Badeværelses renovering

Er lige started med at renovere et måske 30-40 år gammelt badeværelse på 3mx6m. 

Der er pt. terasso gulv og fliser på væggen i 1.20 højde, resten malet til og med loft. En muret brusekabine,
med en form for plast maling.
Et område på ca. 2x1m gulv med grå overflade / rå mursten efter et nedtaget badekar.

Min plan i grove træk: 

fjerne fliserne og gammel løs mørtel.
plane væggene med en flise mørtel.
få trukket kabel / installeret et stik
give væggene en vådrumsmembran sætte glasvæv op overalt.
opsætte en bordplade med håndvask(e) / underskabe i fuldlængde, højde og bredde hvor der er nedtaget et badekar.
få vvs'er til at genbruge udtræk og kloark fra badekar.
fjerne gammel hånvask på modsatte væg, sætte blindstudser på rør/ afløb ved gammel vask.opsætte skab der.
Få en gulvmand til at sætte venyl op i brusekabinen fra gulv til loft.

Der stikker en 8 cm høj kant terrasso kant op, her forstiller jeg mig, underskabene med overliggende hånvaske skal skal gå ned til.
Har købt 2stk 25 kg beton til hullet i gulvet , og 2 kasser LIP Vådrumssystem til væggene og kanter.

Jeg er nybegynder der har brug for råd, indput og anbefalinger.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu alligevel skal i gang med en større omgang ville jeg grave gulvet op og få isoleret op til dagens standard.

Så kan du også placere afløb,toilet og vand hvor du vil når du alligevel har åbnet ned til det.

Du kan også spare en del på din gulvvarme med ordentlig isolering under.

og så ville jeg helt klart vælge klinker til brusekabinen i stedet for vinyl - med vinyl ligner det stadigt et gammelt badeværelse

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Men nu er der jo nok ingen gulvvarme! :o)

Og skal vi lige gætte på at de'herres forslag nok løber op i en 30 - 50.000. :o)

Jeg har faktisk forståele for Rene 123 's valg af løsning.
For når man hakker gulvet op så har man for det første ikke noget lokum eller bruser i en 14 dages tid eller 30!
For det andet koster det et par tusine eller mere - pr. kvadratmeter jo - for sådan et nyt gulv komplet, incl. gulvvarme. Mindst!

Mht. vandinstallationerne er en 30 - 40 år jo en rigtig dårlig alder. På den ene side for nye til at udskifte - på den anden for gamle til at lade "overleve"
Hvis det er præsiolerede indmurede kobberrør så ville jeg nok osse lade dem forblive - og satse på at den udvidede skjulte rørforsikring klarede en eventuel læk. .o)

Men er der indmurede stålrør i installationen så skal de jo selvklart skiftes.
Jeg har tænkt mig det som et sommerferie projekt. Er i fuld gang. Med at banke fliser ned.

Efter at have læst nogle artikler om hvordan man laver en klinke brusekabine, så det vil jeg igang med i stedet for vinyl.

Gulv og gulvvarme lyder som et projekt i sig selv og det kommer ikke til at ske i denne omgang.

Det drejer sig om indmurede galvaniserede stålrør 1/2", badeværelset ligger på førstesalen så jeg bryder mig ikke
om du skriver at de selvklart skal skiftes.... Det lyder jo rasende dyrt..
Indmurede galv. stålrør har aldrig været nogen god ide. Det eneste der er værre er indmurede SORTE rør!

Levetiden for indmurede stålrør er meget usikker, men hvis de i dit tilfælde er omfattet af omtalte rørskadeforsikring - ja sååe!

Om nødvendigt bør du indhente noget ekspertviden - evt. i form af et tilbud fra en aut. VVS-mester.

På en måde kan man sige at du "bruger pengene der hvor de kan ses".
På den anden side: Kan de indmurede rør holde indtil næste generation skal renovere badeværelse? :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også