Klinkbeklædning af sommerhus - materialer, pris m.m.

Hej

Jeg er helt ny som bruger her på LDS, men har dog gennem tiden benyttet mig af siden når jeg manglede et godt råd

Men nu er det blevet min tur til at stille et par spørgsmål....... Sagen er den at jeg har købt et ældre sommerhus fra 1971 som egentlig fremstår vedligeholdt. Men huset er beklædt med blokhusbrædder, men standen på disse er flere steder knap så pæn og malingen er delvist afskallet.
Så nu overvejer jeg MEGET om det ikke var smartere at skifte al beklædningen og samtidigt skifte vindpappet bag ?? Huset er som nævnt knap 45 år og det kunne tænkes at pappet heller ikke er i for god stand....
Huset er 70 kvm i grundplan og det samlede areal der skal beklædes er ca 90 kvm når vinduer, døre m.m er fraregnet. Min plan er at brække de gamle brædder ned og opsætte et nyt vindpap der er diffusionsåbent og derefter beklæde huset med 25*125 NTR klink.

Jeg har via Stark fået oplyst følgende priser:
12*125 Klink NTR : 11,5,- + moms
50*100 NTR til "skelet" for klinken: 11,- + moms
Icopal Vindpap Thor 6 - 1*20 meter: 168,- + moms

I mit hoved giver ca. en pris på 12.000,- + moms + galvaniserede søm

Lyder det helt forkert eller er der noget som jeg har overset ???
Og er det i det hele taget en omgave som man selv kan gå i krig med eller er det "no go" ??

På forhånd tak og venlig hilsen

Oliver Kring
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke se at der skulle være noget i vejen for at udføre dit projekt,
som dog kræver at du kan save brædder af på længde samt slå søm i.
Hvis dit gamle vindpap er itu så er her også en mulighed for et tættere hus.
Prøv om du ikke kan låne dig frem til en sømpistol. Det er RET mange søm der skal bankes i med håndkraft ellers ;-)

Udover det er der vist ikke de store ben i sådan et projekt. Måske noget gnaverafspærring forneden? Og kabel til en ekstra udendørs lampe.

Mht. prisen ville jeg prøve en af de andre kæder og så presse dem lidt på prisen. Og husk at få fragten med.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Du har overset alt hvad der hedder spild, fejlskæring, frasortering, overlæg, inddækninger for vinduer,sålbænke. Hjørne og dæklister.
Samt kolde øl i passende mængder.

Og jeg forstår ikke helt hvorfor der skal anvendes 50x100 mm som "skelet" for klinken"
Og hvorfor kan beklædningen ikke blot sømmes på det eksisterende skellet, med en afstandsliste og vindpap imellem?

Det må være 25x125 mm klinkbrædder du mener. Til den pris næppe en eksklusiv kvalitet!
Ja, regn med mindst 10% spild med sådan en træbeklædning.

Derudover mangler du bla. lister  til kanter, rundt om vinduer, samt inddækninger som Sitting Bull også  har pointeret.

Gnaver / musse gitter ville jeg helt klart også montere, så disse ikke gnaver sig igennem vindspærren og den vej har adgang ind til huset.

Klemlister for beklædningen skal ikke være 50x100, men 25 x 50, alternativt 38x56 hvis man vil have lidt mere luft bagved beklædningen, men 25x50 er standard.

Hvis vindspærren alligevel skiftes, så tjek også isoleringen, og udbedre denne hvis ikke den er i orden.

Det er klart billigere i søm hvis du benytter en sømpistol til opgaven, hvis du kunne låne en tromlepistol så beklædningen kunne opsætte med linsehovedet søm, så er dette klart det pæneste og mest holdbare, alm. d hoved søm, har det med at huller omkring sømhovedet, som tillader indtrængen af vand, hvis disse ikke lukkes helt.

Jeg ville også hente en pris hos XL byg, Bygma eller Optimera inden købet, da Stark normalt ikke er den billigste leverandør, og slet ikke for private, hvilket dine priser også tydeligt viser.
Hej igen og tak for gode tilbagemeldinger

Jeg har nu hentet flere tilbud på materialer og er nu kommet i tvivl om beklædningen skal være klink alligevel....Er bange for at det lille sommerhus kommer til at virke lidt for "tungt" med klinken da den samlede højde på huset ikke er mere end 3,1 meter -taghældningen er knap 15 %.
I stedet tænker jeg på at lave det i Stern for at få et mere ensartet og knap så tungt indtryk - alternativt i stern fra "Superwood" da de fås i forskellige højere og dermed kunne give huset et anderledes look.....
Mine nye spørgsmål er nu om der skulle være noget i vejen for at montere stern som facadebeklædning og om "Superwood" er pengene værd - koster næsten det dobbelte som alm. trykket stern ???
Det er muligt at mine spørgsmål er lidt "begynderagtige", men ville ærge mig gul og blå hvis der var noget jeg havde overset...

Vh Oliver
Annonce
NB. I tilfælde af beklædning med stern ville jeg stadig montere den vandret..... Hvis der ikke skulle være noget i vejen med dette.... :-)

Egentlig forstår jeg ikke helt hvorfor du vil skifte de brædder?

Fordi du skriver; ".....beklædt med blokhusbrædder, men standen på disse er flere steder knap så pæn og malingen er delvist afskallet."
Endvidere at vindpappen MÅSKE er i dårlig stand!

Når hytten alligevel ikke skal efterisoleres og ikke opvarmes permanent hvorfor så alt det besvær? De gamle brædder er formodentlig af bedre kvalitet end de nye.
En gang maling, træbeskyttelse eller tjære - så holder de nok 20 år mere. Brædderne!

Stern!
Sternbrædder eller hva'?



Din "stern" er bare profileret beklædning, kan også fåes som alm. profil beklædning, dem til stern er bare dyrere, selvom midterbræddet faktisk er en alm. profilet beklædning.

Alternativt kunne blokhus beklædning bruges, hvis det skulle lidt smallere og lettere beklædning på huset, den er også billigere... se nedensteånde link hvor en lille aneks bygning og skur er beklædt med de billige blokhus brædder...

Genopbygning af skur og anneks efter brand

Nej, jeg ville ikke betale mere for superwood frem for trykket.

Hej igen

Brædderne er fra ´71 og har enkelte steder med påbegyndt nedbrydning og mange steder skaller malingen af trods det er malet for 3 år siden med kvalitetsmaling.
Så enten skal jeg fjerne løs maling og slibe/grunde flere steder for så at male og derefter håbe at malingen bliver hængende lidt længere end vanligt. Alternativet (set i mine optik) er at hive de gamle blokhusbrædder ned sammen med det 41 år gamle vindpap og samtidigt få et kik på isoleringen og rette op på steder med eventuelle mangler - samtidigt får jeg med den nye beklædning også et hus der får et mere moderne udtryk..... I nogles øjne er det måske spild af tid og ikke mindst penge, men for mig betyder udseendet også noget ;-)
Og med Stern mener jeg 25*125 mm trykimprægneret mellem Stern ( Det er ihvertfald det som både Stark og XL-Byg har kaldt det )
Håber det gir´lidt mening "Sitting Bull"

Vh Oliver
Kan godt forstå du vil væk fra blokhus brædderne, de giver helt klart et udseende af ældre dato.

Utroligt at værken Stark eller XL byg ved det hedder TGV profil beklædning, og ikke mellem stern.

Går ud fra det er denne her du mener ?

http://www.haardttrae.dk/index.php?module=produkter&underModule=facadebeklaedning


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også