Punktfundament.

Er der nogen der vil give deres besyv med, i forhold om mine tanker omkring punktfundament er tilstrækkelige? Jeg har placeret dem således at de står med ca. 1,5 meters mellemrum. Vægge, toprem, fodrem samt spær laves af 125*60 spærtræ. Fundamenterne planlægger jeg selv at støbe i ca. Ø 110 med en længde på ca 900mm, ialt 24 stk. Taget bliver et ståltag, formentlig DS tag med teglprofil. Det bliver beklædt med 125mm hvidmalet klinkbeklædning. Udhuset/garagen er 8300 * 5900



12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så bliver skuret da selv i en orkan !
3 m. imellem ville nok være mere realistisk. Går ud fra at du så vil støbe gulvet hvis der skal gulv i ?
3 meter mellem punktfundamenterne ville jeg mene at lige voldsomt nok, godt nok er der ikke meget belastning på taget, alligevel ville jeg dog mene at en bundrem og toprem i 125 x 60 med 3 meter spænd hurtigt ville få nedbøjning.
Hvis fodremmene vendes på højkant kunne de 3 meter nok være passende.

Men ellers 2 meter.

Det er ikke nødvendigt med 2 fundamenter i hvert hjørne!

Hvad med 5 stk. fundamenter i hver facade, de yderste ca 10-20 cm fra hjørnerne. 2 stk. i hver gavl, placeret i 1/3-dels punkterne!. (Altså ialt 14 fundamenter). Dog evt. ekstra ved dør/port.
Remmen samles i hjørnerne med bladsamlinger og dygtigt med skruer.

hvordan skal gulvet og overgangen mellem fodrem og Moder Jord udføres?

60x125 mm bjælkespærdimension er alt for lidt for 5,9 meter spænd. Der skal noget i retning af 45x245mm pr 40 cm c/c til.

http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm

Okay. Jamen det er da positivt, at jeg så har kalkuleret med for mange punkter....færre punkter = en ekstra øl pause<img src='/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2010//emoticons/smile.gif' align="absmiddle" border="0" />

Der er allerede støbt gulv, der står nemlig lige nu et gammelt skur derude. Det er en nedrivning og genopbygning. Overgang mellem fodrem og jord, havde jeg sådan set bare forstillet mig var tættest muligt på jorden uden at røre og godt pakket ind i murpap ....der er jeg måske skævt på den?

Spærene bliver hanebåndsspær med ekstra nedstropninger i midten. Derudover kommer der midt i rummet en bærende væg, som adskillelse. Håber ikke denne spær konstruktion er for "klein"!? Der kommer ikke til at være andet end ganske lidt opbevaring ovenpå bjælkelaget, det bliver primært et sted hvor der er mulighed for at have en stump træ eller 2<img src='/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2010//emoticons/smile.gif' align="absmiddle" border="0" />[code] [/code]
Nåe-ja.
Dit projekt har vist været oppe at vende tidligere.

Ved hanebåndsspær er det jo nemtnok at lave den tilstrækkeligt stærke. Og det er da tosset at lave en bærende skillevæg hvis der ikke er brug for det!

Og en uimprægneret fodrem lige i jordoverfladen er nu da ikke det bedste.

Og så bakker jeg lidt på antallet af fundamenter, (efter at have kikket lidt på mit eget skur). :o)

Hvis du stiller remmene på højkant så OK med de 14 styks. Hvis remmene ligger på fladen så 1 stk. mere i hver ydervæg. Altså ialt 18.
Annonce
Okay, tak for svaret sitting væggen skal laves under alle omstændigheder og er blivende, da det er den der skiller fyr og værksted ad planlægger også at forstærke bjælkelaget, i den del af bygningen der skal kunne opbevare et par stykker træ når jeg kommer så langt, har jeg en kammerat der er tømrer som kommer og giver sit besyv med hvis jeg vælger en 4*4 bundrem i stedet i trykimp hvordan vil du så gribe det an mht punkter? havde egentlig regnet med, at hvis den var pakket godt god i murpap ville det være ok.....kunne man evt behandle den og bruge murpap? Ved det virker omsonst, men det var mere for at komme lidt i bund med noget af mit træ som alligevel bare ligger og venter på at blive brugt...
Men hvorfor ikke bare stille remene på højkant!

Hvis bundremmen skal ligge i jordskorpen - hva' så med beklædningen?

Jeg ville hæve bundremmen min. 10 cm til underside rem. Og på udv. side montere 8mm eternitplade, fastgjort med skruer til bundremmen og stikkende 5-10 cm ned i jorden.
På med noget vindpap og nogle brædder som starter lige over eternitpladen!

Hvis du alligevel vælger at lægge remmen helt lavt så lad eternitbeklædningen køre op på stolperne således at beklædningen starter min. 15 cm over terræn.

Ved særlige foranstaltninger som flisebelægning eller andet kan beklædningen måske starte lavere.
Okay, tak for de gode råd sitting du skriver at jeg med fordel kunne lægge bundremmen på højkant, så bliver jeg lige nød til, at spørge....vil du gøre det i hele konstruktionen eller er det bare remmene vil ha på højkant? Hvor stor spær afstand vil du lave? Hvor stor afstand mellem lodrette stolper vil du lave?
Der dukkede lige et spørgsmål mere op inden start skuddet lyder....i den del af garagen, hvor der ikke skal være opbevaring, må jeg hæve bjælkelaget der? Så jeg får mere loftshøjde eller skal det være det samme i igennem hele konstruktionen!?
Lige med hensyn til remmene!

Grunden til at det kan være fordelagtigt at vende bundremmem på højkant er at du så kan have længere imellem punktfundamnterne.

Topremmem kan det jo være ligemeget med - fordi der vel kun er en 50 - 60 cm imellem stolperne.

Afstanden imellem stolperne afgøres mest af:
a) facadebeklædningen
b) hvis de skal passe med noget indvendig beklædning
c) isoleringsbattsenes brede - hvis man er doven
d) stolpedimensionen

Det forekommer mig at spærene har været debateret tidligere.

Hvor mange tråde har du gang i?

Det med bjælkelaget løser sig nok! :o)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis