Røret er giftigt

Hej herinde

Jeg er ved at få lagt fiberbånd ind. Det er gravet til i huset i et orange rør på omkring ø 10mm. Jeg skal have det trukket ind til et ikke særlig let tilgængeligt teknikrum under min trappe og mens jeg ventede på at de skulle komme og skyde noget ind i røret brugte jeg tiden på at få trukket røret ind. Det er 7-8 m gennem skunk og gulv, men efter 4-5 timers baksen lykkedes det. Nu har jeg så lige haft besøg af dem der skulle skyde det første stykke fiber i (hold da op det bliver lavet af mange arbejdsgange). Det orange rør som jeg har ført ind i huset er åbenbart giftigt og jeg burde derfor skifte det...
Er der nogen der ved noget om hvor giftigt det er? Det løber inde i konstruktionen og er ikke noget man vil komme i kontakt med. Skal jeg skifte det eller er det hysteri at det ikke bør bruges indendørs?

Mvh

Kasper 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ingen grænser for hvad man kan bekymrer sig over?

Men hvis det er et nyindkøbt rør så er det vel lovligt.

Og da du spurgte "dem der skulle skyde det første stykke fiber i" hvorfor de mente at dit orange rør var giftigt. Hvad svarede de så?

(Hvis det er fordi plastmaterialet indeholder phthalater er det kun giftigt såfremt man bruger røret som slikkepind - mere end 1 time om dagen. Så lad være med det) :o)
Hvordan giftigt? Du havde vel ikke tænkt dig at fortære det? Gør som Sitting Bull skriver, find noget andet at bekymre dig over  , og nyd mulighederne i dit nye bredbånd. Måske har folkene ment, at det var farligt at se ind i fiberen, når det var sat i drift. Lyset i fiberen kan være farlig at se ind i, fordi det kan skade øjnene, selv om det er usynligt.

fase
Hvis røret er beregnet til nedgravning kan det godt være det ikke er godkendt til anvendelse i beboelse. Det kan f.eks. være grundet i risiko for udvikling skadelige gasser ved brand. Men arh, jeg ville nu og vælge at nyde den nye data forbidelse.

 

Tak

I satte ord på mine tanker om hvor skadeligt det kunne være. Så vil jeg bare se frem til at få en fornuftig netforbindelse :-)
Jeg tror altså også det er fordi det kan udvikle giftige gasser ved brand, det er i sig selv ikke giftigt på nogen måder....
Tror i ikke bare ordet "giftigt" er en alternativ betegnelse for det plast materiale røret er lavet af. Det er vel samme farve og materiale som kloakrør er lavet af - et materiale som rotter, mosegrise og muldvarpe ikke gider gnave i.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis