Ulovlig el i vores hus - hvad nu ?

Hej. Jeg har købt et hus i februar hvor vi nu har fået af vide der er ulovlig el.
Det startede med at lyset på toilettet pludselig ikke virkede mere ( der sidder ca 8 spots ), jeg kigger så på det sammen med min far hvor vi konstatere at relæ boksen er brændt af, samt der er smeltede ledninger nogen steder. Vi har så fået bekræftet at der er ulovlig el.
Det store spørgsmål er så nu hvad vores muligheder er. Vi har ikke tegnet ejerskifteforsikring, blandt andet fordi den skulle være udvidet for at dække ulovlig el, men også fordi den er dyr og at jeg mener at man kan gøre krav til sælger udenom ejerskifteforsikring for ulovlig el i op til 10 år.

Skal jeg have lavet el tjek nu og få en tilbud på at få lovliggjort el'len ? Og kontakte min ejendomsmægler om situationen?

Hvordan vil i mene jeg er stillet? Han har svaret nej i tilstandsrapporten om at der er lavet el af personer uden autosation, men at el er lavet under forrige ejer, men alt virker.

Venlig hilsen Lasse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træls situation..

Jeg ville helt bestemt få en elektriker ud der er autoriseret, til at lave et el-eftersyn. Få det gennemgået og få et tilbud på hvad det ville koste at udbedre.

Alt det med krav mod tidligere ejer, ejendomsmægler osv kan jeg desværre ikke byde ind på.

Mvh Mærsk

Så vidt jeg husker kostede en udvidet ejerskifteforsikring 6000 kr. da vi købte hus for 7 år siden. Jeg fatter ikke ideen i, at spare de håndører :/

Nu kan du så brænde de penge af på en advokat, der måske/måske ikke kan trække pengene ud af den tidligere ejer. Ejendomsmægleren er efter min bedste overbevisning ikke blandet ind i jeres opgør.
@pilehave.. Hvad er selvrisikoen så på?

Mvh Mærsk

Tror altså priserne for sådan en forsikring har ændret sig noget end for 7 år siden. Mener det i hvert fald var 9000 også en selvrisiko på over 20000. Og har læst flere Steder at sælger hæfter for ulovlig el i 10 år hvis man ikke er gjort bekendt med at der er ulovlig el i huset
Hej

Vil da tro du har ret i at sælger hæfter, hvis der er ulovligheder og han er bekendt med det og ikke har sagt det.
Men og det er et stort men i min verden. Jeg tror du skal køre et civilt søgsmål og bevise at han vidste det samt
hvis du vinder og han ingen penge har får du ikke noget.
Tror slet ikke det kan betale sig at køre en sag for det selvom det er dyrt at have en elektrikker ude.
Tror du står med problemet selv desværre :-(

Hilsen Jan
Annonce
Du skriver at de ulovlige installationer muligvis er lavet under den forrige ejer. Hvor mange år tilbage ligger det? Der kommer hele tiden nye regler om indbygning af halogenspots, og i starten var de noget mere lempelige, så vidt jeg husker. Det er muligt installationen ikke var ulovlig, da den blev lavet. Hvem er det, der har konstateret at installationen var ulovlig?

Du får ikke noget ud af at kontakte ejendomsmægler. For ved mindre han har givet dig forkerte oplysninger under salget, så har han ikke mere med den sag at gøre. Og så er han i øvrig ikke "din" ejendomsmægler, men sælgers mand. Du bør i stedet kontakte den advokat der assisterede dig under købet.

Det er korrekt, at selvrisikoen på ejerskifteforsikring er høj. Men det er en samlet selvrisiko for alle skader, så hvis det nu f.eks. koster 15kkr at få udbedret elinstallationerne, er den kun 5kkr på næste skade. Derfor skal man huske at anmelde alle skader - også dem som ligger under selvrisiko. Det var i hvert fald hvad min advokat fortalte mig, da jeg købte hus.
Skrevet af pilehave på 12 jul 2012 21:26
Så vidt jeg husker kostede en udvidet ejerskifteforsikring 6000 kr. da vi købte hus for 7 år siden. Jeg fatter ikke ideen i, at spare de håndører :/


Forsikringerne er blevet meget dyrere med ét trylleslag her tidligere i år, hvor det ikke længere var nok med kun tilstandsrapporten, nu laves der også et udvidet el-tjek. En udvidet ejerskifteforsikring i 10 år kan godt ligge på over 20.000 kr.
Hvis du har købt et hus med ulovlige elinstallationer, har du et krav mod sælger, forudsat der ikke er bemærkninger i tilstandsrapporten om dette.

Få lavet et eltjek af en autoriseret elinstallatør, og forelæg resultatet for sælger.
Hvis det ender med en retssag har du din retshjælpsdækning på husforsikringen til at hjælpe dig, men det ordner din advokat.

Ejendomsmægleren kan muligvis være med til at formidle kontakten til sælger, men husk at han er sælgers repræsantant og dermed ikke uvildig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis