Mulig skimmelvækst på betongulv

Hej.

Jeg har under renovation af mit soveværelse fjernet gulvtæppet (og det underliggende vinylgulv??) hvorved jeg opdagede en sort-rød/brunlig plamage i ca 40cm brede langs min gavlvæg (3m). Tilsyneladende forekommer det kun i det gulvspartel en tidligere ejer har lagt, der er en ca. ½-1cm stribe uden gulvspartel langs væggen hvor der ikke er nogen misfarvning/vækst... Ligeledes er der ikke noget på væggen hvor tapetet er udskiftet...

Vi overvejer at lægger et laminat klik-gulv oven på no-noise plader med en underliggende dampspærre, hvilket er løsningen vi har brugt i entreen. Men nu kan jeg på andre tråde læse at det ikke altid er en helt god løsning da evt. fugt så bare vil søge ud til og op i væggene 

En anden overvejelse er at lægge et nyt gulvtæppe...

Skal vi stadig ligge en dampspærre? skal den evt. limes langs væggene? Hva med den i entreen, skal den fjernes eller skal vi pille gulvet op og kigge om der er problemer på vej?

Det skal nok lig nævnes at det er i stueetagen i et hus fra '82 hvor jeg ikke ved hvordan der er isoleret nedad. I entreen var der ingen fugt problemer what so ever da vi lagde laminatgulvet...

I soveværelset har jeg slebet plamagen ned og vasket den grundigt 2 gange med Rodalon, og vi afslutter med en påføring af ProtoxSkimmel.

Er der andet vi skal være opmærksomme på?


På forhånd tak
 


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan kun blive lidt noget gætværk.

Men du roder tingende sammen. Og det passer ikke at "evt. fugt så bare vil søge ud til og op i væggene"

Dampspærren har til formål at hindre at der trænger damp NED i den underliggende konstruktion.
En dampspærre kan også hindre at der trænger fugt op fra undergrunden - og derved virke som en FUGTSPÆRRE.

Men det er meget usandsynligt at der er så megen optrængende fugt - bla. fordi der dels er et kapilarbrydende lag og formodentlig osse et lag varmeisolering som osse er kapilarbrydende - at det kan være årsagen til plamagen.

Hvad der kan være årsagen til den sort-rød/brunlig kulør er svært at sige. Måske råd fordi spartelmassen kan indeholde organisk materiale, (fedt). Den røde kulør antyder at det IKKE er skimmelsvamp.

Du kan evt. kikke efter on der er andre tegn på  "unormal" opfugtning  i sokkel eller murværk - osse udv.

Men ellers må det være på med dampspærren og ellers udlægge clikgulvet "efter bogen".

Og lad endeligt være med at lette belægningen i entren.

Og til allersidst så er det normalt skraldemændene der tager sig af "renovationen".



Jeg har nu været en tur på loftet og pille lidt i isoleringen ned i hulmuren, her er der ingen synlige misfarvninger samt at der ej heller er nogen "forkert" lugt... Ydermuren har lidt begroninger i fugerne ved "samlingen" mellem fuge og mursten, dette vil jeg så også rense ned med Rodalon...

Jeg har igen været inde og kradse lidt i gulvspartlen ved plamagen, og den er noget mør og kan relativt let kradses op med en lille spartel? Men der er ingen "sur" lugt mere nu lugter det bare af beton... Og kommer jeg under gulvspartlen er der intet at se...

@Sitting Bull;

Men du roder tingende sammen. Og det passer ikke at "evt. fugt så bare vil søge ud til og op i væggene"


Det jeg her mente var... Jeg har i andre indlæg her på siden læst at der kan forekomme en kuldebro mellem beton og gulv, hvorved der dannes kondens på undersiden af damp/fugt spærren og deraf skimmelvækst... Dette er dog i indlæg ifm. kældergulve...

Den røde kulør antyder at det IKKE er skimmelsvamp


Det lyder godt Jeg har også andetsteds læst at skimmel (oftest) har en "lodden" overflade, hvilket der ikke var på mit gulv...


Skal jeg forstå det sådan at du mener at der ligger indstøbt isolering i gulvet, så som flamingobats samt en fugtspærre? Hvorved der sandsynligvis ikke skyldes nedefra kommende fugt...

Kan man evt. have udlagt vinylgulvet for tidligt, således at der har været rest fugt i gulvspartlen der har givet gode betingelser til en begrænset vækst?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis dit hus er fra '82 er gulvet opbygget som terrændæk.
Normalt.

10-12 cm beton
Evt. støbeunderlag. (som kan være noget diffusionsåbent papir som hindrer betonslam i at trænge ned i isoleringen eller det kapillarbrydende lag)
50-100 mm mineraluld, (dog i sjældne tilfælde evt. kun som randisolering i en meters bredde fra fundamentet)
15 cm kapillarbrydende lag, på den tid som oftest singels, (søsten i størrelse 15-30 mm)

Og nej. Der ligger ingen fugtspærre. Det kapillarbrydende lag hindre fugtoptrængen.

Det er korrekt at der ved kuldebro i overgangen fra fundament til betonpladen kan forekomme kuldebro og dermed kondens. Men kondensen kan nu ligesågodt forekomme ovenpå dampspærren.
Og i et hus fra ’82 burde der være eller der er en vis sandsynlighed for at fundamentet er afsluttet med Lecablokke øverst.

Jeg tror ikke at der er nogen form for ”vækst” i din spartelmasse. Og der vil jo ikke have været konstant fugt under vinylen siden ’82. Om sommeren udtørrer stort set alle bygningsdele - fuldt ud.
Nu er der i hvert fald slebet, skrubbet med rodalon og sprøjtet med ProtoxSkimmel, så kan jeg vist ikke gøre det bedre uden at hakke hele gulvet op... Meen projekt gulvvarme er ikke lige nu...

Det gamle vinyl gulv med mørke skjolder der hvor plamagen var og det gamle gulvtæppe der lå ovenpå er kasseret...

Ved lægning af nyt gulvtæppe benytter man vel ikke damp/fugtspærre, her bliver det bare lagt direkte på betonen ik?
Jow, jeg mener at gummibagsiden er dampspærrende, men spørg hellere tæppemanden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også