Opbygning af let skillevæg

Jeg skal i gang med at lave en tre meter bred skillevæg ind til vores fremtidige soveværelse, og har tænkt på følgende konstruktion:

Stolpekonstruktion: 47x70 mm træ reglar (jeg regner med ca. 550mm mellem hver lodrette stolpe)
Isolering: Rockwool FlexiBatts (960x560x70mm)
Beklædning: 15mm OSB plade (2440×610 mm) og 13mm gipsplade (2400x1200mm)

Dette skule gerne passe med en 128mm bred dørkarm som skal sættes i væggen.

Er dette en fornuftig konstruktion, eller er der noget jeg har overset?

/zeabee
Jeg skal i gang med at lave en tre meter bred... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lav 3 mm luft ved bund og top, samt i alle samlingerne. Så revner de ikke, og der er mulighed for at det kan arbejde lidt uden der sker noget. Desuden medvirker det til at vægen ikke vil "knage" senere hen.

Husk at lave spartelkant på kortsiderne

samlingerne skal være forskudte på 1 og 2 lag.

Og husk du ikke må have en spartelkant ind mod et hjørne.

R. C. Nielsen

Skrevet af onkelroar på 12 jul 2012 10:01
Lav 3 mm luft ved bund og top, samt i alle samlingerne. Så revner de ikke, og der er mulighed for at det kan arbejde lidt uden der sker noget. Desuden medvirker det til at vægen ikke vil "knage" senere hen.

Husk at lave spartelkant på kortsiderne

samlingerne skal være forskudte på 1 og 2 lag.

Og husk du ikke må have en spartelkant ind mod et hjørne.

Må jeg anbefale en fase høvl, for den laver bare de spartel kanter meget pænere uden at de bliver for dybe som det ellers godt kan blive for en uøvet...

Det med spartelkanten skal være fjernet i hjørnerne gør, at man skal huske at den første C-C afstand IKKE er de 450 mm men 450 mm minus spartel kanten..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af zeabee på 12 jul 2012 09:25


Hvilken isolering passer til dette hulrum? Det nærmeste jeg kan komme er Rockwool FlexiBatts 1000 x  455 x 70 mm. Men ifølge Rockwools hjemmeside kan de kun flekse 20mm i bredden, hvilket bringer dem ned på 435mm, som er 30mm bredere end hulrummet mellem to rigler. Er der noget jeg har misforstået?
...
 En løsning ville selvfølgelig være at sætte endnu en gipsplade uden på både væg og stolpe, men tre lag gips synes jeg er lige i overkanten. Nogle alternative forslag?

/Zeabee

Du skærer blot dine bats over, så de passer imellem lægterne. Her hvor de skal isolere mod lyd og ikke kulde / varme så behøver de ikke fylde rummet ud i dybden (mellem gipspladerne) men skal være presset ud imellem lægterne.

En anden fordel ved 3 lag gips på den ene side er, at din væg rent faktisk vil lyd isolere bedre.

Den ene side med 2 lag på, vil slippe en hvis lyd sinus kurve igennem (pga.svingninger i gipsen) men da din anden væg er med 3 lag, skal der en anden sinus kurve til at sætte den i svingninger og derved slipper der mindre lyd imellem..

Så kan du jo altid bygge det som lyd væg med seperate lægter til hver væg men det er godt nok besværligt (har jeg selv lige gjort nemlig )

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 12 jul 2012 10:11

Må jeg anbefale en fase høvl, for den laver bare de spartel kanter meget pænere uden at de bliver for dybe som det ellers godt kan blive for en uøvet...

Det med spartelkanten skal være fjernet i hjørnerne gør, at man skal huske at den første C-C afstand IKKE er de 450 mm men 450 mm minus spartel kanten..

Ja det er korrekt. Ved en 90 cm gipsplade skærer man spartelkanten af, måler 85 cm ud til C og så 45 tilbage igen. 

R. C. Nielsen

Hvorfor ikke bare følge monteringsanvisningen?

Isoleringen må tilpasses imellem stolperne og der er jo ikke noget der forhindre at du skærer af isoleringen så den passer i bredden.
Det kan være svært nok at stille lægterne så præcist at de lodrette samlinger rammer midt på reglerne - Pladerne skal stødes samme i de lodrette samlinger - spartelsamlingerne.

Mht. bjælken i loftet så placer evt. væggen således at skelettet er "glat med" bjælkens ene side og altså så gipspladerne kan nå helt op til loftet. På den ande side vil gipspladerne så støde imod undersiden af bjælken. Du kan evt. beklæde den synliger del af loftbjælken med et lag gips således at du får en god bund for væv og maling.
Fuger imellem gipsplader og omgivende bygningsdele udfyldes med akrylfugemasse eller lydfugemasse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Med stållægter behøver du ikke spekulere på om skidtet passer sammen eller slår sig. Jeg ville ofre de håndører de koster ekstra

Man laver altid skelettet almindelige gipsvægge CC 450mm. Skal du hænge tunge ting på din væg, kan det være en fordel at anvende krydsfiner på indersiden. Det er også klart anbefalelsesværdigt at anvende 900mm gipsplader, da de er væsentligt nemmere at arbejde med. Stålskelet og også en klar fordel, da monteringen er væsentligt hurtigere, og resultatet altid bliver bedre. I mit firma www.vægbyg.dk leverer vi de materialer du skal bruge, samt udlejer en værktøjskasse med alt værktøj du skal bruge. Så bliver du hurtigt færdig

Fint nok med svar på noget fra 2012, men reklame for eget firma er ikke tilladt i forum, uanset om du har haft en .hård barndom i kolonihavehuset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også