Fliser omkring hus

Hej

Jeg skal have lagt fliser omkring vores nye hus. Jeg forventer, at købe samtlige fliser på en gang for at opnå laveste pris og sikre, at det bliver samme slags og farve. Jeg har tænkt noget i retningen af en 40x40x3 flise i beton, og til at starte med vil jeg kun lægge et par meter rundt om huset, så vi lige kan klare vinteren. Som det fremgår af billederne skal der køres meget materiale på først. Jeg har masser af jord fra udgravningen, men jeg formoder, at jeg bør afrette omkring hele huset og så få kørt sand på. Der går vel ikke med jord/ler i bunden ?

Der skal kun være 10 cm. af fundamentet synligt så det er ret meget sand der skal bruges.

Er der nogen, som kan oplyse, om der også bør benyttes stabilgrus eller om sand er nok ?

Er valget af fliser ok, eller er en tykkelse på kun 3 cm. For lidt ?


Jeg har fået lagt flydespartel på hele 1. sal og dermed opnået et totalt lige gulv over det hele. Prisen ved Gulvtrim var ca. den samme (alt incl.) som jeg selv kunne købe materialer til (4 tons), hvis jeg selv ville forsøge mig. Jeg er dog klar over, at jeg aldrig ville havet kunne opnå et så perfekt resultat som det jeg nu har. Med sådan en god oplevelse tænker jeg jo lidt på, om man kan være lige så heldig at finde et firma, som ikke laver andet som som, hvis man køber alt hos dem, kan udføre et perfekt resultat uden at det voldsomt dyrt, fordi det har det rette udstyr til opgaven. Har nogen erfaringer med dette ?





På forhånd tak !


Selvbyggeren

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lægge knust beton i bunden og så stabilgrus til sidst. Knust beton koster omkring 125,00 kr. pr. kubikmeter leveret, hvis du køber omkring de 20 m3. og det vil måske lige kunne dække dit behov. Når det først er lagt ud og vibreret et det som beton at gå og køre på.
Der er mange måder at udlægge havefliser på.

Start her: http://ipaper.ipapercms.dk/IBF/Vejledninger/Belgning/Temablade/FliserogBelgningsten/ViewPDF.ashx

Hvis det "jord" du har fra udgravningerne er alm. råjord, (ej ler og uden for meget muld iblandet) så lægger du det ud og komprimerer det i tynde lag!
Derovenpå evt. stabilgrus, læggesand og fliser! Alt som det fremgår af IBF's lægningsanvisning!

Hvorfor lige 3 cm fliser når nu udvalget i 4 eller 5 cm tykkelse er langt større?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
3 cm tykke er alt for lidt, mindst 5
Tak for det gode link. Jeg undrer mig dog over, at der skal være et fald på 2,5 cm. pr. meter. Når terrassen skal nå 5 meter ud hele vejen rundt om huset, bliver det jo et ret markant fald, som må være noget upraktisk.

Jeg må nok hellere købe fliser, som er 5-7 cm. tykke, så har jeg dem også til indkørslen, som først skal etableres senere.

Jeg har faktisk ikke tid til at udføre arbejdet, idet jeg er ved at gøre huset indflytningsklart. Jeg tænker derfor nu på, at benytte Sitting Bull's råd om at anvende knust beton i bunden, og så lade det ligge til foråret. Mon ikke en lag på f.eks. 20 cm. hele vejen rundt om huset kan gøre, at vi kan færdes uden at få mudrede sko ?

Undergrunden er fedt ler, så knust beton bør vel være perfekt som stabiliserende bund.

Selvbyggeren

2,5 cm. Fald pr. Meter er alt for meget. Lav højst en centimeter på meter.

Jeg har lige lagt 230 m2 indkørsel og terrasse her hjemme og i den forbindelse talte jeg med en genbo der er brolægger og han sagde maks 1 cm. Pr. Meter. Nu har vi fået en del kraftig regn de sidste uger og der fungerer fint.

Hvis du laver for meget fald, risikerer du at belægningen bliver underlig at gå på. Der skal ikke så meget til!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også