Væg ujævn - hvordan ophænges skabe

Hejsa

Jeg skal til at hænge overskabe i mit køkken.

Desværre så er det ikke en plan væg. Det har tidligere været to rum, hvor vi har lagt en væg ned, men nu har jeg så en væg som ikke er jævn.

Jeg går ud fra at jeg skal klodse væggen op, der hvor væggen er "længere inde" så at sige..

Men hvordan tjekker jeg at det så er korrekt plant efterfølgende.
Giver det mening.. det er vandret hen af væggen, at den ligesom slår et slag ud...

Jeg har forsøgt at sætte nogle klodser op, men kan ikke rigtig gennemskue hvordan jeg så tjekker om det er i Vatter?? hvilken af dråberne måler dette??
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er du godt nok noget af en amatør, hvis du ikke ved hvilken af libellerne du skal bruge for at se om noget er vandret. At se om det er lige, er nemmest ved at trække en tynd snor imellem enderne på listen du sætter op.
Jeg er da amatør - uden tvivl om det!!

Men enten er jeg så meget amatør, så dit svar ikke hjælper mig eller også forklarer jeg mig ikke rigtig.

Fordi det er ikke den libel, som sidder på toppen jeg skal bruge og de andre kan jeg holder i vinkler som slet ikke giver mening og så er de i midt..

Det jeg skal finde ud af er hvor mange cm jeg skal klodse ud fra væggen for at det kommer til at sidde korrekt uden at jeg kan vippe det fra kant til kant
Det gør du med en retskinne, så kan du måle hvor meget det skal klodses ud.

Det nemmeste er at klodse dem op efterhånden som de sætte op, men en lodestok i forkantet af skabene, så klodses de ud så de komme til at flugte.
Som jeg forstår det, kan du slet ikke bruget et vaterpas til at måle hvor meget din væg er skæv, eftersom du har skævheden på langs af væggen.
Du skal holde en rette skinne, alternativt et godt lige bræt, hvor du holder den på højkant i forhold til væggen, så kan du måle hvor meget luft du har ind til væggen, og klodse op i forhold til dette mål.
Hej Daniel,

Præcis.. Det er mit problem..

Og det var også det jeg kom frem til, at jeg ikke kunne bruge vaterpas, men ville lige være sikker og derfor spurgte jeg her og fik af vide at jeg var en amatør, hvis jeg ikke vidste hvilken libel jeg skulle bruge..

Problemet med en rette skinne er desværre bare, at væggen buler ud et sted og så falder lidt ind igen, så min rette skinne står og vipper lidt.. hvilket gør det svært synes jeg.. tager man det så i mindre bider?
Annonce
hvis skinnen vipper, er det nok lettest at finde ud af ca hvor skævheden er udlignet mest muligt, altså ca lige meget luft i begge ender af skinne, så får du en til at holde en klods under skinnen i den ene ende, og du kan så måle den anden ende.

Det kan så godt være lidt en udfordring at få lavet en god opklodsning, så dine skabe kommer til at hænge godt.
Nu er jeg selv amatør på samme eller lavere niveau end dig men jeg vil da foreslå at du bruger et lod med en snor.
på den måde så kan du smække et langt søm i toppen og så hænge lodet der fra det yderste af sømmet og så regne der fra.
På den måde kan du komme uden om buler osv.

Husk at jeg intet ved om det overhovedet, så mit råd skader måske mere ned det gavner!


______________________________________________
Får selv simple projekter til at ligne abstragt "kunst".
Se det er jo noget helt andet snak, jeg forstod dit indlæg, som at du ikke kunne finde ud af hvordan man bruger et vatterpas for at få skabene til at hænge i lod og vatter. Hvis det er murens skævhedder kan du ikke bruge et vatter pas til opgaven men skal som Koluda skriver have en rette skinne op på væggen. Når vi skriver rette skinne mener vi ofte blot et brædt der er 100 % lige på kanten. Du er nød til at have en der holder brædtet medens du måler ud, og det er altså kanten der skal holdes ind mod muren ikke den flade side af brædtet.
Og husk så at brædtet / retteskinnen skal være lige så lang så det antal skabe du vil hænge op på væggen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis