Rørføring til radiatorer på loftet

Mine spørgsmål omhandler varmeinstallation på 1. sal. Det er et lukket/privat fastbrændsel/solvarme anlæg med trykekspansion.

Jeg havde egentlig tænkt mig at køre et sæt 3/4" rør op til fordelerrør i teknikskab bag badeværelset, men finder ud af det vist ikke kan lade sig gøre, fordi bøjninger i etageadskildelsen vil medføre 'skulte samlinger'.
Rørene går op midt i huset, og skal drejes ud til den ene skunk via to bøjninger og et nipple stykke. Som udgangspunkt er det ikke muligt at komme til samlingerne i etageadskildelsen ved skorstenen. I skunken vil jeg tro det kan laves.
For det første, er korrekt forstået at en sådan konstruktion er forkert?

Jeg er lidt træt af udsigten til at skulle have et batteri af plast rør sidende på muren, så hvis den oprindelige plan ikke dur, søger jeg alternativer.
Jeg tænker bl.a. på om opføringen kan laves med 32mm pex, men ellers samme princip med fordeling ovenpå til de enkelte radiatorer. Ser i nogen fejl i det?
(selvom jeg bedst kan li' de sorte rør!:-)

Slanger føres ud til de enkelte radiatorer med 20mm gulvvarme slanger (95gr) - trods alt lidt billigere end 15mm rir. Jeg har ikke fundet koblingsdåser til 20mm slanger, der er vel heller ikke noget ivejen for at bruge alm. PEX overgange til radiator tilslutningen?

Læste også et sted at pres-samlinger beskadiger iltspærren, men det kan man vel ikke undgå.

Jeg håber i vil give et af mine kommende ferie projektet et par kommenterer.


 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge press-samlinger af typen med "åben klemring" som ikke er så hård ved pexen. F.eks. Link

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis