hvor energibesparende er sænkede lofter?

Hejsa,

Det hus vi har overtaget har sænkede lofter og jeg er ved at få spat over man skal leve med disse lofter og den kunstig lave lofthøjde. De 10-12 cm ville sgu gøre noget...

Men der er jo ingen tvivl om hvorfor de er sænkede - det er jo for at sparre på varmen.

Men hvor meget spare man på isolering af lofter? Noget sådan estimat af det?


Mvh

Frederik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer jo helt an på hvor meget der ligger på de nedsænkede  lofter, og hvor meget der ligger over disse.

Der udover om der er damspærre i den orig. loft, eller der kun er dette i det nedsænkede loft.

Efterisolering kunne jo være foretaget henover det gamle loft hvis muligt i stedet for,  men er måske pga. dårlig stand af gamle lofter samt manglende damspærre, der var årsag til at opsætte nedsænkede lofter i  stedet for.
Når spatten på et tidspunkt er helbredet.:o)

Så kom med nogle flere oplysninger. Tagkonstruktion, loftbeklædning, isoleringstykkelser og dampspærre placering, husets alder!

Men selvfølgekig kan det eksisterende sænkede loft nedtages - og der kan isoleres opad.
Der er der jo plads nok!
Jeg ved intet om den eksiterende tagkonstruktion da jeg ikke ved hvordan man kigger op under listeloftet... De sidder djævlsk godt fast og har ikke ville forsøge med "vold og magt"...

Huset er fra 60'erne - fladt tag med tagpap.

Listeloft.

Dampspær, pas
Isoleringstykkelse over listeloft, pas

Mvh

Frederik

Som sagt, der er langt op til himlen - og masser af plads til isolering.

I forbindelse med en eventuel renovering af tagpaptaget kan der isoleres opad.

Eller du kan droppe det flade tag og sætte gitterspær på - eller høj over.

Eller du kan sænke gulvene. Så bliver der igen højt til loftet!

Ja, der er langt til himle, dog sætter lokalplanen sine begrænsninger

Gitterspær lyder fristende, men ca 180m2 fladt tag der omdannes til et gitterspær-tag lyder som en entreprise til 750.000 eller hvad ved jeg...



Mvh

Frederik
Annonce
Ja, at går fra tagpap til tegltag er et stort arbejde, jeg ville nok sige omkring 500.000,- med mindre det skal udføres afvalmet, med vinkelbygning og masser af skotrender.

Billiger kan det selvfølgelig også laves, hvis man rejser gitterspærene direkte på det gamle tag, og derved bare virker som klimaskærm, så ville det nok kunne laves for en 350.000,-

Hvis jeg skulle have det lavet, var det for at dels at komme af med det eksisterende flade tag (hældning 6grader) dels at få loft til kip i hvert fald nogle rum...

Men det er nok ikke lige de penge værd.....

Mvh

Frederik
Hej. Forstår dig fuldt ud mht de sænkede lofter. Det er til at få spat af at leve med og se på. Jeg ville ikke betænke mig på at slå måske to lag papirsfliser op og så nederst hvad du nu vil have at se på. Så er der stadig bjælke at se på  
mvh

 varmetossen

Hvor stor er lofthøjden rent faktisk?

Problemet med tegltag, gitterspær, loft til kip osv. er at det ikke tilføjer nogen værdi til din ejendom.

Så der er ingen vej udenom. På med et "høj over" eller en regulær 1. sal. - med udsigt!

6 gr. kan vel næppe kandes fladt tag! Hvor gammelt er dit hus og hvilken type?

Men du kan jo håbe på at tagpappen er så ringe at der snart skal nyt på - og så kan der isoleres opad! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis