Billeder fra havnen Marstal

Jeg var på et lille besøg i Martsal - det er en by med masser af aktivitet, store og små både, skibe og joller.

---  synes jeg vil vise enkelte billeder - og håber at I kan lide dem.

Marstal er virkelig interessant, for os der ikke kan få nok af at kigge på både.







Værftet er også en vigtig ting i Byen - sandblæsning støjer og støver - men det er et vigtigt erhverv, så mon ikke folk i byen synes at det hører med?




Og så lige en af de vemodige



Og så lige en rigtig "perle" tilsidst:



Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvornår har du taget det billede af dokken, for så tomt har jeg aldrig oplevet der var omkring den. Og jo, flot Dyreborg jolle tilsidst.
Hej Håndværkeren og team baatgaard

--- tak for de pæne ord

--- Flydedokken er fra den 4/7 - alle billederne er fra den dag - der var jo 3 dage med rigtig pænt vejr, hvor jeg tog en rundtur mellem øerne, og besøgte Nyland, Marstal og Strynø. Og så var det gode vejr slut, og jeg tog hjem igen.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Nå du har også været på besøg ved Nyland, da jeg var knægt var der ikke andet end en sandtue ved lavvande 10 år senere lå jeg i telt på samme ø i en hel uge. Jeg havde været så uforsigtig at sejle helt ind på sydsiden af øen medens det var meget højvandet, så dagene der efter kunne jeg ikke få båden fri, der var ingen vind og dagtemperaturen lå tæt på de 30 + grader. Det var ikke spor morsomt. Endelig kom jeg fri en nat hvor vandet igen stod ret højt.
Ja Nyland vokser.
Den er "født" for ca 60 år siden, og vokset op af opskyllet sand og sten.

Det er meget interessant, fordi det sydfynske Ø-hav jo faktisk er et bakkelandskab, som synker ned (har gjort siden istiden) og er faktisk et "druknende landskab". Så alle øerne gnaves af - materialer flyttes rundt, og kan altså også blive til en ny ø et nyt sted.

Hele det sydfynske Ø-hav har været sammenhængende i stenalderen, og man har fundet og udgravet flere bopladser under vandet - og flere steder kan man finde flinte-flækker og flinteskrabere. Det giver stof til eftertanke, når man kigger på landskabet.

Syd for Nyland er der et stort lavvandet område, hvor der faktisk er ved at dannes en "Ny Sandø" - 2-300 m N for Ommelshoved. Den er vist ikke officielt en Ø endnu.

Nyland er ikke fredet naturreservat, som alle de andre små-øer, så man kan godt gå ind - MEN alligevel, skal man holde sig i ro, og ikke fise rundt over det hele i yngletiden, for man forstyrrer fuglene - og SÅ BLIVER DU FORSTYRRET, fordi mågerne skælder ud. De larmer virkelig meget!!

N enden af Nyland ser sådan ud:




Sydenden er ikke den store turistmagnet:



MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
ellida, ved du om den 9m-båd der er i billede to tilhører værftet eller om den er privat ?

Dr_Lyn
Så vidt mig bekendt er det værftets slæbebåd.
Hej Dr Lyn

Nej jeg ved ikke hvem der ejer de forskellige både, men de to røde er jo sandsynligvis arbejdsfartøjer.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis