Inddækning af ovenlysvindue / atelier

Jeg har fundet et passende fastkarmvindue 149 x 192 som jeg godt kunne tænke mig at bruge som ovenlys vindue i et atelier jeg bygger på. Jeg har en 3o garders taghældning og mit spørgsmål er så hvordan man inddækker sådan et vindue.

Hvis nogen har en ide eller link er de meget velkommen.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inddækningen afhænger jo dels af hvad slags tagbeklædning du har!
Og af hvordan vinduet er udformet:
Termorude, (som i den størrelse næppe kan holde til at "ligge ned" og iøvrigt skal være delvis af hærdet glas).
Ved et almindeligt trævindue vil bundkarmen være forkert udformet.
Inddækningen af overkarm og de to sidekarme giver næsten sig selv, hvorimod bundkarmen altid udgør en udfordring!

Jeg ved ikke hvor der findes specifikke detaliløsninger. Men hos Velux, (hvis vinduer kan åbnes), kan du finde principperne for inddækninger.

Og endeligt er det allernemmeste at bruge tagvinduer af Velux-typen, evt. brugte. (Der udbydes massevis af brugte Veluxvinduer på DBA og GG)
Tak for dit indlæg...

Det er plast vinduer med en meget simpel form og ingen udfasninger el lig. selve rammen er sal og rejsningen er 30 grader så ved ikke om det betyder det stor i forhold til det du nævner omkring det at de ligger ned ?
Jeg har kigget på velux´s hj.side og er da også ved at få et billede af fremgangsmåden..

Der er tegltag i bølgeform


Men tak for dit indlæg og svar.
mente selfølgelig at vindues ydre rammen var smal
Ruder i ovenlysvinduer SKAL være med mindst et lag hærdet glas!

Når din termorude er så stor og hvis det er en alm. med 2x4 mm glas kan den med sikkerhed ikke holde til at ligge på et 30 gr. tag.
(Risikoen for at den kollapser udelukkkende pga. egenvægten er overvældende/sandsynlig!)
Nu er der flere ting der gør at et alm. vindue ikke sådan lige kan ombygges til et ovenlys vindue.

Tagvinduer skal som nævnt være med sikkerhedsglas, derudover er næste hurdle at få sider og overstykke inddækket, hvilket også  normalt er overkomme ligt, men at få afvandet i bunden udover en inddækning er normalt sværere, da glasset jo ligger lavere end karmen, dette er jo ikke tilfældet i et tagvindue, hvor karmen kun er høj i siderne og overkanten, men underkanten er bygget ind under og et stykke længere oppe end selv glasset, så afvandingen foretages udover glasset og ned på inddækningen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis