Projekt Marstal bådmotor

Jeg har tænkt mig at se om jeg kan finde, en god brugt Marstal bådmotor der trænger til en Ordentlig renovering. (Hvis der er interesseret sælgere her, hører jeg gerne).
En 7 hk eller 10 hk.

Vil skille den totalt ad og skifte de dele der trænger til det.
(Bagefter maler jeg i den originale grønen farve igen, så får jeg jo som bekendt én ekstra hk)

Vil godt høre om det kan anbefales at sandblæsene motordelene således de er klar til ny maling?


ps. har erfaring med bådmotorer i sær Sabb, men har aldrig haft en skild helt ad. Men glæder mig meget til projektet.

Planen er at finde en glasfiberjolle, således at den kan søsættes til 2013 sæsonen.
 

Hej hej
Jeg har tænkt mig at se om jeg kan finde, en god... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan jeg lige svare på, du skal bruge kvarts sand til sandblæsning, det kan du købe hos Onkel Harald. Du kan godt bruge tørret strandsand men det tager så noget længere tid.
Sandblæse de indvendige dele, hvad skulle det gøre godt for ?
Men nej det må du under ingen omstændighedder gøre.
Du kan også bruge en trylufts-nålehammer til at fjerne maling/rusten med, så slipper du for alt det svineri, sandblæsning giver.
TRYKLUFT NÅLEHAMMER
www.harald-nyborg.dk/p1479/trykluft-naalehammer

Hvis du vælger at sandblæse, så skal alle pakningsflader afdækkes, og alt "indmaden" må du ikke sandblæse.
Strandsand er jo helt runde korn, i modsætning til kvartssand, som har skarpe kanter.
Jeg bruger strandsand, det giver en pænere overflade, lidt som glasblæsning.
Men det tager lidt længere tid, i forhold til kartssandet, ligesom at bruge fint sandpapir i forhold til groft.
Nu har jeg også en proff sandblæser, som sætter tryk på sandet, og sender de ud gennem en 3mm dyse, med 650 liter luft pr minut.
Hvis du ikke har sandbæsningsudstyr ( det kræver en kraftig kompressor) så send det til sandblæsning, de har speciel afdækningstape, så kun de ønskede områder blæses.
Det plejer ikke at være så dyrt, og skal man købe kvartssand er det ikke billigt.
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du køber min motor, behøver du ikke sand. Inden i er den pæn og malingen kan fjernes med en lakfjerner.

Jeg ville være meget påholdende med at bruge sand på en hel motor. Hvis du får sand ind i nogle fedtede smørekanaler, er det ikke til at få ordenlig ud igen, og så sidder det der, indtil du får den startet op, hvorefter det havner de forkerte steder.

De få ordenlige motorværksteder, som er tilbage, kan koge den ud for dig. Så slipper du af med alt snasket, og det meste af malingen plejer også at ryge af, da det er et basisk bad, den kommer i. Det ville jeg helt klart foretrække.

Jens.
Ja sandblæsning sviner, og sandet har det med at komme ind overalt.
Så en total affedning af motoren først, er nødvendigt.

Men jeg ville nok helleri kke vælge sandblæsning, men en nålehammer, hvis den trænger til en rensning for maling og rust.
mvh jens
Hej
Det er sådan at den motor jeg har kig på, (5 hk mastal årg. 68) trænger til at blive malet. Der er den sædvandlige rust/maling, når den ikke har været malet i lang tid. Så det skal af på en eller anden måde.

Må jeg give give motoren en tur med nålehammer når den er i samlet tilstand?
Jeg fjerner naturligvis først Dyna, karburator mm. der ikke har noget med selve "motorblokken" at gøre?

Kan godt se det kræver virkelig meget når den skal sandblæses, fordi så vidt jeg er orienteret er en total adskillelse af motoren ikke nødvendig på nuværende tidspunkt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kunne jo også prøve den dovnes måde at gøre det på, smør et tykt lag alkalisk brun sæbe på pak ind i det tynde plastik og lad den stå natten over. Så skulle du kunne spule den gamle malling af.
Bare lige en sjov tilføjelse ;-)
Der er forskellige sjove huske regler for disse gamle benz. motore (den første er måske relevant)
- der er bla. en der siger at du skal ha 4 hk pr. ton (man går her ud fra at båden har jolle form)
- en anden siger at du ikke kan sejle hurtigere (for motor) en komprissionen på den forreste cylinder (dog aldrig hurtigere end længden på vandlinien)

Dette er selvfølgelig kun retningslinier og skal derfor tages med en gran salt(-vand) (sjovt nok passer de næsten altid)

Ps. min marstal er sandblæst og herefter malet med tokomponent epoxy efterfølgende afsluttet med grøn hammerlak se evt. billeder på hjemmesiden under renovering/motor....

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej igen
Andersbr --> Ja det er en sjov regel. Den er jolleformet og med motor når den vel op på en 450 kg ca.

Mht. fjernelse af malingen, vil jeg bruge en nålehammer tror jeg. Hvis jeg da beslutter mig for at købe båden.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også