Hævet terrasse med store reglar?

Jeg skal bygge en træ terrasse udenfor sommerhuset, hvor der i forvejen er en ældre fliseterrasse cirka 20cm under døren (et enkelt trin ned).
Jeg overvejer at gøre det som følger:

Fiberdug over fliserne for at modvirke ukrudt.
Murerpap mellem dug og reglar for at forhindre fugt.
** Reglar i dimension 45x145mm på højkant for at få terrassen op så den er lige under døren.**
- nivelleres med kiler.
Inderste reglar boltes til huset/fundamentet (med hvad?)
Terrassebrædder (28x120mm) ovenpå reglarne, der skal lige med 40cm afstand.
Skjult montage med Hetra H-7 system (jeg har ikke noget med firmaet at gøre), for at få afstand+montage pæn, selvom det er dyrt.

Både reglar og brædder i sibirsk lærk.
Terrasse dimension: 6 x 4,2 meter, så reglarne skal være 6m og brædderne 4,2m.

Lyder det rimeligt med denne løsning? Især tænker jeg på reglarne, som er temmelig dyre, men der skal ikke benytte tryk.imp. træ.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne jeg måske benytte nogle kortere reglar og sætte dem sammen med sømplader?
Jeg vil ihvertfald anbefale dig at du bruger trykimpregnerede regler, da du sansynligvis aldrig kommer der ned igen for at give træet olie / træbeskyttelse.
Og det vil nok også være bedre at du lægger nogle fliser som støtte punkter, frem for at lade træet ligge på tagpap.
Terrassen ligger lige ved siden af køkkenhaven, så trykimp. reglar er ikke en mulighed. Fliserne derimod lyder som en god plan, og så kan jeg også benytte mindre (og billigere) reglar. Hvor stor afstand bør der være mellem fliserne der er støtte punkter? Er det tilstrækkeligt med én i hver side og så én på midten, hvor reglarne samles??
Størrelsen på fliserne er vel ikke så afgørende?
Nu skyder du altså myg med kanoner, det er noget pjat at du ikke kan have trykimpregneret træ ved / i din køkken have. Men klask du bare nogle regler i der ikke er trykimpregneret, så kan du skifte hele herligheden om et par år igen IK ÅS ! Max. en meter imellem fliserne
Her mener jeg så at du, og mange andre tager fejl ved at sige at tryk imprægneret træ er fint...det er ikke en skid fint, det er pisse giftigt, for nu at sige det pænt.
Og at bruge masser af tanker, planer og penge på at bygge ting af trykket træ finder jeg ret pinagtigt, men enhver må jo gøre som han/hun finder det bedst - jeg finder det bare mærkeligt at man germe vil lave alle mulige håndværksmæssigt fine løsninger og så benytter man det ringeste produkt overhovedet at fremstille det af, det er sgu da grinagtigt!
Beklager, jeg var nødt til at lade min harme få frit løb...
Annonce
Selvfølgelig skal du da ytre din mening, det er jo derfor vi kan tale/skrive sammen, hvis alle havde samme mening  var der jo intet at skrive om
Men så vil jeg anbefale dig at du giver dine regler en dobbelt behandling med Svensk trætjærer, så skal det nok holde i mange flere år. Trætjæren er jo et 100 % naturlig produkt uden diverse kemiske tilsætnings stoffer, du skal blot huske at tilsætte zegativ ellers vil det være år om at tørre.
Og ellers skal du bruge en hårdt træ som eks. Eg. Men så bliver det ikke en billig terasse.
Jeg bruger ikke trykimpreneret hvis det skal behandles før brug, d.v.s. saves eller på anden måde bearbejdes, jeg er total erlergisk  over for den impregnering efter jeg har stået i flere år og skåret den slags op.
Jeg blev måske lige revet lidt med... tak for svarene i hvert fald!
Og ja, det er noget dyrere når det helst ikke må være trykket træ. Eg er nok dobbelt så dyrt som sibirsk lærk (+/-), men det vil jeg lige overveje til reglarne og det samme med trætjæren. Jeg har dog en fornemmelse af at tjære heller ikke er helt ugiftigt, men det er ikke noget jeg ved. Nyt tryk imprægneret træ er vel heller ikke nær så giftigt som det var for nogle år siden hvor der vist var bla. arsen og brom i.
Dere er faktisk kommet nye regler omkring trykimpreneret træ, det grønne ud går og nu bliver det brunt
Med hensyn til tjære så findes der tre slags hvoraf de to er særdeles giftige. Gasværks tjæren som nok kun lave i de lande hvor de har gasværker endnu.  og så er der den olie basserede tjærer, som jo er et spildprodukt af fremstilling af benzin dieselolie smørre olier o.s.v. Det sidste produkt er så Bitumen som bruges i asfalt.
Den svenske trætjære er som sagt lavet af naturens produkter, der er når man fremstiller trækul at der fremkommer trætjærer, den kan fås som en lys og en mørk.
Jeg ved at www.morsmaling.dk  har den ægte vare.
I forhold til problemet med fugt optrængning, så kunne du istedefor fliser, klodse dine regler på på nogle plast kiler, som fx knudsen kilen. - blot en ide !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Skrevet af Lopus på 13 jul 2012 22:22
I forhold til problemet med fugt optrængning, så kunne du istedefor fliser, klodse dine regler på på nogle plast kiler, som fx knudsen kilen. - blot en ide !
Og hvorlænge tror du så at sådan nogle kiler vil holde højden når de blot ligger på Jord / Sand. Ved at bruge fliser fordeler du trykket over en større flade, så den ikke synker ned. Men kilerne vil kunne bruges hvis ikke fliserne ligger fuldstændigt i vatter.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også