400 volt i køkenet / lovligt?

Er det lovligt med sådan et 400 volt komfurstik, til kogeplade og ovn.
Samt et der kun buges, til opvaskeren.

Jeg er ved at lave køkken, og jeg har sådan to "komfur" udtag, de har deres egen  3 x 16 ampere sikring (der er nul, og jord) og er ført frem i 5 x 2,5 kabel.
væg udtagene er den her type...

Der sidder sådane dåser i vægen...
mvh jens
Er det lovligt med sådan et 400 volt komfurstik... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er lidt underligt, at de to nul, og fase som udgangspunkt er samlet med terminalrør.
Men jeg skiller dem selvfølgelig  faserne ad, så de får 2 x 16 ampere.
mvh jens
Jens du må gerne tilslutte din nye kogeplade fase + N altså 230V. Det vil i dit tilfælde hvor der er installeret 16A sikringer være dumt da den jo vil springe ved en fuld belastning af kogepladerne, men der er ikke noget ulovligt i at den bruger små 30A hvis bare dit materiel i din installation er dimensioneret efter det, altså kan et komfur udtag til 16A ikke benyttes.

Når du vælger at tilslutte den 400V altså 2 faser + N, vil effekten bliver fordelt og den kan derved tilsluttes til 2 x 16A sikringer, de komfur udtag du montere kan forsikres med 16A ligesom dit 2,5 mm kabel. Så din installation vil være lovlig.
Nej !! man må ikke tilslutte 7200W på en fase , jeg mener max er 3050W,da det giver en skæv belastning af nettet, hvis man har en brugsgenstand der fx. bruger 7200W på 230V så skal der indskydes en tranformator der tilsluttes 400V over 2-3 faser og  som afgiver 230V , det er noget der sker sjældent , det er især el ting fra udlandet , jeg har kun været ud for det 1 gang med nogle store mikrobølgeovne , hvor vi måtte bruge trafoer...... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvis du kan finde det i Stærkstrøms Bekendtgørelsen, vil jeg gerne se det. Vi kan være enige om at der står belastningen skal fordeles jævnt over de tre faser. men hvis der ikke er andet alternativ end at tilslutte en stor brugsgenstand til 230V har jeg aldrig hørt om at der skal monteres transformer.
Lov mæssigt er jeg ret sikker på der ikke findes noget krav, men hvad vi gør i virkeligheden og hvad der er af tommelfinger regler er vel noget andet.

Det kan godt være jeg tager fejl, men vil meget gerne se den paragraf for det står.
Jeg aner ikke hvor det står , ved nærmere eftertanke mener jeg max. brugsgenstandsbelastning ved 230 V er 2500 W , det passer jo godt til en 13A sik.
Du skal nok finde det i fællesregulativet , hvis det stadig findes..........eller ring til Dong...

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg har nu kørt med det i et stykke tid, og der har ikke været problemer.
Kogepladen har 2 faser, så deles ovnen og opvaskeren om den sidste.

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis