400 volt i køkenet / lovligt?

Er det lovligt med sådan et 400 volt komfurstik, til kogeplade og ovn.
Samt et der kun buges, til opvaskeren.

Jeg er ved at lave køkken, og jeg har sådan to "komfur" udtag, de har deres egen  3 x 16 ampere sikring (der er nul, og jord) og er ført frem i 5 x 2,5 kabel.
væg udtagene er den her type...

Der sidder sådane dåser i vægen...
mvh jens
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål.

Er det en ensisterende installatin eller en ny du vil lave.?

Hvis det er en ny installation, vil jeg anbefale at du laver et stik pr brugsgenstand, da det næsten er umuligt at montere mere end et kabel i hver udtag.

Den dåse du viser der mener jeg enten er til en 400V konforstikkontakt eller til indstøbning i beton kan ikke helt huske det. Ønsker du det komfurudtag der er billed af er jeg ret sikker på du bare skal bruge LK´s normale 1,5 moduls indmuringsdåse.

http://www.elvvs.dk/p/fuga-indmuringsdaase-1-5-modul-groen-13097/

mvh Mathias
Ja det er en eksisterende instalation, jeg har bare hørt snak om at 400 volt ikke er lovligt i køkken længere? I mit bryggers har jeg monteret vaskemaskine og tumbler, i samme komfur-udtag et var der ingen problemer i.
Er det ikke længere lovligt , kunne jeg jo ligesågodt montere 230 volt stik i stedet.
Kablet kan godt trækkes lidt ud, så der kan monteres et fuga underlag, og et par udtag.

LK Fuga stikkontakt 2 modul vandret
Samt skifte til 13 ampere sikrings modul...
Men er det stadig lovligt, kan jeg jo lige sågodt bruge det der er.
mvh jens
Hej Jens
Der er ikke noget ulovligt ved din installation. 3x16A og et komfurudtag er helt standard. Du kan for den sag også anvende komfurudtaget og kablingen med 10A eller 13A gruppe.

Det du måske kan have hørt er:
Der er nogle producenter at hvidevare, hvor de i deres monteringsvejledning beskriver at f.eks en opvaskeren max må beskyttes af eks. 10A eller 13A sikring. - Så hvis du tilslutter den til en 16A gruppe vil du have et tilfælde hvor du ikke følger producentens vejledning/anbefaling.
Det er beskrevet i lovgivningen at du skal følge producentens vejledning.
Som Daniel skriver er det fuldt lovligt at anvende 400V i dit køkken samt alle andre rum for den sags skyld.

Hvis du er i gang med at trække kabler, eller har mulighed for det vil jeg anbefale dig at lave et seperat 5G2,5 kabel til komfuret, og så forsyne ovn og opvasker fra det eksisterende kabel.
Grunden til det er at nye kogeplader sagtens kan belaste en 3 faset 16A gruppe alene, og har du så ovn eller opvasker igang på samme tid opstår problemet.

Hilsen Mathias
____________________

Uddannet Elektriker.
Installatør Studerende.
Jeg har nu udersøgt strømforbruget på kogeplade, ovn, og opvasker.
Det kommer da til at knibe med at få det til at køre på 3 x 16 ampere

Kogepladen bruger max 7200 watt 230 volt, som udgangspunkt kommer den med nul, fase og jord.
Men der er ført 2 x nul, og 2 x fase frem, som så er samlet med terminalrør.
Så skille jeg dem ad, passer det til 2 x 16 ampere.
Ovnen er på3500 watt 230 volt passer så til den sidste1 x 16 ampere
Opvaskeren er på 2400 watt 230 volt

Så det optimale vil jo nok være, at trække en 13 ampere 230 volt til opvaskeren.

Eller vil i mene det kan hænge sammen, med 3 x 16 ampere, og så satse på at ikke alt køre samtidigt.

Det er den ekssterende instalation, som fungrede uden problemer før, med opvasker, og komfur med ovn og glaskeramisk plade-

mvh jens

Annonce
Jeg tror ikke du får problemer hvis du montere opvaskeren på en af de faser kogepladen også bruger.
Den effekt som er oplyst på kogepladen er dens max optagede effekt, det vil sige hvis alle plader varmer på samme tid. Chancen for at de gør det sammen med at du bruger opvaskemaskinen er vel ikke så stor.

Så hvis ikke du kan fremføre et ekstra kabel vil det være løsningen.

Fordelingen kunne være således:
L1: Kogeplade
L2: Kogeplade og Opvasker
L3: Ovn

Hvis du har monteret smeltesikringer i din tavle er det ikke sikkert du vil opleve problemer.
Kigger man i en 16A smeltesikrings smeltekurve, vil den hvis du overbelaster den med ca 25A kunne tage op til en halv time om at springe. 
Skrevet af Mathias175 på 13 jul 2012 20:56
Jeg tror ikke du får problemer hvis du montere opvaskeren på en af de faser kogepladen også bruger.
Den effekt som er oplyst på kogepladen er dens max optagede effekt, det vil sige hvis alle plader varmer på samme tid. Chancen for at de gør det sammen med at du bruger opvaskemaskinen er vel ikke så stor.

Så hvis ikke du kan fremføre et ekstra kabel vil det være løsningen.

Fordelingen kunne være således:
L1: Kogeplade
L2: Kogeplade og Opvasker
L3: Ovn

Hvis du har monteret smeltesikringer i din tavle er det ikke sikkert du vil opleve problemer.
Kigger man i en 16A smeltesikrings smeltekurve, vil den hvis du overbelaster den med ca 25A kunne tage op til en halv time om at springe. 
Jeg har 16 ampere smeltesikringer, af den lille type, der sidder  en "skuffe" de er ret træge i det,
Så jeg vælger den fordeling du foreslår

Så mange tak forgod respons...
mvh jens

Ikke engang juleaften  er der gang i hele mulevitten på en gang, der er en samtidigshedkvotient på ca 30-40 eller mere, som man bruger til at dimensionere kabler og sikringer , 3X16A er mere end rigeligt til ovn kogeplade og opvasker , de 7200 W kogeplader som du omtaler er ikke til 230V men 400 v fordelt på 2-3 faser, det samme er med ovnen og det giver en mindre  strøm , en 16 A smeltesikring kan teoretisk yde 24 A i uendeligt tid men vil blive varm...........   

   elektriker fra jævnstrømmens tid
De 7200W er fordelt på 2-3 faser, ellers ville det være ulovligt her i DK, 7200W på 230V ville trække en strøm på 31,3A og kræve 4-6 ¤ kabel og ny hovedafbryder ...................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis