Hvor længe før man kan bade efter maling af badeværelse ?

Jeg har lige malet min bruseniche med Flüggers vådrums maling i lørdags, og vil h're Jer hvad jeres erfaring med hvor længe man skal vente med at bade før maling er helt tør ?

Jeg ringede for sjov til 3 Flügger butikker i Kbh området og her er hvad jeg fik af svar:

Næste dag - man kan efterbehandle med 2. omgang maling på 2. dagen og her kan man også bade. Der vil gå 7 dage før malingen er HELT hærdet, men man sagtanes bade dagen efter bare der blevet luftet godt ud i rummet.

5-6 dage - man skal vente 5-6 dage med at bade ellers risikerer man malingen ikke bliver siddende og ikke hærder ordentlig

7 dage - man skal vente 7 hele dage med at bade ellers risikerer man malingen ikke bliver siddende og ikke hærder ordentlig

Hvad er det korrekte svar ?

Vil gerne kunne benytte mit bad i morgen aften til at tage en dusch efter træning - jeg malede badet i lørdags aften. Det ser fint og tørt ud nu derude....... 

Tak for hjælpen !

Mvh Claus, Kbh Ø
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Produktdatablad
Flügger Vådrumsmaling


Produktbeskrivelse
Type: Acrylplastmaling til vådrum, halvmat. Hæmmer mug- og skimmelvækst på overfladen.
Indgår i Flügger Vådrumssystem.
Kan tåle højtryksrengøring: Maks. 80 bar, min. 30 cm fra underlaget, vandtemperaturen maks. 30 °C.
Bemærk, tonede nuancer har angivelse af dækkeevne på toneoblat.
· Stor slidstyrke og meget rengøringsvenlig overflade
· Hæmmer mug- og skimmelvækst på overfladen.
· Til slutbehandling i vådrum
Produktanvendelse
Anvendes indendørs på vægge som slutbehandling i Flügger Vådrumssystem.
Rekvirer anvisning.
Kan desuden benyttes, hvor der stilles særlige krav til slidstyrke og rengøringsvenlig overflade.
Underlaget skal være rent, tørt og fast og egnet til malebehandling i våde rum.
Malede overflader med kalkudfældninger behandles med Flügger Fluren 33 Kalkfjerner efterfulgt af rengøring med Flügger Fluren 37 Grundrengøring.
Påføres med pensel, rulle eller sprøjte.
Bemærk, ved første behandling på Flügger Vådrumsgrund skal overmaling ske efter 24 timer. Det er vigtigt at vente minimum 24 timer med at overmale for at sikre maksimal vanddamptæthed i systemet.
OBS: Den malede overflade bør ikke udsættes for direkte vandpåvirkning før malingen er gennemhærdet.
Tekniske data
Massefylde: 1,22 kg/liter
Glans: 30, halvmat
Tørstof: Vægt %: 49 Vol %: 38
Rækkeevne: 6-8 m²/liter pr. behandling
Påføringstemperatur: Min. +10 °C
Maks. luftfugtighed 80 % RF
Tørretid ved 20 °C, 60 % RF: Støvtør: Ca. 3 timer
Genbehandlingstør: Min. 16 timer
Gennemhærdet: Min. 7 døgn
Vaskbarhed: Klasse 1, i henhold til EN 13300
Fortynding: Vand
Rengøring af værktøj m.v.: Vand
Opbevaring: Køligt, frostfrit og tæt tillukket
Miljø og sikkerhed: Se sikkerhedsdatablad
Nøgle: V MAL Januar 2012, erstatter oktober 2011
Tjek altid, at Produktdatabladet er det seneste.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 04 jul 2012 07:43
Produktdatablad
Flügger Vådrumsmaling


Produktbeskrivelse
Type: Acrylplastmaling til vådrum, halvmat. Hæmmer mug- og skimmelvækst på overfladen.
Indgår i Flügger Vådrumssystem.
Kan tåle højtryksrengøring: Maks. 80 bar, min. 30 cm fra underlaget, vandtemperaturen maks. 30 °C.
Bemærk, tonede nuancer har angivelse af dækkeevne på toneoblat.
· Stor slidstyrke og meget rengøringsvenlig overflade
· Hæmmer mug- og skimmelvækst på overfladen.
· Til slutbehandling i vådrum
Produktanvendelse
Anvendes indendørs på vægge som slutbehandling i Flügger Vådrumssystem.
Rekvirer anvisning.
Kan desuden benyttes, hvor der stilles særlige krav til slidstyrke og rengøringsvenlig overflade.
Underlaget skal være rent, tørt og fast og egnet til malebehandling i våde rum.
Malede overflader med kalkudfældninger behandles med Flügger Fluren 33 Kalkfjerner efterfulgt af rengøring med Flügger Fluren 37 Grundrengøring.
Påføres med pensel, rulle eller sprøjte.
Bemærk, ved første behandling på Flügger Vådrumsgrund skal overmaling ske efter 24 timer. Det er vigtigt at vente minimum 24 timer med at overmale for at sikre maksimal vanddamptæthed i systemet.
OBS: Den malede overflade bør ikke udsættes for direkte vandpåvirkning før malingen er gennemhærdet.
Tekniske data
Massefylde: 1,22 kg/liter
Glans: 30, halvmat
Tørstof: Vægt %: 49 Vol %: 38
Rækkeevne: 6-8 m²/liter pr. behandling
Påføringstemperatur: Min. +10 °C
Maks. luftfugtighed 80 % RF
Tørretid ved 20 °C, 60 % RF: Støvtør: Ca. 3 timer
Genbehandlingstør: Min. 16 timer
Gennemhærdet: Min. 7 døgn
Vaskbarhed: Klasse 1, i henhold til EN 13300
Fortynding: Vand
Rengøring af værktøj m.v.: Vand
Opbevaring: Køligt, frostfrit og tæt tillukket
Miljø og sikkerhed: Se sikkerhedsdatablad
Nøgle: V MAL Januar 2012, erstatter oktober 2011
Tjek altid, at Produktdatabladet er det seneste.

Altså det kunne jeg jo selv læse - men siden Flüggers eget personale kommer med så varierende svar, så antager jeg der er en forskel på, hvornår man kan tage et bad og hvornår malingen er gennemhærdet og kan tåle at blive højtryksspuglet med en højtryksspugler, hvilket jo så er 7 dage minimum......



Mvh Claus, Kbh Ø
Det er vil ikke velegnet til højtryksrenser..

Men undskyld jeg pasted databladet... når du allerede har svaret..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ville bare vente et døgns tid, lufte godt ud og så hoppe under bruseren

R. C. Nielsen

Det kan man sikkert også hvis man venter mindst 24 timer og undgår sprøjt direkte på malingen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Skrevet af grandoldman på 04 jul 2012 09:47
Det kan man sikkert også hvis man venter mindst 24 timer og undgår sprøjt direkte på malingen.

Ja man skal nok ikke begynde at vaske vægge ned. Men det må man formode ikke er nødvendigt endnu 

R. C. Nielsen

Skrevet af grandoldman på 04 jul 2012 09:42
Det er vil ikke velegnet til højtryksrenser..

Men undskyld jeg pasted databladet... når du allerede har svaret..

Jeg har ikke helt svaret selv, er jo lidt usikker....hæ....hæ... 

Men vil gerne snart ud og dyrke lidt motion og have et bad, og med kun et badeværelse, så håber jeg jeg snart kan komme en kort tur under bruseren - malede det lørdag aften, så der er snart gået 4 døgn nu - håber jeg kan tage et 8 minutters brus under medium kold hane og undgå at ødelægge mine flot malede vægge i badet 

Mvh Claus. Kbh Ø

Mvh Claus, Kbh Ø
Skrevet af onkelroar på 04 jul 2012 09:54

Ja man skal nok ikke begynde at vaske vægge ned. Men det må man formode ikke er nødvendigt endnu 

Altså jeg tog faktisk et bad 1 time efter jeg malede færdigt i lørdags aften, men satte noget af det plast afdækning jeg havde til overs op på væggen, jeg lige havde malet og tog et forsigtigt køligt bad.

Der skete ingenting - men har ikke mere afdækningsplast tilbage, så går lidt og lurer på, om jeg ikke nu efter 4 dages venten kan tage et bad snart igen - men der vil komme vand på det malede område i begrænset omfang - ved så ikke om jeg skal aftørre det ved at duppe det tørt forsigtigt med noget køkkenrulle på det malede område eller bare lade det tørre...hmmmm.....eller vente helt til på lørdag med at tage næste bad........

Sku' godt vi ikke har hedebølge for tiden..... 

Mvh Claus, Kbh Ø

Mvh Claus, Kbh Ø

Altså jeg tog faktisk et bad 1 time efter jeg malede færdigt i lørdags aften, men satte noget af det plast afdækning jeg havde til overs op på væggen, jeg lige havde malet og tog et forsigtigt køligt bad.

Der skete ingenting - men har ikke mere afdækningsplast tilbage, så går lidt og lurer på, om jeg ikke nu efter 4 dages venten kan tage et bad snart igen - men der vil komme vand på det malede område i begrænset omfang - ved så ikke om jeg skal aftørre det ved at duppe det tørt forsigtigt med noget køkkenrulle på det malede område eller bare lade det tørre...hmmmm.....eller vente helt til på lørdag med at tage næste bad........

Sku' godt vi ikke har hedebølge for tiden..... 

Mvh Claus, Kbh Ø

Hvis det er 4 døgn siden du malede kan du sagtens ta et bad. Og at der skulle komme vand på sker der ikke noget ved. Bare pas på ikke at støde i mod mm. Og så op med vinduet når du er færdig

R. C. Nielsen

Skrevet af onkelroar på 04 jul 2012 10:09

Hvis det er 4 døgn siden du malede kan du sagtens ta et bad. Og at der skulle komme vand på sker der ikke noget ved. Bare pas på ikke at støde i mod mm. Og så op med vinduet når du er færdig
Tak for svar 



Mvh Claus, Kbh Ø
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også