Hjælp! Varmepumpe - forbrug i kr/øre

Hej alle LDS'ere!

Jeg har tænkt mig at købe et hus. Jeg kiggede på energimærkningen og tænkte A2 - top!!

Men ved nærmere inspection finder jeg ud af, at det opvarmes via en Nilan VP 18 EK2 varmepumpe. En såkaldt luft til vand varmpepumpe. Teorien er fin, men så heller ikke meget mere
 
Så vidt jeg ved varmes brugsvandet op ved, at VP'en "trækker" varme ud af luften. Ligeledes står VP'en for at udskifte/cirkulere luften i huset.
Det skulle jo være godt nok... eller er det nu også det!?

Selve gulvvarmen (vandbåren) opvarmes via den 9kW elpatron der sidder nedest i VP'eren.
I min verden er det meget dyrt at opvarme disse kvm med el.. 

Er der nogen der kan give et bud på hvor meget det koster at opvarme gulvvarmen?? 

ps. Hverken klima ekspert fra Dong eller go' energi har kunne gve mig et svar

Nyttig info til evt. udregninger.
225 kvm.
VP'ens egenforbrug: 2,1 kW
4 pers. (2 voksne, 2 børn)
ca. 21 grader indefor (eller havd der er standard)
Trægulve/klinker.


Venlige hilsner
Elektrikeren

Det jeg savner mest,
af de ting jeg har glemt,
er min hukommelse!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nærmest umuligt at give dig en pris på at opvarme gulvvarmen. Er det ikke mere interessant at vide, hvad det koster at opvarme huset pr år. Det må du kunne finde ud af ved at se på elforbruget pr år. Dokumentationen for det kunne være regningen fra forsyningsselskabet, eller antal forbrugte KWh minus ca. 4000 til 5000 KWh til lys og andet i husholdningen.

fase
Det er selvfølge rigtigt nok.

Spørgsmålet er så bare om forsyningsselskabet lader mig få den oplysning. Husets nuværende beboer har ikke boet der så længe, så man kunne anslå et forbrug ud fra det.

Tak for tippet - det skal naturligvis prøves!

Det jeg savner mest,
af de ting jeg har glemt,
er min hukommelse!
Er du sikker på at elpatronen ikke kun hjælper til når det er for koldt til at varmepumpen kan følge med?

Elektronikteknikeren
Ja og nej.

I terioen (ilfg. Nilan) skulle varmepumpen kunne producere både brugsvand og varme, men det kan den ikke i praksis (ilfg. bl.a. Nilan og andre fortvivlede mennesker)

Så det er ren el den kører på :-(

Det jeg savner mest,
af de ting jeg har glemt,
er min hukommelse!
Men omvendt må forbruget jo være lavt, ellers kan huset ikke opnå den energimærkning

Elektronikteknikeren
Spørgsmålet er så bare om forsyningsselskabet lader mig få den oplysning. Husets nuværende beboer har ikke boet der så længe, så man kunne anslå et forbrug ud fra det.

Forsyningsselskabet udleverer sikkert ikke oplysninger om forbruget, men sælger må kunne fortælle dig hvormeget, der er brugt.

fase
Ja det virker tåbeligt at installere sådan et fyr i et næsten nyt hus! (måske fik sælger det billigt)

Sælger ved godt at fyret ikke står til en guldmedalje, så de oplysninger han kom med, var knap 3kW for seneste kvartal.
Men det er jo også i de "varme" måneder. Forbruget skulle så ligge på 4x3 kW (12kW) inkl. alm husholdnings el m.m??

På den ene side virker det helt ved siden af, når man siger el varme, men på den anden siden har huset fået karakteren B... (som byggesagkyndig iøvrigt ikke kunne gøre redde for med denne varmepumpe)??

Derfor må jeg desværre spørge andre til uvildige til råds.

Det jeg savner mest,
af de ting jeg har glemt,
er min hukommelse!
hvis varmepumpen er for lille skal der installeres en større, det virker da fuldstændig åndsvagt at varmepumpen kun står for brugsvand, den skal da stå for begge dele..

mon ikke den producere både brugsvand og varme det meste af tiden og når det så er rigtig koldt og den ikke kan følge med træder den elpatron ind?

en varmepumpe der bruger 2,1kw, kan når det er lidt mildt i vejret (+7 grader) normalt lave op til 7-9kw varme, og med +7 grader burde det være rigeligt til at holde huset varmt, samtidig med den en gang imellem skifter til at lave brugsvand.

jeg tror du skal have en kender til at kigge på hvordan systemet er sat sammen, jeg er ret sikker på den elpatron først træder ind når varmepumpen ikke kan følge med, på en hård vinter kan det godt være en del, men hvis huset virkelig er A2, så burde det ikke have behov for ret meget varme..
Skrevet af dlevy på 05 jul 2012 18:46
Ja det virker tåbeligt at installere sådan et fyr i et næsten nyt hus! (måske fik sælger det billigt)

Sælger ved godt at fyret ikke står til en guldmedalje, så de oplysninger han kom med, var knap 3kW for seneste kvartal.
Men det er jo også i de "varme" måneder. Forbruget skulle så ligge på 4x3 kW (12kW) inkl. alm husholdnings el m.m??

På den ene side virker det helt ved siden af, når man siger el varme, men på den anden siden har huset fået karakteren B... (som byggesagkyndig iøvrigt ikke kunne gøre redde for med denne varmepumpe)??

Derfor må jeg desværre spørge andre til uvildige til råds.

Der er noget helt galt. på energimærket er det angivet hvad udgifter til varme har været det sidste år(det var det ihvertfald på mit) derudover har ham der har lavet energimærket angivet hvad normal forbruget burde ligge på.

3kw forbrug på de "varme" måneder, dvs april, maj, juni? eller var det jan, feb, marts, hvornår fik du oplysningerne, og stod der hvilket kvartal det var? 3kw på april, maj, juni er virkelig højt selv med elvarme, så er huset ikke A2, nærmere F-G, hvis det er for jan-marts, lyder det noget mere rimeligt.

hvad er det med huset har fået karakteren B? du skrev tidligere det var A2?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis