Ny ligusterhæk skyder kun delvist

Jeg har i oktober 2011 plantet noget ny ligusterhæk ca. 60cm i højden.
De fleste planter skyder fint med nye blade mens nogle få kun skyder helt nede ved jorden og så stikker de nøgne grene uden skud 60cm op i luften.
Nogle få planter skød slet ikke, så dem har jeg lige skiftet ud (jeg havde nogle overskydende i backup fra plantningen som jeg havde stukket ned i jorden i baghaven).

Hvad skal jeg gøre med de planter som kun skyder i bunden?
Skal jeg også skifte dem ud eller skal jeg klippe de nøgne grene af ned til hvor de skyder eller hvad skal jeg gøre?

På forhånd tak for jeres inputs.
/Peter
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindeligvis planter man hæk og klipper så ned så den er lige, men i dit tilfælde vil det nok være smartest at udskifte dem der kun skyder i bunden.
Det er jo nok vinteren, der har nappet et par at de nyplantede. Heldigvis som du beskriver, så skyder de fleste af de udgåede fra bunden.

Men det kan også skyldes tørke. Hvis grenene er helt døde (krat i barken med en negl) på de uden blade, så klip dem ned. Er der saft i barken, så taler det for at planterne står tørt, hvorfor de kun har sat de allermest nødvendige blade for at overleve. Vand vil hjælpe i den situation.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis