Trækning af netværkskabel

Hej.

Jeg vil gerne have trukket et netværkskabel hen til mit fjernsyn.

I følge tegningerne skulle tv-kablerne være trukket i tomrør med træksnor. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen træksnor, så måske er træksnoren blevet brugt ved installationen?

Kan jeg binde en snor fast i tv-kablet, trække tv-kablet tilbage og så bruge træksnoren til at trække først tv-kablet + træksnor, og så træksnor + netværkskabel tilbage?

Er det noget særlig man skal være opmærksom på i den forbindelse? (Jeg har ikke prøvet at trække kabler i tomrør før).

mvh.
Rasmus.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den med at binde fast i tv-kablet og trække tilbage er god nok. Problemet er om du kan få mere end bare antennekablet ind i røret?
Det vil jeg gerne tvivle på med mindre det er et meget kort træk.

Hvis du gør forsøget så smør rigeligt med flydende sæbe på kablerne inden de ryger i røret.
I følge tegningerne skulle tv-kablerne være trukket i tomrør med træksnor. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen træksnor, så måske er træksnoren blevet brugt ved installationen?
Ja træksnoren er sandsynligvis brugt ved itrækning af første kabel.

Kan jeg binde en snor fast i tv-kablet, trække tv-kablet tilbage og så bruge træksnoren til at trække først tv-kablet + træksnor, og så træksnor + netværkskabel tilbage?

Er det noget særlig man skal være opmærksom på i den forbindelse? (Jeg har ikke prøvet at trække kabler i tomrør før).
Det første du gør er, at undersøge om netværkskablet kan være i røret ved siden af antennekablet, og kan det det, går du igang med at trække antennekablet ud og en træksnor i. Dernæst binder du netværkskablet til snoren og trækker begge kabler i på en gang. Skulle det gå trægt, kan du bruge lidt siliconeolie til at få det tilat glide lettere.

fase
Ifølge tegningerne er tomrøret 3/4". Kablet skal trækkes ca. 10m.

Tror I det vil kunne lade sig gøre med både antenne og netværk?

Kan jeg evt. bruge en anden slags kabel? IHC Net måske? Fører det ikke både antenne og netværk i samme kabel?
Ja det kan sagtens lade sig gøre med både netværk og antenne i samme rør med den dimention.

fase
Skrevet af S. fabrin på 10 jul 2012 13:57
Ja det kan sagtens lade sig gøre med både netværk og antenne i samme rør med den dimention.

Det vil jeg så sige kommer helt an på hvilken type rør der er anvendt og hvordan det er trukket.
Et flex rør der ikke er sat fast ordentligt kan være umuligt at få noget igennem.

Men gør et forsøg. Det kan jo være
Annonce
Er der noget særligt jeg bør overveje omkring netværkskablet? Det er vist noget med at cat7 er tykkere end cat6?

Blød/stranded er vel det nemmeste at trække, men kan det sættes fast i en vægdåse?
Det letteste er at trække de stive med glat kappe. brug rigeligt silicone. Går det galt har jeg før brugt en støvsuger til at trække ny træksnor i rør. Støvsugeren kan også være en hjælp ved dumme træk da det trækker en del i hele kablet.

Jacob
Jeg har et ret tyk glat elektrikerrør (ikke flex) som går ud på mit loft, ca. 15 meter (ingen buk eller sving, bare ligeud). Der går i forvejen 2 netværkskabler og 4 antennekabler i røret. Derudover er der trukket et isoleret kobberkabel, som jeg bruger til at tække de øvrige kabler igennem med. Så den anden dag ville jeg trække yderligere et netværkskabel, men desværre hoppede kablet af halvejs inde i røret (havde åbenbart ikke gjort forarbejdet godt nok , men nu kan jeg ikke trække kablet tilbage og forsøge forfra. Det er ligesom det bliver låst af de øvrige kabler i røret. Er også bange for at trække for meget, da jeg nødigt vil beskadige de andre ledninger. Har forsøgt at køre en søgefjeder ind i røret, men det møder nu modstand. Nogen gode ideer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis