Brændstofforbrug Mercury 30 hk 4 takt.

Naboen har købt en askeladden 445 Hunter

Længde: 4,45 m 
Bredde: 1,79 m 
Vægt: 350 kg

Der sidder en 30 hk Mercury 4 takt på fra 2009 som maks har sejlet 20 timer.

Nu er det store spørgsmål - Hvor meget benzin kan man forvente at den bruger i timen.. 

5 liter, 10 liter eller 20 liter. eller noget helt andet... 


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt an på hvad naboen vil.. vandski eller trolling.

Uanset forbrug så bliver det vist ikke billigere end det han har anskaffet sig.
Den er lidt "snedig" at sejle..
Askeladden anbefaler 40 til 50 heste.

og det er jo en 30 hk der sidder på.. så motoren arbejder en hel del for at komme op og plane.. og det er jo fuld gas.
Jeg kørte trimmet ned så motoren "løftede" agter..
Motoren kommer så efter lang tid op på ca. 5000 omd. og båden planer så..

Så kommer der lidt mere fart på og motoren kommer op på 5200 omd og jeg kan så justerer trimmet så båden sejler lidt hurtigere og kan så liste den ned på ca. 4850 omd og den planer stadig..

Jeg har læst at maks omdr. på motoren er 5250 til 6250.
Så måske vil den sejle bedre med en lidt mindre skrue på..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det lyder helt normalt, godt med skrald på til båden er ude af vandet og så sænke hastigheden lidt. Hvis der ikke er styrpult, hjælper det ofte at sætte en forlænger på styre armen og så sætte sig længere frem i båden.
Der er styrepult...

http://www.askeladden.com/?page=602&show=710#/OUTBOARD/445%20HUNTER/SPECIFICATIONS/TECHNICAL%20DATA/

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Nå da da !
Køb 3x20 L. af de der sammen foldelige vand dunke, fyld dem med havvand og brug dem som ballast i stævnen, når i så er flere afsted kan de blot tømme dem.
Nu skal den bruges til at fiske fra... og så en solskins tur ned til Valdemar Slot..
Der er en 21 liters tank, så det er jo fornuftigt nok at være lidt forberedt på hvad den bruger.

Jeg tror dog at en størrelse ned i skrue vil hjælpe en masse..

Det rum der er i stævnene er så lille at der ikke kan være mere end maks en vanddunk. Og jeg tror den planer noget nemmere hvis man er alene i den..

Rent konstruktionsmæssigt undre det mig at den 21 liters tank er i samme side som styrepulten.. De ca. 20 kg kunne jo godt være modsat.. Men det er måske kun mig der tænker sådan..
Tanken er for stor til at være i den anden side - Rummet er todelt - 2/3 og 1/3

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det lyder da bestemt som om, den kunne bruge en mindre skrue.
Som jeg lige husker det giver det ca. 200 o/m mere, at sætte nummeret mindre skrue på, hvis båden planer med den nuværende.
mh jens
Fordelen ved at du har en 30HK, er at alle må sejle den. Da det er lige under grænsen for speedbåd kørekort.
Jeg kan supplere med ret nøjagtigt forbrug på en lidt tungere båd med 60 KH motor.

Forbrug målt systematisk er 0,68 - 0,75 l/sm når vi sejler "blandet" - dvs så vidt muligt med økonomisk planingsfart =12-16 knob) eller med lav økonomisk fart (= ca 5 knob). Det uøkonomiske fartområde 7-10 knob undgår vi hvis vi kan, men der kan jo være bølger, som gør at vi ikke kan plane uden at smadre båden, og så bliver forbruget større, Ca 0,8 l/sm.

Vores Flipper 570 vejer ca 800 kg med udstyr + 2 Voksne = ca 1000 kg ved alm brug.
Den planer fint med 3600 omd og opefter (allerbedst "summer den som en symaskine" ved 3900 omd)

Naboens båd vejer med besætning og udstyr måske 500 kg, altså det halve, og motoren er på halve størrelse også.
Jeg vil derfor mene at Naboens båd bruger cirka det halve pr sømil (af hvad vores Flipper bruger), eller rettere lidt mere, fordi den jo som du skriver skal ret højt op i omdrejningerne - altså 0,4 l/sm til 0,5 l/sm.
Forudsat at han ikke kører i fulde omdrejninger, så bliver det nok højere igen.

Vi glæder os til at høre hans faktiske forbrug, når han har prøvet båden et stykke tid.

PS det med balance og vanddunke er meget vigtigt. Det er rigtigt smart med 2-3 dunke som Håndværkeren skriver. Sideværts trim er også vigtigt for farten.
Jeg har prøvet MANGE gange - en 10 liters vanddunk frem eller tilbage, kan give 1-3 knobs forskel, ved samme omdrejninger- eller omvendt selvfølgelig spare benzin, ved samme fart.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis