Hvor køber jeg luftkalk?

Hej

Har en gammel murermestervilla hvor jeg gerne vil være tro mod den oprindelige håndværksstil. I den forbindelse vil jeg gerne lægge nye fuger under vinduerne. De nuværende fuger er en uskøn blanding af en tilfældig mørtel fra Jem og Fix og grå silicone. Jeg vil gerne omfuge dem efter metoden beskrevet her:

http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/moertelfuger.pdf

... Men der står at man skal bruge en luftkalk uden hydrauliske tilslag?!? Hvor finder jeg sådan en? Jeg skal selvsagt ikke bruge særligt meget (gætter på maks 10 kg og sikkert langt mindre), men det bliver ikke lettere af at jeg ikke har bil. Bor i Kalundborg.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig hørt om luftkalk tror du ikke der er noget du har misforstået.
Hvis man googler luftkalk, og læser lidt i de forskellige indlæg, så er jeg kommet frem til, at det er læsket kalk, og mon ikke det lyder rimeligt?

mvh jens
@Jens: Jo det er korrekt.

Det burde kunne købes i de fleste velassorterede byggemarkeder, men jeg har ikke set efter. At det er ren luftkalk ses på produktet ved, at der kun står K (f.eks. Weber Finpuds K 100/750) og ikke KKH (tilsat Hydraulisk kalk) eller KC (tilsat cement). Men man kan nok ikke købe mindre end 25 kg i et byggemarked, det kan man måske hos Skandinavisk Jura-Kalk.

Jacob
25 kg er også fint nok, sålænge det er fra et byggemarked rundt om hjørnet :-) tak til Jacob for at bryde "koden" for hvad K, KH mm står får. Troede bare at læsket kalk var det samme som hydraulisk (læske = vådt, hydraulisk = væske... )

Jeg vil prøve at finde en sæk med kun k på og gerne noget i retning af ovemstående i det lokale byggemarked :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis