til spildevand fra håndvaske eller kan man putte det ned i en gammel vandboring der ikke bruges (tror ikke man må men ville lige spørge)

hilsen kenneth
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg teknisk forvaltning i din kommune. Er der enstrenget kloaksystem må du måske gerne lede overfladevand i kloakken.Hvis der er separeret spildevand må overfladevandet ikke kommes i kloakvandet. Der skal derfor etableres en nedsivningsfaskine, hvis ikke det på overfladen kan ledes bort på anden måde.

En ting er dog sikkert. Leder du overfladevand i en brøndboring gør du noget ulovligt, og fører det til en grundvandsforurening kan du få en ikke ubetydelig erstatningssag på halsen, som du ikke kan forsikre dig ud af.
Ja det er en måde at lave en faskine på, men den skal jo være dimensioneret til det tagareal, der afvandes.
Der bør være 1 m3 faskine pr. 100m2 tag, hvis det er sandjord, og mere jo stivere jorden er. Se nærmere her
Hvis der ikke i dit område er etableret to-strengs kloaker, så vil det med al sansynlighed komme i nær fremtid.
Der er så den forskel at hvis det skal kobles til din egen faskine må du selv lave det, hvorimod hvis det skal kobles
til offentlig kloak (og ligegyldig om det er et- eller to-strengs) SKAL det udføres af en autoriseret.

Og som Lars ON skriver, så er det med at koble det på en gammel brønd MEGET forbudt. Og noget forbandet svineri.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

hej der er slet ikke kloak i mit område jeg har bare en septiktank og en brønd til vande fra håndvaske, det vand fra septiktanken og brønden til håndvaske går direkte ud i en å
Uha pas du på at komunen ikke får ondt i røven over at du leder den slags "vand" direkte ud i åen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis