Fugt bag fodpaneler

Hej!

Jeg har købt mig et gammelt hus! - en murstensvilla fra 1905! - et hyggeligt lille hus med masser af charme og skavanker, vi hygger os med at gøre det i stand og det går da den rigtige vej.

Vi har dog et problem, som jeg desværre har lidt svært ved at gennemskue hvordan jeg gør noget ved.

Jeg har fugt.

Omfanget af fugten er lidt svær at bestemme synes jeg, men det er som udgangspunkt i stuen, og det er bag mine fodpaneler.

Jeg opdaget det, da jeg skulle pille et fodpanel af fordi jeg skulle skære gulvet lidt kortere. og væggen var dejlig fugtig (nærmest våd)

Øv Øv, fugt er så abstrakt så jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal gøre.

Jeg har skrevet til 3byggetilbud.dk for at se, om der er nogen der kan hjælpe mig med at identificere grunden, samt hjælpe mig med at komme af med den.

Lidt tillægs viden:

- Da vi flyttede ind fandt vi meget fugt på væggene, dette gjaldt alle ydrevægge, vi renset det selvføglelig af, og havde affugter kørende (vi skyldte skylden på gammel ejer, der ikke havde luftet ud ordentligt)

- Vi har kun pillet et fodpanel af indtil videre, og ved derfor ikke om det gælder alle ydervægge (men går lidt ud fra det)

- Vi har krybekælder, men denne er blevet fyldt, så der er ikke længere hulrum, desuden står husen på en ret høj sokkel.

- Vi har 10cm mellem vores væggen, som ikke er hulrumsisoleret.

- Vi lufter ud hver dag.

- Jeg bor ret højt, både på fondament og oppe på en bakke)

- Jeg har fortorv på langsiden af min stue, flider ved den ene gavl og rosenbed ved den anden (den hvor der er fundet fugt nu)

Hvad har i gjort i sådan et tilfælde? - al hjælp modtages!

Hilsen

Fugt Haderen! .__.

 "Hov - Nå det ser man ikke"

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
krybekælder er blevet fyldt skriver du, med hvad?, og er der en tæt dampspærre under gulvet?
Mon ikke du bør finde dig en konsulent med lidt forstand på gamle huse.

Det lyder jo som det rene pip at fylde en krybekælder op med sten/beton. Og hvordan er det egentlig kommer derind.

Og fugten er nok dit største problem. Som skal løses allerførst.
Hvor kommer fugten fra?
Er det regnvand gennem murværket?
Optrængende fugt fra undergrunden?
Manglende murpap ved overgangen fra fundament til murværk.

Drop 3xbyggetilbud og find istedet den lokale bygningsingeniør som kan hjælpe dig med at gennemgå huset og lægge en slags plan for renoveringen!
(Biliv allerhelst gode venner med ham eller hende - for dit projekt kommer nok til at tage lang tid :o))

Den fugt du oplever/oplevede på hvilken tid af året er/var det?
Hvad var der med køkkenet?
Var affugteren istand til at fjerne fugten?
Hvor længe har I haft huset og har det være opvarmet i den seneste vinter?

Osv.
Hej!

Som sagt er jeg ikke sikker, jeg har ikke set under gulvet i stuen.

Jeg er igan med at identificere grunden, kunne være nogen herinde havde nogle ideer til hvordan jeg fandt årsagen, eller kunne anbefale en konsulent

Jeg tror måske det hovedsageligt er min ene gavl væg, altså ikke alle ydre vægge men kun en

 "Hov - Nå det ser man ikke"

Hej!

Jeg tror lige jeg venter et kort øjeblik med at brække mit gulv op, hvertfald til jeg har haft en ude og kigge, hvis det er ok

 "Hov - Nå det ser man ikke"

Status opdatering!

Det er kun på den ene side af huset (gavl siden med et rosenbed)

Desuden ser jeg idag, at ydervæggen er inficeret af myre, som kredser om en flot stor revne i pudsen. så det må vidst være det første sted at inspicere!

Enten er væggen utæt (hvilket jeg hælder til) eller også er fundamentet vådt på den side, så skal jeg grave mine roser op, og ligge hvad ned? - er der nogen erfaringer med dette?

Mange tak for hjælpen indtil videre!

 "Hov - Nå det ser man ikke"

Det er de færeste huse der er myretætte.

Og problemet løses nemmest ved anvendelse af relevante bekæmpelsmidler!
Fugten kom fra en utæt vindues false. Myrene hjalp meget med at finde grunden.

Desuden er myrene nu bekæmpet!

Jeg takker for input! - videre til næste projekt!

 "Hov - Nå det ser man ikke"

Jeg har selv ejet et hus fra 1906 og haft dit problem, så måske dette kan hjælpe? Huset er sandsynligvis ikke grundmuret, men opmuret på mursten et stykke ned. Ligeså kan stenene være af den gamle "bagte" type, dvs bløde sten, der let transporterer vand. Fugerne er måske rygfuger - det var mine. Hårde på ydersiden, men falder een først ud er det nærmest sand der er mellem stenene. Alt i alt guf for slagregn. Din gavl vender måske mod syd/ vest? Jeg rev alle fugerne ud og fik hele huset fuget om med en glat hård fuge. Hjalp lidt på fugten i gavlen. Nu slog jeg den kunstige gesims på soklen af og murede en glat op med fald udad. Den gamle havde sluppet en del steder. Regnvand løber ned af en mur og finder undervejs ind de underligste steder, bla ved murede sålbænke under vinduer. Resten af huset var for øvrigt tør i hulmuren da vi monterede nye vinduer. Blev fyldt op ... Dengang ... Med skum. Det sidste forsøg på atb fågavlen tæt, var at smøre den ind i silicone. Det hjalp ... Og så blev huset solgt

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis