Rustbeskyttelse af smedejern

Hej

Jeg har fået lavet nogle beslag/håndtag og jern nagler til en egetræsdør jeg er ved at lave. Det hele er håndlavet ved essesmedning. 
Spørgsmålet er hvordan jeg skal rustbeskytte det? Skal man galvanisere det og male det, eller måske noget andet? Jeg vil gerne bevare det "gamle" og håndlavede look.

Mvh Jens   
Hej Jeg har fået lavet nogle beslag/håndtag og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hammerite ovenpå linoliefernis?

Hvad med en gang forkromning, -messingen, -gyldning eller bare tage skridtet fuldt ud med en simpel guldbelægning.

Mon den rustbeskyttelse så ikke skulle være noget når optimal.
Hej

Tak for henvisning - og forslaget med hæmatit. Den kan man sagtens rører sammen selv, men skal resultatet blive optimalt og man ønsker at "efterbehandle" med Hammerite, ville jeg nok vælge en anden løsning.

Du ønsker formentligt at beholde Hammerite looket så længe som muligt, derfor vil jeg forslå dig at gå til en nærliggende skibsproviant forretning og købe den "værste" maling butikken fører til jern-skrog. På den måde er du sikker på at få en beskyttende maling til dine nagler, uden at rusten slår igennem. Får du problemer med at få Hammerite til at "binde" så lad naglerne stå som de er i nogle måneder, så skal vejr og vind nok gøre sit til at Hammerite vil binde til sidst.

Da du gerne vil beholde det "gamle" look synes jeg det vil være synd at sandblæse først, så bliver de alt for "pæne" og du ødelæggger den hinde din smed har lavet for dig. Behold naglerne som de ser ud.

God fornøjelse med arbejdet - og lad os da endelig se nogle billeder ...



God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Dørgreb bør ikke males. Med Hammerite eller noget som helst andet. Det bliver slidt af.

Det er jo ikke for ingenting at greb til døre, vinduer, skabe, biler samt møj- og kunstgreb aldrig er malede. :o)
Jeg tror ikke Hammerite vil se godt ud på dørbeslag.

Jeg har brugt FERTAN som kan købes hos http://www.classicare.dk./ det giver en blågrå overflade på ikke rustent jern, sort på rustent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også