Brænde, hvor får man mest for pengene?

Jeg har siddet og kigget efter brænde i dag på nettet og er kommet frem til det er ualmindeligt svært at finde ud af hvad der er det bedste tilbud..

sidste år købt jeg 2 tårne fra Bilka med blandet løv for 3000 kr inkl levering. blandet løv er nok så meget sagt, da det var 2 tårne med rødel, med 10-15 stykker blandet birk og eg stukket ind imellem, og rødel har en brændeværdi på stort set det samme som fyrtræ.

i år har jeg kigget flere gange efter gode tilbud, men hver jeg finder et godt tilbud finder man alligevel ud af at det er det nok ikke. f.eks 10rm bøg/eg for 4000 kr+650 kr levering, det lyder godt lige indtil man læser at det leveres i bigbag, jeg skrev og spurgte hvad for "RM" det var, og de skrev Skrm. men er en bigbag ikke 1x1x1m ? og eftersom de næppe stabler brændet ned i, men nok kaster det ned i, er det jo så kasserummeter, som jo er noget lavere en SKRM. også er tilbudet ikke så godt igen.

Flere steder kan man få leveret x antal rm aflæsset, men brænde i en stor bunke er jo næsten umuligt at vurdere om man har fået det man har betalt for, og har man først betalt, får man næppe penge igen efter man har stablet og fundet ud af der kun er 3/4 af hvad der burde være.

Så jeg er kommet frem til den eneste måde man kan være rimelig sikker på man får det man har betalt for er ved at købe brændet i tårn eller briketter, og så kommer spørgsmålet.

Hvor får man så mest for pengene...

briketter er ret nemt at se hvor mange KG brænde man får, da det jo sælges i KG. typisk 960 kg på en palle.

tårn er lidt sværere, men et fyldt tårn er der ca 2 RM brænde(rigtige RM ikke SKRM) og har fundet den her side som viser hvor meget brændværdi der er pr. rm. jeg går ud fra tallene er på tørt træ(20% vandindhold)
http://www.braende.info/braende_typer/

dvs hvis jeg nu vælger 1 tårn med birketræ. så kan jeg forvente at træet i tårnet vejer 1080 kg, hvis træet er tørret til 20% vandindhold.

hvis jeg vælger briketter får jeg 960 kg på en palle.

hvis de kostede det samme ligner det jo et let valg, men briketterne indeholder typisk kun omkring 6% vandindhold, og hvis jeg siger 960/100x94= 902,4 kg træ uden vand(vand kan ikke brænde ;-) )
gør jeg det samme med birketræet, 1080/100x80=864 kg træ uden vand.

betyder det at man rent faktisk får mere for pengene ved at købe træ i briketter end birketræ et tårn, hvis de koster det samme??
jeg ved godt at bøg, eg og ask vejer mere end birk, men nu brugte jeg bare birk som eksempel.




14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du får ihvertfald sved på panden af al den regneri! Det billigste brænde er 1 meter stykker direkte fra skoven, som du selv skærer op og flækker. Men som jeg ser det er det vanskeligt, da du helst vil have andre til at stable brændet i tårne uden betaling. Spring alle de led over og erkend at der skal arbejdes for at tjene/spare penge. Jo tættere du kommer på råt træ, jo billigere. Men det kræver jo plads til tørring. Så,længe du køber i tårne, bliver du snydt!

 

Indrømmer gerne at jeg helst undgår alt for meget arbejde med det, og har ikke noget mod at betale mere for at andre laver det hårde arbejde med at save og kløve, men derfor vil jeg da stadig gerne have overblik over hvor meget brænde jeg rent faktisk får for mine penge.

jeg har rent faktisk noget brænde liggende i små stammer som skal skæres og kløves, samt et træ der skal fældes og saves og kløves, men det bliver ikke klar til i år, og det gør det nok heller ikke hvis jeg skal gå i skoven og fælde noget nu, så jeg skal finde noget der er tørt

Ja brænde og brænde er jo mere end tre ting. Der er en gratis og det er et lastbiltræk med affaldstræ. noget er skod og noget er godt nok, men alt giver varme når det er tørt. Har selv været i skoven og skåret 20 rm. gran og kørt det hjem til kr 50 + moms pr rm. men der skal man være ude fra nytår til maj. Og hvis skovfogeden er flink er hans arme meget lange når han måler meter ud  Det billigste for penge leveret er nok 3 meter stykker med lastbil. Prøv skovfoged eller lokal vognmand

 varmetossen

Uldal

Hvad mener du med at folk bliver snydt ved køb af træ i tårne?
Hvis man ikke har tid eller mulighed for selv at skove, save op, kløve, stable og tørre træet er det vel ok at betale andre for det. Bliver jeg også snydt når jeg køber mælk i karton?
her lyder det som om man vil have det hele for det halve, brænde er på samme måde som med alt andet prisen følger kvalitet og mængde.
det billige lort du køber i tårne i bilka er nemt og giver hurtig varme, men absolut ingen værdi ellers.
ask,bøg og eg er dyre men du får mere for din surt tjente penge, og endnu billigere hvis man letter måsen og selv gør lidt af arbejdet, tror det eller lad være, men det har sine fordele og gøre det selv.
du får varmen flere gange, det er god motion og så er det faktisk også hyggeligt.
Annonce
Sådan er tankegangen desværre mange steder i dag. Man vil have det hele, men det må ikke koste noget!

Nå varen så har skuffet eller håndværkeren er skredet fra et halv færdigt arbejde, er det om foran i klagekøen og stå og tude. Ja, måske endda oprette en lille tråd herinde, hvor der også bliver tudet og spurgt om hvad der er ret og rimeligt!

Man får sjovt nok ikke mere end hvad man betaler for...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har købt mange tårne brænde hos dansk brændesalg. Altid superflot træ, som 100% lever op til det som er lovet. Hvis man køber nu til levering senere er der rabat. Så det kan man jo gøre, og evt. Købe sammen med sin nabo for at spare på fragten. Ellers har jeg købt frisk kløvet bøg til 425 kr/kasserummeter, leveret.
De kommer med en trailer hvor der præcist kan være 4 rummeter, så der er ikke meget at være utryg ved.

Min holdning er klar. Med 100 rejsedage om året har jeg på ingen måde tid eller overskud til at kaste mig i gang med motorsaven, og vil hellere end gerne betale det det koster at få andre til at forberede tingene. Tvivler på de holder 1000 kroner i timen som en Audi mekanikker koster, og som mange mennesker betaler UDEN at stille spørgsmålstegn over hovedet. Der betales for en service, og så er den ikke længere...
Kunne være sjovt at se et regnestykke der viser hvad der egenligt kan holdes i timeløn ved selv at mase rundt ude i skoven. Med kørsel og alle udgifter medregnet.
Back to basic! Hvad skal man bruge brændsel til? Hvis det er til N ø d v e n d i g Opvarmning og man ikke gider arbejde, er det et spørgsmål, om man skulle finde sig en anden opvarmningsmetode. Feks træpiller. Er træet derimod til en "hygge"brændeovn, har jeg ingen medlidenhed. Sømpistol: det jeg mente med snydt var kvaliteten. Der er utrolig mange leverandører, der handler med tårne. Og som ikke aner hvad de indeholder. Sågar fra østeuropa. De brændselshandlere der handler med ordentligt tørt træ, ved godt hvad det skal koste. Og så synes jeg der er nogen modsigelse: hvis man køber i tårne, kan det umuligt være det store forbrug, er der derimod et primært forbrug, køber man da slet ikke i tårne. Man køber da heller ikke skruerne i 10-stks pakninger, hvis man skal lave en terrasse.

 

Skrevet af Henrik@p på 07 jul 2012 06:07
her lyder det som om man vil have det hele for det halve, brænde er på samme måde som med alt andet prisen følger kvalitet og mængde.
det billige lort du køber i tårne i bilka er nemt og giver hurtig varme, men absolut ingen værdi ellers.
ask,bøg og eg er dyre men du får mere for din surt tjente penge, og endnu billigere hvis man letter måsen og selv gør lidt af arbejdet, tror det eller lad være, men det har sine fordele og gøre det selv.
du får varmen flere gange, det er god motion og så er det faktisk også hyggeligt.

Hvad mener du med et hele for det halve, det er brænde!!, det er et træ der er vokset op af jorden, om det er et bøgetræ der er vokset op i esbjerg eller københavn tror jeg nok brændeovnen er ligeglad med, jeg tror også den er ligeglad med om det er savet, kløvet og stablet af prins henrik, eller bjarne fra brændehandleren i hobro.

Det er ikke et præcisions håndværk, det er brænde, netop derfor kan det godt betale sig at kigge hvad man rent faktisk får for pengene.

jeg er da sikker på du er typen der hellere vil købe 250 gram kærgården i brugsen til 17.95kr end i netto til 13.95, fordi brugsen er jo ikke sådan en billig proletar butik..

Hold da op hvor kan folk dog forstå en tråd helt forkert........
Skrevet af Wezio på 07 jul 2012 07:41
Sådan er tankegangen desværre mange steder i dag. Man vil have det hele, men det må ikke koste noget!

Nå varen så har skuffet eller håndværkeren er skredet fra et halv færdigt arbejde, er det om foran i klagekøen og stå og tude. Ja, måske endda oprette en lille tråd herinde, hvor der også bliver tudet og spurgt om hvad der er ret og rimeligt!

Man får sjovt nok ikke mere end hvad man betaler for...

læs hvad jeg skrev til henrik.......
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis