Brænde, hvor får man mest for pengene?

Jeg har siddet og kigget efter brænde i dag på nettet og er kommet frem til det er ualmindeligt svært at finde ud af hvad der er det bedste tilbud..

sidste år købt jeg 2 tårne fra Bilka med blandet løv for 3000 kr inkl levering. blandet løv er nok så meget sagt, da det var 2 tårne med rødel, med 10-15 stykker blandet birk og eg stukket ind imellem, og rødel har en brændeværdi på stort set det samme som fyrtræ.

i år har jeg kigget flere gange efter gode tilbud, men hver jeg finder et godt tilbud finder man alligevel ud af at det er det nok ikke. f.eks 10rm bøg/eg for 4000 kr+650 kr levering, det lyder godt lige indtil man læser at det leveres i bigbag, jeg skrev og spurgte hvad for "RM" det var, og de skrev Skrm. men er en bigbag ikke 1x1x1m ? og eftersom de næppe stabler brændet ned i, men nok kaster det ned i, er det jo så kasserummeter, som jo er noget lavere en SKRM. også er tilbudet ikke så godt igen.

Flere steder kan man få leveret x antal rm aflæsset, men brænde i en stor bunke er jo næsten umuligt at vurdere om man har fået det man har betalt for, og har man først betalt, får man næppe penge igen efter man har stablet og fundet ud af der kun er 3/4 af hvad der burde være.

Så jeg er kommet frem til den eneste måde man kan være rimelig sikker på man får det man har betalt for er ved at købe brændet i tårn eller briketter, og så kommer spørgsmålet.

Hvor får man så mest for pengene...

briketter er ret nemt at se hvor mange KG brænde man får, da det jo sælges i KG. typisk 960 kg på en palle.

tårn er lidt sværere, men et fyldt tårn er der ca 2 RM brænde(rigtige RM ikke SKRM) og har fundet den her side som viser hvor meget brændværdi der er pr. rm. jeg går ud fra tallene er på tørt træ(20% vandindhold)
http://www.braende.info/braende_typer/

dvs hvis jeg nu vælger 1 tårn med birketræ. så kan jeg forvente at træet i tårnet vejer 1080 kg, hvis træet er tørret til 20% vandindhold.

hvis jeg vælger briketter får jeg 960 kg på en palle.

hvis de kostede det samme ligner det jo et let valg, men briketterne indeholder typisk kun omkring 6% vandindhold, og hvis jeg siger 960/100x94= 902,4 kg træ uden vand(vand kan ikke brænde ;-) )
gør jeg det samme med birketræet, 1080/100x80=864 kg træ uden vand.

betyder det at man rent faktisk får mere for pengene ved at købe træ i briketter end birketræ et tårn, hvis de koster det samme??
jeg ved godt at bøg, eg og ask vejer mere end birk, men nu brugte jeg bare birk som eksempel.




Jeg har siddet og kigget efter brænde i dag på... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
pizzabager prøv og læs hvad jeg har skrevet igen
Jeg er enig med Pizza. Selvfølgelig skal man undersøge markedet, og der er stor forskel på, hvad man får for pengene. Der er bestemt ikke altid sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Man skal holde tungen lige i munden når man skal sammenligne mellem træsorter, opmålingsmetoder og vandindhold. Hvis man holder øje med tilbud tror jeg det vil være mest økonomisk at benytte briketter. Det lave vandindhold gør forskellen, og det er forholdsvis nemt at sammenligne det ene briketteprodukt med det andet, så man bedre kan vurdere prisen.

Personligt ville jeg aldrig drømme om at fyre med briketter. Det har ikke den rigtige "charme".

Det biligste er selvfølgelig at skove-save-kløve slev, men du skal helt sikkert ikke begynde at regne din timepris ud. Så bliver det en møj dårlig forretning. Når du først har betalt benzin/olie og afskrivning til mototsav og bilkørsel er det ikke meget besparlese tilbage. Hvis du der imod vælger at betrakte det som hobby og motion giver det igen mening. Tænk bare på hvor meget du sparer i motionscenteret!

Jeg skover selv alt mit brænde på egen grund. Jeg synes det er hyggeligt og god motion og jeg kan godt lide den der følelse af "at sanke til huse". Det giver også en god tilfredsstillelse at gå og kigge på brændestablen der ligger og tørre hele sommeren (ikke ret meget i år ;o( Men min timepris ved at lave mit brænde selv tør jeg slet ikke regne på!!


Venlig hilsen

Jens

Jeg skover også alt mit brænde selv, for mig er det blevet en sport at finde mit brænde gratis, jeg har fældet meget træ hos en lokal skovejer der mest går op i jagten, lige nu her fælder jeg en del hos en der har købt et landsted med tilhørende skov og også rundt omkring i folks haver har jeg hentet meget godt træ, sidste weekend fældede jeg et stort bøgetræ og næste weekend står den på nogle høje fine ahorn, der er sgu gang i brændesaveriet lige for tiden..
Hvis jeg skulle købe færdigt brænde ville jeg nærstudere gul og gratis, dba osv. der er tit meget billigt brænde til salg der..
Jeg bestilte 10 skrm ask i gennem den blå, det virkede som et meget fint sted, nu må jeg se

Jeg ville gerne fælde og save mit brænde selv, men jeg bor tæt på københavn, og der er ikke mange skove, at få sankekort til hareskoven er vist rimelig svært, og der er også en begrænsning på hvor meget man må tage, og den er for lav til vores forbrug, jeg har efterhånden forstået at hvis man bor i jylland er det nok ikke det største problem at finde folk som alligevel skal have fældet nogen træer(som ikke står lige op af huse og lign) men her ved kbh kan det være svært, og skal man kører for langt koster det istedet i benzin, og større tidsforbrug.. så jeg må nøjes med at købe det, og det er nu også fint nok, så kan jeg bruge min tid på andre ting, jeg har rigeligt at tage fat på
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis