Fræsning af udendørs fuger og herefter ny mørtel

Hej folkens

Efter at have fået flyttet en udendørs lampe har elektrikeren efterladt et hul i muren hvor han er blevet nødt til at tage en mursten ud. Dette opdagede jeg først da han var kørt, og jeg gider egentlig ikke brokket med at få ham tilbage for at mure en enkelt sten i - desuden er han elektrikker og man er vel handy-man selv. Jeg har efter at have kigget på stenen også indset at husmuren omkring denne sten lider af angreb fra nogle murbier. Jeg tænkte derfor at jeg ville slå to fluer med et smæk, og få fræset fugerne ud, og fyldt op med noget nyt mørtel. Det drejer sig om ca. en meters fuger. Skal jeg ud og leje en fugefræser eller kan det klares med et stykke værktøj som normale mennesker har liggende i skuret? Jeg har en gammel vinkelsliber, hvis man kan montere en fugefræser på sådan en fætter?

Næste delspørgsmål er så hvilken mørtel jeg skal anvende? Det er en muret rød-stensvilla fra slutningen af 50'erne/ starten af 60'erne og fugerne i resten af huset er fuldstændig perfekte bortset fra det lille område med angreb fra murbier.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare banke et søm i toppen af en rundstok og gøre det manuelt, hvis der ikke er mere end en meter fuge. Det kan ikke betale sig at købe et fugefræse sæt til 400kr for det. Det monteres iøvrigt på en ganske alm. vinkel sliber.

Hvis du har en sten skæreskive til din vinkelsliber, kan du med fordel skære fugen igennem midten først. Det letter arbejdet betydeligt.

Slutteligt, i forhold til fugen. Hvis du kender styrkeklassen på den gamle fuge skal du bruge den, ellers skal du bruge 50/50/700 mørtel.

God arbejdslyst
Jeg kender desværre ikke styrkeklassen på den gamle fuge, den er vidst gået tabt siden 60'erne, men tusind tak for svaret - så kan jeg komme i gang med at fuge.

Skal det bare være KC50/50/700 eller..?
Jeps, bare kc 50/50/700.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis