Spørgsmål vedr. stikkontakter og strøm.

Hejsa.

Jeg har lige været forbi svigermor der er ved at renovere sit hus hun har købt.

Hun har sat en ny stikkontakt på istedet for den gamle.
Men det mærklige er at den blå som er nul sidder hvor den skal og den anden som i hendes tilfælde er orange sidder i fase og der er strøm på begge to.

Men ingenting virker når hun sætter noget i stikkontakten, hvilket det gjorde før.
Hun fortæller mig at det eneste hun har gjort, er at flytte den lidt op på væggen.
Måske ca 5-10cm.

Jeg vil mene at det er fordi der er strøm på begge ledninger, hvilket jeg så ikke kan forstå.

Dessuden kiggede vi på et par andre kontakter, og på en anden stikkontakt, sidder leningerne rigtigt, men der er strøm i O og ikke i fase.

Jeg har bedt hende ringe til en elektriker imorgen og det vil hun gøre.

Jeg er bare lidt nysgerrig om der er nogle der har en ide' til de to tilfælde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke elektriker men mener ikke der er krav om farvekode til fase og nul. Kun jord.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Når det så er sagt er jeg sikker på der ikke skal være 2 faser i en almindelig stikkontakt :-)

 Aldrig gå ned på udstyr!

Jeg vil så lige sige at i den stikkontakt hvor der var strøm i O er ledningen en af disse tynde ledninger man eksempelvis bruger til lamper.
Og der mener jeg at det skal være kabler.

Syntes bare det virker forkert med hendes strøm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis forsyningen til stikkontakten er lavet med lampeledning - så er der endnu en god grundt il at få elektrikeren forbi.  

Din undren over strøm på nul lederen.   
Hvis du har brugt en pol-søger,  til at måle med - så vil sådan en fætter let kunne give udslag på nul lederen. (også ved en fuldud funktionsdygtig og korrekt installation, ved f.eks spændingsfald over nullederen)En polsøger er et godt værktøj, hvis man kender dens begrænsninger. Du skal have fat i et to-polet instrument til at måle spændingen mellem de to ledninger ~230V

F.eks hvis du har to ledninger som løber i samme rør. Den ene ledningen er tilsluttet og der løber en strøm(lyset er tændt) og den anden ledning ikke er tilsluttet hverken i den ene eller anden ende - så vil en polsøger kunne give udslag ved måling på den løse ledning som ikke er tilsluttet. Dette pga. af induktion mellem den strøm-førende ledning og den løse ledning fordi der induceres en spænding i den løse.

Det er set flere steder at der er byttet om på nul og fase lederen - når gør det selv folket har været i gang(nogle gange også elektrikeren :-()

Som Borst skriver - så er der ikke nogle faste krav til farve kode - udover PE-leder som skal være gul/grøn og det anbefales af Nul er lyseblå. 

Igennem tiden har der være flere farver i brug til forskellige leder.
  Beskyttelselederen(jord/ PE-lederen) har været rød inden den blev jul/grøn. Nullederen har været sort , og de andre farver har været brugt til fase (også blå - måske det er tilfældet ved jer.

(Er der lavet el-eftersyn, ejerskifteforsikring i forbindelse med køb - så kan det måske være en ide at få elektrikeren til at gennemgå installationen, hvis der skulle være andre steder hvor der er lavet ulovlige installationer med lampeledning, eller andet gør-det-selv... - det kan elektrikeren vejlede omkring. )

Hun fortalte mig at der tre steder var en dåse hvor der gik to ledninger in i.

Men dem havde hun dækket inde med dampsærer og gips.

Jeg mener det er samlinger og, at man aldrig må skjule dem.

Er det ikke korrekt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, samlinger må ikke skjules - ved mindre kablerne samles med krympe muffer. Og det kræver vist så, at det er kabler og ikke løse ledninger.

Det lyder som der er en række ulovligheder ved hendes installation - og at det kun bliver værre med det hun går og laver.

Gør hende opmærksom på den nye elsyns-ordning som gælder fra 1. maj. Hun risikerer, at ende med en kæmpe regning den dag, huset skal sælges, hvis det ikke er lavet ordenligt.

Afsnit 6 i http://www.eleftersynsinfo.dk/sites/default/files/080412-Haandbog-version1a.pdf beskriver, hvad der tjekkes i elsynet. F.eks. punkt 79, hvor der står, at der ikke må være anvendt lampeledning til fast installation, og 81 ang. skjulte samlinger.

Og som Daniel skriver, så undersøg mulighederne for at få forsikring/tidligere ejer til at dække omkostningerne til at få gjort installationen lovlig.

Annonce
Men hvis det er at der ikke rigtig er nogle regler for farver og plus og minus og dessuden min polsøger, så forstår jeg ikke
hvorfor hendes stikkontakt pludselig ikke virker bare efter hun har flyttet den lidt.
Jeg prøvede min polsøger på en stikkontakt i hendes køkken som en elektriker næsten lige har lavet, og der lyste den på fase og ikke på nul....

Og så syntes jeg det er mærkligt at den lyser både på nul og fase på en anden stikkontakt.

Og hvis det så viser sig at man egentligt ikke rigtig kan stole på sin polsøger, hvad kan man så bruge den til?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En polsøger kan man ikke bruge til meget, hvis man ikke kender dens begrænsninger.

Der lyder umiddelbart som, at nul-lederen er afbrudt et eller andet sted - måske i den skjulte samling bag gipsen?
Kan du så fortælle mig om der kunne være noget galt i vores gamle hus fra 34

Vi har ledninger kørene i jernrør oppe på loftet og hvis jeg har våde fingre og rører på rørene så summer det i fingrene.
I samme tilfælde er det hvis jeg rører på metallet i vores opvaskemaskine med våde fingre og den er tændt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En polsøger kan ikke lyse på en korrekt nulleder, det kan ske i en defekt installation..
 Og til dig med de gamle rør på loftet som der er en afledning på, så det var måske på tide at få trukket nye ledninger , med hensyn til opvaskemakinen som "kilder" i fingeren så mangler den en jordforbindelse , jeg går ud fra at du har en HPFI afbryder.............   

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvad betyder det når du skriver at der er en afledning på.....?

Og er det noget jeg skal være nervøs for?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis