Efterisolering af ydrevæg

Hej

Med den fantastiske respons jeg fik på mit forrige indlæg, kaster jeg mig straks ud i det næste.

Mit hus er bygget med en ydermur bestående af 14 cm klinkerbeton. Den forrige ejer har efterisoleret med 5 cm Rockwool og beklædt med Duclasplader. Det ser ikke ret pænt ud og derfor vil jeg skifte beklædningen ud med en klinkbeklædning i lærk eller lignende. Jeg har også overvejet evt. at lave murstens mur til underkant af vinduerne.
Spørgsmålet: Hvor meget isolering skal jeg lægger uden på klinkerbetonmuren. Kan det betale sig at gå helt op på 200 mm eller er 100 nok?

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Per.
Isolering kan altid betale sig, hvis du har mulighed for ekstra 200 mm. vil jeg anbefale at du vælger det.
Din ydervæg har et forbrug på ca. 72 watt/m²med udfra den opbygning du har skrevet, hvis du ligger ekstra 200 mm. på vil du få et forbrug på ca.19 watt/m² det giver dig en besparrelse 53 w/h.
Regneeksempel:
53 watt x (areal ydervæg - vinduer/døre) x 2850 = wattforbrug pa.
Hvis du har brug for mere information er du velkommen til at skrive.

------------------
Poul Erik

PE

Hej pev

Tak for dit svar. Jeg har faktisk ingen begrænsning, idet jeg alligevel vil øge tagudhænget til næste år. Jeg overvejer!

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per.

Hvis du ingen begrænsning har på dimension af isolering/ydervæg vil jeg anbefale du vælger 200 mm.
Konstruktionsopbygning hjælper jeg gerne med.

Hvilken beklædning har du bestemt dig for ?
har du hørt om termowood, det er kogt fyrretræ, som ikke skulle kunne rådne, prisen derpå er noget billigere end andre former for eksotiske træsorter

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

I øjeblikket hælder jeg mest til lærk.
Der er en i Hedehusene der hedder Ferrywood der sælger noget i klikprofil til 14 kr/m.

Har du er faringer med beklædning?

Faktisk kunne jeg godt tænke mig mursten til underkant af vinduer, men så kræver det jo fundament. Et hus der er helt beklædt med træ, kommer let til at ligne et sommerhus.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej igen

Det der termowood - skal det males?

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Nej, jeg vil aldrig anbefale at male udvendig træværk, hvis det er nyt træværk.

Termowood har en brun lød og ligner næsten maghoni, den eneste forskel i udseendet er at Termowooden har knaster og den kan vedligeholdes med træolie, men "kun på oliebase".
Prøv hos en tømmerhandler, om du ikke kan få en prøve/pris.

------------------
Poul Erik

PE

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også