Samledåse i kabel kanal / andre valg muligheder

Hej alle sammen.

Jeg er ved at planlægge nye føringsveje til vores strøm i vores kælder og er ved at se på mulighederne for hvor kabel kanelen skal gå henne. Men jeg er stødt på en lille udfordring for der hvor den vil side bedst, der sidder en samledåse og de ledninger kan ikke fjernes.

Så derfor ville jeg høre hvilke af følgende I ville foretrække:

1.
En ny samle dåse inde i kabelkanelen. (Er dette lovligt?)

2.
Forlænge ledningerne og placere samledåsen lige neden under (midre pænt)

3.
En låst kabel kanal, sådan at man kan have lednings samlinger inde i denne.


Punkt 3 mener jeg er den pæneste løsning men ville lige høre hvad I andre siger.

Kabelkanalen skal indeholde selve stikledningen og 5 andre til ledninger på forskellige grp.

Med venlig hilsen
Mads

P.S. Ved godt man ikke selv må rode med det og ved også hvilke farer der er forbundet med det.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Vil lige prøve at give dig min mening om dit problem.

Lad os starte med din foretrukne løsning nummer 3. Det vil jeg ALDRIG lave på den måde du beskriver det på. En el samling skal placeres i en egnet samle dåse, og ikke et stor stykke kanal med andre kabler end de tilhørende.

Forslag nummer 2. med at montere en ny samledåse under kabelkanalen vil være min favorit. Dåsen er placeret synligt og har intet med kabelbakken at gøre.

Forslag nummer 1. med at gemme dåsen i en kabelkanal kan diskuteres, en samle dåse skal være placeret så den er ledt tilgængelig i henhold til stærkstrøms bekendtgørelsen. Men hvis det er alternativet i forhold til punkt 3. Lukker vi andre øjnene og lades som ingenting.

Vil helt sikkert anbefale dig at overveje forslag 2. så dåsen sidder synligt, el dåser fås jo i mange udformninger, nogle flottere end andre. så overvej lige det.

Held og lykke med opgaven.
________________________________

Uddannet elektriker.
Installatør studerende.
Så vil jeg da også komme med mit syn på sagen:

1. Fuldt ud lovligt. Så længe man kan komme til kanalen er der intet til hinder for at gemme dåsen deri.

2. Som Mathias175 er det også min favorit - så kan man se hvad der er at arbejde med og det er til at komme til efterfølgende.

3. Hvis du bruger en kabelkanal er det ikke en lovlig løsning - du skal derimod have fat i en ledningskanal. Ledningskanalen er ret beset en stor samledåse der kommer i længder af 2 meter (og ligner en kabelkanal til forveksling). Den skal kobles sammen med samlestykker og der skal bruges endestykker mv.
Skrevet af Mathias175 på 12 jul 2012 16:09
Hej.

Vil lige prøve at give dig min mening om dit problem.

Lad os starte med din foretrukne løsning nummer 3. Det vil jeg ALDRIG lave på den måde du beskriver det på. En el samling skal placeres i en egnet samle dåse, og ikke et stor stykke kanal med andre kabler end de tilhørende.

Forslag nummer 2. med at montere en ny samledåse under kabelkanalen vil være min favorit. Dåsen er placeret synligt og har intet med kabelbakken at gøre.

Forslag nummer 1. med at gemme dåsen i en kabelkanal kan diskuteres, en samle dåse skal være placeret så den er ledt tilgængelig i henhold til stærkstrøms bekendtgørelsen. Men hvis det er alternativet i forhold til punkt 3. Lukker vi andre øjnene og lades som ingenting.

Vil helt sikkert anbefale dig at overveje forslag 2. så dåsen sidder synligt, el dåser fås jo i mange udformninger, nogle flottere end andre. så overvej lige det.

Held og lykke med opgaven.
________________________________

Uddannet elektriker.
Installatør studerende.
Jeg siger tusind tak for hjælpen

Så dropper jeg nr. 3. Også mere fordi jeg havde forstået det sådan, at man måtte have lednings samlinger så længe kanalerne var lukket og kun kunne åbnes med værktøj, men det er så kun lednings kanaler og så er jeg lige vidt...

Nr. 1 er den pæneste men jeg kan godt følge dig, så ser om jeg kan finde en forholdsvis pæn samledåse, eller om jeg på sigt kan sløjfe disse ledninger og derved vælge nr. 2


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af steinaa på 12 jul 2012 17:03
Så vil jeg da også komme med mit syn på sagen:

1. Fuldt ud lovligt. Så længe man kan komme til kanalen er der intet til hinder for at gemme dåsen deri.

2. Som Mathias175 er det også min favorit - så kan man se hvad der er at arbejde med og det er til at komme til efterfølgende.

3. Hvis du bruger en kabelkanal er det ikke en lovlig løsning - du skal derimod have fat i en ledningskanal. Ledningskanalen er ret beset en stor samledåse der kommer i længder af 2 meter (og ligner en kabelkanal til forveksling). Den skal kobles sammen med samlestykker og der skal bruges endestykker mv.
Gode "gamle" Steinaa

Dejligt du også lige ville komme med et svar, så er man bare mere sikker sit valg

I nr. 1 ville det ikke være et problem for det bliver en meget stor kabel kanal. Men som jeg kan se, så ville dette ikke være den rigtige løsning og den bliver droppet.

Kan se jeg ikke fik skrevet for historien med.

Den er, at jeg skal have en helt ny eltavle op og iflg. elektrikkeren må jeg godt sætte kabel kanaler op og bore for i murerne, fordi som han siger, ingen grund til at betale ham 500 kr. i timen for at støve

Så inden jeg fik sat for meget op var det at jeg ville vende mulighederne..

Så endnu engang, tak for hjælpen og det blev løsning nr. 2

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis