Hydraulisk drift af Elvstrøm 1/2 tonner

Hej ! Nogen der ved noget om hydraulisk drift af sejlbåd ? Jeg har en Elvstrøm 1/2 tonner hvori der ligger et hydraulisk drev, men hydraulikpumpe mangler. Er der nogen der ved noget om sådan et hydraulikdrev/motor ? Hvilket tryk der skal bruges? Hviken pumpe der kan bruges? Hvor stærk en motor der skal bruges til at drive pumpen ? Har i øjeblikket monteret en påhængsmotor , men syntes ikke rigtigt det fungerer sikkert.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var noget der blev eksperimenteret en del med for en 30 år siden, hvor selv en 10 HK motor kunne drive båden. Jeg mener at kunne huske at det er temlig omstændigt at få lavet. I mange tilfælde var det et forsøg med at anbringe motoren under forkøjen, for så at få det mere plads i agterskibet. Men er der plads til at montere en motor i direkte forbindelse med skrue akselen ville jeg foretrække dette selv.
hej Wessmore. Håndværkererens beskrivelse er også som jeg husker det. Dertil vil jeg tilføje at også jeg har eksperimenteret med den slags fremdrift. Her opdagede jeg at varmeudviklingen i hydralikolien blev så høj at den udgjorde så stort et problem, både kølings, men også effektstab mæssig at det var for problematisk. Dyrt i fremstilling og dyrt i drift. Det skal siges at jeg arbejde med ca. 100 hk.
Direkte på, det er vejen frem. hilsen anvi
Der er nu også nogle fordele, systemet blev brugt i en del 1/2 og 3/4 tonnere, motoren kunne monteres dybere og tættere på lateralcentret uden at skulle døje med en lang aksel der optager plads og giver vibrationer, betyder måske ikke så meget i turbåde
men der skal ikke mange kilo i stævnen eller agter før bådes sejlegenskaber ændre sig.
Med begrænset motor effekt og normalt kun brugt til havnemanøvre (+ en tur gennem Sverige) har jeg ikke oplevet problemer med overophedning af olien, men ellers kan der da købes varmeveksler til.
Er der noget mærkeplade på den del der sidder på drevet, og hvilken motor ligger der i til at drive den manglende pumpe ?
dit system er sansynligtvis af mærket hydromarin, det er det eneste system jeg har hørt om til lystbåde, hvis du er intersseret i det har jeg pumpedelen der passer til dit system, det er så vidt jeg kan se en lile hydraulikpumpe sammenbygget med et tank og filter, det er en pumpe med justerbart spejl. pmpen har flange der passer på en 12hk farymann diesel, jeg ville dog anbefale at sætte den på noget andet, det er gået lige så godt for farymann med at konvertere luftkølet til vandkølet som det er gået for wv, de tærer urigmentligt meget og er utroligt svære at holde vandet inde i

Dr_Lyn
Hej ... og tak for svar :-)

@Dr_lyn

Jeg er interesseret i din hydrauliktank/pumpe. Hvor meger fylder sådan et setup ca. ?
Hvor mange liter hydraulikolie skal der bruges ?
Overvejer at købe en 15 HK benzinmotor... luftkølet, til at trække pumpen.
Kan sådan en motor bruges hvis der laves tilstækkelig udluftning i motorrummet ?
eller er det for farligt at bruge benzinmotor i en sejlbåd.

Venlig Hilsen
Lars
Annonce
Hej  !

Jeg har tilføjet nogle billeder af hydraulikmotoren under min profil.
Går ud fra at de to tykke slanger skal kobles til en retningsskifter der er tilkoblet en pumpe.
Den korte slange i midten er jeg lidt i tvivl om.
Kan det være at den skal tilkobles en reduktionsventil med tilbageløbe i hydrauliktanken ?
Det vil jo give mening da man dermed kan styre tryk/flow i motoren.
Eller tager jeg fejl ?


Her er billederne .....
@mellon
 Mangler motoren til at drive pumpen.  Jeg kan ikke umiddelbart finde noget type-nr.
Hej

Du må ihvertfald ikke sætte en luftkølet motor i, den kræver rigtig god ventilation, derudover har jeg det sådan at bensin og både er en meget dårlig cocktail. Find hellere en lille dieselmotor.

Mvh Finn
Uden at ane en sk.. disse om din båd, så ser det ud til at hydraulikmotoren er forholdsvis nem at tage af. Det ser også ud til at den korte slange ligger med en åben ende, som der har kunne komme vand og snavs i. Du fortæller ikke, hvor længe den har været ude af drift, men jeg fornemmer det er et godt styye tid (måske endda inden du blev ejer)
Derfor ville jeg, i dit sted, tage hydraylikmotoren af og få den afprøvet på et hydraulikværksted. Det kan ikke koste mange basører. Til gengæld er de ofte dyre at reparere på eller udskifte. Så ved dy, hvad du er oppe imod økonomisk.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

@Chr

Den korte ende er plomberet, og de to lange er klemt sammen i enderne. Der løbe dog hydraulikolie ud af de lange når jeg drejer skruen. Båden ligger i vandet nu, så er jeg er lidt i
tvivl om jeg tør at pille hydraulikmotoren af nu. Men ellers en god ide at få den afprøvet først
før jeg investerer for mange penge i projektet.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis