Rustbeskyttelse af smedejern

Hej

Jeg har fået lavet nogle beslag/håndtag og jern nagler til en egetræsdør jeg er ved at lave. Det hele er håndlavet ved essesmedning. 
Spørgsmålet er hvordan jeg skal rustbeskytte det? Skal man galvanisere det og male det, eller måske noget andet? Jeg vil gerne bevare det "gamle" og håndlavede look.

Mvh Jens   
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan da overveje brunering. Det er da en god, gammel proces. Bare søg på nettet på brunering, så kan du både få opskriften på gørdetselv og firmaer.
mvh

 varmetossen

Arrggh Klaus, så har du da vist ikke være kriger, med ansvar for et Garand-gevær eller MP M/49!
De rustede da lige for et godt ord!

Jeg ville få de beslag metalliseret. Det er rigtig godt og let at male oven på.
Her kan du se mere om den behandling: http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/guide.htm

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu da det er egetræ, så ville jeg bruge den gamle metode med tjære.
Ege træ æder metal det er i kontakt med.

Jacob
Er det til udendørs eller indendørs brug?

Hvis det er til indendørs brug burde jernmønje være tilstrækkeligt, og det er da om noget originalt.

Hos Tibberuphøkeren eks kan du købe hæmatitpulver og linolie. Anvendelsen kan ses her.

Skal metallet sidde udendørs ville jeg vælge en varmgalvanisering og efterfølgende male dem sorte, så man er sikker på, at der ikke kommer rustgennemslag i dørens levetid.
Gad vist om en MP M/49 er gjort af smedejern! :o)

Men der står noget om smedejern her:

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=smedejern++rust&source=web&cd=2&ved=0CHAQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.bygningsbevaring.dk%2Ffiles%2Fanvisninger2010%2F12-ANVISN_Rest_smedejern.pdf&ei=MZz6T43pGMTvsgb1peh8&usg=AFQjCNGe25_gtthE4quVhicHG8pi7mtelQ
Annonce
Jo, men ved ikke om det er så holdbart i egetræ.
Hammerite er på ingen måde ny - mindst 20 år gammelt.

Det er sådanset udmærket. jeg har malet såvel smedejernshavelåge som lidt på bilen. Med det!

Men "guldmalingen" til håndtaget på lågen var nu overhovede ikke lysægte. Allerede året efter var kuløren skiftet til mat sølvfarvet.
Dog forblev den sorte kulør - sort.

Men det er noget lidt mærkeligt maling. Man kan ikke male ovenpå med f.eks. akryl-spraymaling. Spraymalingen bliver nærmest afstødt.

Nå - men de "essesmede beslag/håndtag og jern nagler til en egetræsdør" skal de iøvrigt ikke sandblæses inden overfladebehandlingen?
Generelt så kan stål og jern jo forsinkes/legeres/forgyldes som man vil have det.

Den mørke legering med en smule "gylden" overflade, syntes jeg står rigtigt flot til egetræet.

Alt efter hvilken overflade behandling de får, så enten sandblæses/glasblæses eller renses det først i syrebad...
Hej og tak for svar

Jeg tror jeg prøver forslaget med hæmatitpulver og linoliefernis. Spørgsmålet er bare om man skal male med Hammerite når hæmatiten er tør? Det skal lige siges at døren er til udendørs brug.

Mvh Jens
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også