Hvilken træsort?

Hej
Jeg skal til at beskære mit træ og er gået ud fra at det er et piletræ, men nu siger mine naboer at de ikke er sikre på at det er. Nogen der kan hjælpe med at identificere ud fra nedenstående billeder?

Min tanke er at skære det ned til ca hækkehøjde (så kronen vil blive en tre meter) da den er ved at tage skade af at træet tager vandet ved rødderne og skygger meget. Men jeg vil nødig slå det ihjel ved bare at skære alle grenene af .

Gode råd og identifikation modtaget meget gerne 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes ikke lige bladene taler for det er en pil, men det er vel næppe heller det væsentligste. Billederne afslører til gengæld at træet tidligere har været beskåret ret kraftigt, og der derefter i en årrække ikke har været gjort det store (antallet af grene, herunder de store nyere grene, der har fået lov at vokse ud midt på stammen ). 
Så alt taler for, at træet tåler kraftig beskæring. Den sikre måde at gøre det på er den trinvise. Det vil sige, at du ikke tager det hele i et hug, men lader det ske over eks. to sæsoner.
Jeg vil foreslå at du nu skærer alle de uønskede grene væk op ad stammen (som man kan se på billede to) samt tynder kronen ved at skære ca halvdelen af grenen af (de tykkeste).
Det vil resultere i en del nye skud, hvor du kan fjerne de uønskede sammen med resten af den store krone i næste sæson, så du får et harmonisk (mindre) træ med en stamme og en krone, fremfor en forvokset busk.

PS alt andet lige giver det mindst arbejde, at beskære når der ikke er blade på træerne, og for visse typer, der bløder meget, er det også hensigtsmæssigt, at beskære i vinterhalvåret hvor saftstrømmen er mindst.
Tusinde tak for kommentar.
Jeg har overtaget en have med dette træ sidste år og aner ikke hvad der har været gjort ved det de sidste år (jeg har ikke gjort andet end fjernet de nederste der generede forbigang), men jeg synes det lyder som en god idé med at tage det trinvis, så det vil jeg da forsøge med. Jeg har dog fået anbefalet at gøre det nu her i Juli, da træet så er i størst vækst og kan klare beskæringerne bedst da der så er energi til at lukke sårene. Selvom der er mange blade, er det ret overskueligt da det er lange smidige græne, og ikke et stort virvar som sådan.

Jeg kunne stadig godt tænke mig at vide hvilken sort det er, nu hvor jeg er ejer Det vokser vildt hurtigt og naboen siger det hurtigt vil blive 15 meter (det er omkring 8-10 meter nu).
Nå ja som info kan jeg sige at jeg ikke har set hverken blomster, bær eller nødder.. Det fælder heller ikke rigtig..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis