Hvorfor fugtmembran når man isolerer kældervæg?

Jeg skal i gang med at lave omfangsdræn og isolere min sokkel/kældervæg med 100mm styrolit drænplader.

Hos producenterne af drænpladerne (fx Styrolit og Thermisol) læser jeg at man skal fugtsikre soklen/kældervæggen inden man sætter drænpladerne op.

Enten med grundmursplader/platon eller asfaltering.

Men jeg i tvivl om hvorfor? En drænplade  lavet af flamingo kan der da ikke trænge vand igennem? Og oven på drænpladen bliver der afsluttet med en alu inddækningsprofil så der ikke kan trænge vand ned bag pladerne.
Hvorfor skal man så lave denne fugtmembran? Jeg tænker det er fint at væggen kan ånde.


 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Maximus,

Det spørgsmål stillede jeg også mig selv og lod være !
Det virker helt galt at forsegle væggen udefra - så vil nedefra kommende fugt fortsætte opad i væggen og måske gå ind istedet for ud.

Styroporen og drænet skal nok gøre arbejdet alene.

Jeg tillader mig at være MEGET kritisk overfor diverse producenters råd og dåd - kontakt istedet for Teknologisk Institut for en upartisk mening.

Du skulle lige bruge 10 min. på at studere disse tråde:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/168044
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/167805

Mvh
Henrik.A

Jeg har snakket med 2 producenter af drænplader og den ene kunne ikke komme med nogen forklaring på hvorfor man skal. Det skal man bare.

Den anden producent fortalte at det er fordi at polystyren ikke er 100% vandtæt samt at samlingerne heller ikke er det selvom de er med fals. Så står der vand op af dem i en længere periode vil det trænge igennem. Han sagde derfor at man bør gøre det, specielt hvis ens fundament er bygget af sugende materialer som for eksempel mursten. Men kunne forstå på ham, at har man ikke et vand problem og er ens fundament tørt når man graver ud, så er det nok ikke helt så nødvendigt.

 

I mit tilfælde vurderer jeg at de isolerende drænplader samt drænet godt kan holde mine vægge tørre og varme. Der bliver selvfølgelig lukket af over pladerne så der ikke kan sive vand ned bag dem.


 
Den første producent er ihvertfald ærlig!

Den anden udtaler sig nærmest kriminelt.

Flamingoen er selvfølgekig ikke vandtæt i hverken samlinger eller for nedenfra kommende fugt!

Hvordan fastgøres pladerne iøvrigt til væggen?


Ihvertfald.

Som jeg forstår udvendig kælderisolerings virkemåde så er omfangsdrænets formål at holde isoleringen og kældervæggen TØR.

Fordi våd isolering ikke er varmeisolerende - ret godt!

Man kan ikke sige at udvendig asfaltering er forseglende. Det er fugttæt - i nogen grad - men ikke damptæt eller -spærrende.

Som jeg forstår det bevirker grundmurspladen/Platonpladen at der opstår en slags hulrum imellem væg og plade, i modsætning til en slags "klemt fuge eller flade". (Idet flamingopladerne jo monteres udenpå platonpladen).
I hulrummet er der en vis bevægelse/strømning i luften, osse kaldet ventilation hvilket bevirker en hurtigere udtørring af væggen.

Men det er krystalklart at såfremt der i perioder står fugt eller vand i og omkring isoleringenm, eller der er stop i omfangsdrænet.
Ja, så virker varmeisoleringsmaterialet ikke efter hensigten. Fordi den er våd jo!

Man må selv udlede konklusionerne - på samme måde som HHA gjorde! Dog ved jeg nu ikke hvor meget viden Teknologisk Institut egentlig har om emnet. (Fordi en af deres undersøgelser udelukkende baserer sig på anvendelsen af Rockwools produkter).

Og det er egentligt forbløffende så lidt der er forsket i udvendig kælderisolering her til lands. Alt for meget handler om tro - lidt lissom hos mig - og ikke om reel viden! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis