Tag projekt (solceller, ovenlys, solfangere)

Hejsa,

Min kone og jeg går kraftigt og overvejer at udnytte vores sydvendte tag med både et ovenlysvindue, solfangere og solceller. Egentligt havde jeg tænkt at styre projektet selv, men jeg er begyndt at overveje at hyre lidt bistand for at sikre at vvs'eren ikke laver rav i det for elektrikeren og omvendt osv.

Vi har et budget, omtrent sådan her;

Solceller inkl. montering                 ca. 60.000
Solfangere inkl. montering              ca. 40.000
Ovenlys inkl. montering/lysning      ca. 15.000
plus det løse                                   ca. 15.000
Total                                           ca. 130.000

Jeg vedhæfter en tegning af projektet, som det kunne se ud - delen til venstre er en karnap. Og der er ikke mere tilgængeligt sydvendt tag.

Hvad mener i om projektet, og specielt i tanken om at bede om rådgivning. Og hvilke faser ser i som de kritiske?

Mvh Henrik

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil nok mene at det er alt for lavt buggeteret, læg du bare  hunrede tusinde oven i, så vil dit projekt nok blive mere realistisk. Det er eks. ikke bare at sætte en sol fanger op der skal lave varmt vand, der skal også være en isoleret tank til at opbevare det varme vand i. diverse ventiler rør o.s.v.
Dine oven lys tjah hvis du kan finde en tømre der vil lave det til 15.000,00 kr. tror jeg der er mange her på LDS der gerne vil have hans adr.

Sidst men rimeligt væsentligt, vil din tagkonstrution kunne bære alt det du vil stable der op. Og hvad mon komunen vil sige
Jeg syntes det ser ret voldsomt ud, og kan ikke forstille mig at det bliver et kønt syn.

Prismæssigt vil jeg også mene det virker lige lovligt billigt som det er sat op der, men ved jo heller ikke hvilken paneler du har tænkt dig at benytte.
Du skal nok regne med at solcellerne koster 120.000 incl. montage for et 6KW anlæg. Mange af firmaerne giver gratis rådgivning, hvis du køber deres produkt.
Hvis du kun skal have elektriker og VVSer kan du sagtens undgå problemer mellem de to, så vanskelige er håndværkere heller ikke.

fase
Husk at I kan trække 15-30.000 fra i skat på arbejdslønne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
har i overhovdet set mandens fine tegning?

der er 14 paneler hvis det er 200 watt pr stk er det et 2,8 kwp anlæg findes fint til den pris.
velux solvarme sæt fået til 15000 for det mindste, der til kommer rør til og fra taget og montage hvilket er med i budgettet.
jeg har ikke slået det nævnte vindue op men sådan på slump koste de mellem 4500 og 8000 kr alt efter størrelse og udstyr så igen den budgetterede pris er fin syntes jeg.

15 kilo til ekstra er også fint.
der nævnes ikke om jetjager selv vil hjælpe, for så er der sikkert lidt at spare. det er tros alt et gør det selv forum:-)
i min optik er det et meget fint budget.
hvor er jetjageren.

er den fløjet væk fra tråden.?
Hejsa,

Jetjageren er ikke fløjet fra tråden ;-), han har blot ferie, og lidt mindre omgang med den bærbare.

Først og fremmest, tusind tak for de mange indlæg.

Først en kritisk fra håndværkeren - jeg tror (håber) ikke det er voldsomt underbudgetteret - det  er jo som GDS og mhko er inde på jo ikke kæmpe anlæg. Solcellerne er omkring et 3 kwp anlæg og solfangerne er også et medium anlæg. Jeg er godt klar over at der skal en tank med, men du åbnede mine øjne for, at der bør undersøges hvor meget tagkontruktionen kan holde til - det havde jeg ikke lige med i kalkulen. 

Mht. til det optiske, så tror jeg det kommer til at se meget fint ud, og gør det ikke så er placeringen sådan, at det stort set ikke vil kunne ses fra vejen, og så vejer det praktiske her mere for mig - konen har det nok ikke lige sådan. 

Jeg ved godt det er et gør det selv forum, og det er måske en tilsnigelse at kalde mit for et gør det selv projekt - jeg vil hyre professionelle til det hele. Og faktisk så går mine overvejelser jo faktisk på, hvem der kunne hjælpe mig med at styre projektet. Det er jo ikke et stort projekt i sine enkeltdele, men sammenhængen og det at sørge for at man ikke lave et eller andet ifb. med montering af solcellerne, som gør det sværere at sætte ovenlys/solfangere op efterfølgende, gør at jeg overvejer det. Er det helt hul i hovedet?

Mvh Henrik
Så vil jeg anbefale dig at lade en arkitekt gå ind over, han kan udspecifere hvem der gør hvad og hvornår.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis