Aircondition til soveværelse

Hej.

Vi vil gerne have monteret noget afkøling til vores soveværelse. Hvad bør vi lede efter?

Rummet er ca. 12 m2 (og med loft til kip, så ca 45 m3).

Vi har (billig) fjernvarme (gulvvarme), så vi er kun interesseret i køling.

Jeg kan se, at man kan få anlæg både til montering i væg og i loftet. Kan man montere et loftanlæg, når der er loft til kip?

Jeg har set, at man kan få såkaldte split-anlæg. Hvor langt væk kan/bør man montere udedelen?

Er det standard med frisklufttilførsel?

Er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med forskellige mærker?

Kan/må man selv montere det?

mvh.
Rasmus.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det handler om at købe en luft/luft varmepumpe, som du så blot bruger til køling. De kan begge dele.
Jeg har en ganske billig Andes, som har virket upåklageligt og herligt i de 6-8 år. Jeg bruger den også af og til som støttevarme.
Generelt bør udedelen placeres så tæt ved indedelen som muligt og helst i skygge, og indedelen sættes så højt som muligt, hvis den kun skal køle.
Den recirkulerer luften, altså uden friskluftforsyning.
Hvis du ikke kender til arbejde med køleanlæg, vil det nok være det klogeste at få en med forstand på de sager til at sætte det igang. Det fremgår af brugsanvisningen at man kan selv montere, meeen jeg vil hævde, at det er lidt dristigt uden forudsætninger, fsv. ang. selve rørsamlingen og åbning for gassen. Det med komponenterne er lige ud ad landevejen. 
Det er virkeligt lækkert med A/C når vi en enkelt gang imellem oplever sommeragtige tilstande.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det kun er til en smule køling, af og til, kan du såmænd bare finde en af de billige, som ktm skriver.

Jeg har selv gode erfaringer med Daikin, Sanyo, IVT og Carrier. Dette er dog halvdyre mærker, som man altså også betaler for.

Det er for såvidt ganske simpelt, at montere et splitanlæg. Man må bare ikke gøre det selv!!

De fleste producenter anbefaler et rørtræk, der ikke overstiger 15 m. Og min erfaring er at de af en eller anden årsag kører bedst med ikke mindre end 4-5m...

Til dit formål vil en ganske alm. vægfordamper være nok. Ikke en af de store. Blot på et par kW.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
#RasmusF

Jeg vil også anbefale dig at kigge efter en luft/luft varmepumpe, som giver en god afkøling. Jeg vil ikke umiddelbart mene, at det er muligt at få et loftanlæg monteret, da det kræver en del plads. I forhold til afstanden mellem ude- og indedelen så er der som sådan ikke nogen begrænsning, men som Næstformanden siger, så giver en afstand på omkring 5 meter ofte den mest optimale cirkulation. Du må gerne montere, men ikke installere - det skal der en fagmand til.
Med hensyn til gode mærker, så laver Bosch rigtig gode varmepumper. F.eks. denne model http://www.vvs-eksperten.dk/index/bosch-varmepumpe-luft-luft-p44791 som udover køle og varme også har en affugtningsfunktion der tit kan være nyttig i et soveværelse.

VVS-Eksperten.dk - Hos os får du bedre råd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis