Montering af udsugningsblæser i vaskerum

Hej folkens

I mit hus har vi et vaskerum, hvori tøjet også bliver tørret. Vi har gennem længere tid haft problemer med at indeklimaet i kælderen, hvor rummet er placeret, er meget fugtigt. Jeg har nu besluttet mig for at det må være tid til at installere en udsugningsblæser. Rummet er på 23 m^3 eksklusiv inventar og er L-formet. Der er nok en 14-15 m^3 fri luft i rummet. Rummet er en del af kælderens gang-areal, man skal bruge det for at komme til sauna (ikke i brug) og opbevaringsrum. Derfor er dørene indtil rummet stort set altid åbne og der er altså massere af udluftning. Dette betyder også, at den fugtige luft kan sprede sig i hele kælderen.

Jeg har allerede øjnene på en fugtstyret ventilator, som kan udlufte direkte ud i verden, jeg er bare i tvivl om størrelsen på den, og om hvorledes jeg skal montere den.

Jeg er lidt i tvivl om hvilken størrelsen ventilator jeg skal have fat i, men jeg ser helst at den ikke er til indbygning midt i røret, da hele molevitten skal gå gennem væggen i en murstenvilla fra 60'erne. Umiddelbart vil jeg mene at større = bedre, men alt har jo også en grænse. Selve el-installationen har jeg en elektriker-bekendt som kan tage sig af.

I forhold til monteringen, så har jeg kunnet læse mig frem til at et diamant-hulbor måske nok er vejen frem, men kan jeg montere sådan et på den borehammer jeg ligger inde med, eller skal jeg også ud at leje en speciel boremaskine til at montere dette rør på?


Jeg er ganske ferm med mine fingre, men jeg er temmelig meget i tvivl om hvordan jeg bedst gør det her.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan en lille fugtstyret ventilator er beregnet til mindre rum og ikke en hel kælder, der skal væsentligt større ventilator til, og så skal du huske at der også skal være et sted hvor luften kan komme ind i kælderen. Men du kunne jo starte med at åbne aller kælder vinduer på klem en uges tid, og se hvilken virkning det har.
Ja det var nok det jeg frygtede. Jeg har skam prøvet med åbne vinduer, og gennemtræk i kælderen, og det virker da også, men det ville være rart ikke at skulle åbne hele kælderen for kryb og kravl. Det er egentlig ikke hele kælderen som skal afluftes, da man godt kan lukke rummet af. Hvis man bare skal bruge en blæser som kan fjerne fugtig luft fra et rum på 23m^3, hvor der er rig mulighed for at få frisk luft ind da der er flere døre, hvordan skulle man så gribe det an? Har lavet en lille hurtig tegning af rummet:



Her har jeg markeret det gule rum, som er vaskerummet. I det står vaskesøjlen (grå og vasketøjet hænger på snorene som er markeret med grå. Det jeg tænkte var at man placerede en blæser markeret ved den blå pil. Der kan komme rigeligt med frisk luft ind i rummet, både fra de omkringliggende rum (hvis vinduer ikke er tætte!) og fra rummet med den grønne dør, som også indeholder trappen til førstesalen.
Jeg tvivler stadig på at en af de almindelige fugtstyrede ventilatorer vil kunne klare opgaven.
Måske var det endnu bedre med en affugter.
Enig med håndværkeren. Køb en Harald Nyborg luftaffugter og rummet er knastørt. En lille ventilator hjælper ikke meget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis