Centralstøvsuger - hvad kan vi nøjes med?

Vi har i vores nybyggede 1-plans hus fået lagt rør til en centralstøvsuger. Vi har omkr. 195m2 bolig og under 20 meter til de enkelte udtag - og alt er i 1 plan og rørene er støbt under gulvene. Jeg har fået at vide af vores arkitekt at vi sagtens kan nøjes med en mindre maskine end de helt store, men jeg ville gerne have lidt flere inputs, da er lidt i tvivl om hvad vi kan "nøjes" med af maskine/pakke..

Ville denne maskine (selvom der står 160m2) kunne dække vores behov? Vi har så under 20 meter til de fjerneste udtag, og ville da gerne spare den tusse eller 2 det koster at hoppe på modellen større hvis det var unødvendigt...
http://www.nilfisk-frithiof.dk/defa...p;Item=521 

p.t. skal maskinen stå i vores bryggers, men har overvejet at sætte den op på loftet - betyder det meget for sugeevnen at skulle suge 2-3 meter ekstra "op" på det sidste stykke af vejen?

/Christian
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at vide det med sikkerhed ville jeg mene at du godt kunne bruge en der er beregnet til 160 m2.

Især fordi jeres hus er i et plan.

Om det gør noget at flytte den de 2-3 meter kommer jo igen an på suge styrken. Hvis den kun lige med nød og næppe kan klare det vil det være hårdt for den at skulle løfte skidtet opad.

Hvis det var mig ville jeg nok bare bide i det sure æble og købe en jeg var sikker på kunne klare mosten :-D

R. C. Nielsen

Skrevet af onkelroar på 12 jul 2012 10:39
Fandt da lige en billig en her der tar op til 250 m2

http://www.krappan.dk/SEEEMS/25049.asp

Den ser da godt nok fin ud på specs. man skal op i en nilfisk diamond for at overgå specs.
Men der står sjovt nok ikke noget om lyd på lige den model.

Jacob
Det er lidt svært at vurdere ud fra specs, men jeg vil gætte på det er sugeeffekten der er den interessante(?) - nu har vi allerede fået Nilfisk fejebakker lavet da de byggede huset k - spørgsmålet er om det er ligegyldigt om man køber Nilfisk støvsugeren?

Jeg har lige forsøgt at måle lidt frem ud fra vores plantegninger og så vidt jeg lige vurderer så er max. afstand fra støvsuger til kontakt ca. 15 meter (her skal så påregnes vel ca. ½ meter i hver ende til det stykke der går op og ned i gulvet) - så det lyder da meget til at det skulle kunne lade sig gøre med DIY 160?

Sugeeffekten og det vaacum den kan lave og luftgennemstrømningen er interessant.
du kan jo ringe til krappan og høre om deres støvsugere kan aktiveres af nilfisk fejebakker.
ellers må du hoppe på en sopa 160 eller 260.
Når i nu har brugt tid og penge på at få indbygget alt dette så syntes jeg det er fjollet at spare måske 20% af de samlede omkostninger og få en kedelig løsning.
Jeg ved ikke hvad der er muligt for jer, men personligt er jeg super glad for at jeg kan regulere sugestyrken elektronisk på håndtaget.

Jacob
Fejebakken skal vel blot sluttes til støvsugere med to ledninger ligesom alle udtagene også skal, så hvis støvsugeren du vælger kan ta imod disse to ledninger, så burde fejebakken også virke.

Min egen Nilfisk sidder på loftet, og jeg har aldrig haft problemer med suge evnen, den sluger det hele. Jeg kan se de har ændret navne, men min svare til en gold.

Fra mit udtag til bøjningen oppe på loften er 240 cm.


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis