vandvarmer - årlig strømforbrug

Så er der endnu et større spørgsmål fra min side. Denne gang går det på det årlige strømforbrug på en Metro type 622 160 l. Jeg læste lidt om den og der står 3 kW. Men, men, men.... helt ærligt! Spørg mig om rigtig mange andre ting og jeg kan måske komme med et svar. Men dette??? Næh nej! Så igen, kære kloge hoveder. Kan I hjælpe mig med det lille regnestykke? Hvor meget strøm svarer det til pr. år? Tusind tak på forhånd :-)
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo men de 3 kw er varmeydelsen den yder for at varme vandet op. det siger ikke noget om forbruget. Hvis en 3 - 4 mennesker gør hvad de kan for at tømme beholderen ved at bade, koster det jo noget. Hvis det tager vandvarmeren en time at varme op fra kold til f.eks. 70 grader er der brugt 3 kilowatttimer og det koster ?? 3 x 3kr = rundt en tier, så ikke noget med at stå og synge arier under den varme bruser. Vi havde en gang en 30 liters vandvarmer og så lærer selv en teenager at økonomisere med det varme vand.:-)

 varmetossen

Ih tak for svaret indtil videre.
Nu er vi 1 styks. mor og en teenagedatter. Moderen (mig) er jo rimelig økonomisk bevidst og står ikke i timevis og bader. Tja, det vil jo komme helt af sig selv med en vandbeholder. Min datter derimod kan jo sagtens få 10 minutter til at gå under den varme hane. Alt i alt bliver det så til to bade pr. dag velsagtens 15 miinutter ialt. Men, det er nu ikke kun det, jeg tænker på. Det er nok mere, hvor MEGET det vil koste, at holde den kørende med varmt vand til rådighed døgnets 24 timer.
Tænkte desuden på om det kan svare sig, enten at skrue op og ned på temperaturen eller slukke ind imellem. Dvs. skrue op/tænde igen en times tid før man har bestemt sig for at gå i bad???

Hmm, mange bekymringer, hva?? ;-)
Det koster primært når i bruger vandet, beholderen er isoleret men der tabes altid lidt varme.

Elopvarming af brugsvand er den dyreste måde, det kan være lidt svært at spå om præcis hvor meget i bruger, det er jo ikke kun bad men også forbrug i køkken og håndvasken, og om i har sparehane på jeres bruser.

Vi bruger omkring 3000 kr om året for brugsvand opvarmning med gas, 2 mennesker, så jeres kan man gætte på kommer til at ligge på 4-5000 kr, men det kan godt være mindre eller mere..

Nej det kan ikke betale sig at skrue op/ned eller slukke for den når man ikke bruger varmt vand , varmetabet som vandvarmeren har, bliver jo inde i huset og er med til at varme huset op, og er dermed ikke tabt, noget som man har gavn af især om vinteren.
En drifttemperatur på 55gr. C og derunder giver en vandvarmer der ikke kalker til , men så er der risiko for legionærsyge , en drifttemperatur på 65+ gr. C giver en leginærsygefri vandvarmer som regelmægsigt skal afkalkes.......... så kan man selv vælge.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
En drifttemperatur på 55gr. C og derunder giver en vandvarmer der ikke kalker til , men så er der risiko for legionærsyge , en drifttemperatur på 65+ gr. C giver en leginærsygefri vandvarmer som regelmægsigt skal afkalkes.......... så kan man selv vælge.

Det er rigtigt, at en temperatur på under 55 gr. giver den mindste tilkalkning. Men at at man får legionærsyge af den vand temp., tror jeg ikke på af den simple grund, at jeg har kørt med den temp. på det varme vand i over 25 år uden at blive syg.

fase
Skrevet af S. fabrin på 03 jul 2012 09:19
En drifttemperatur på 55gr. C og derunder giver en vandvarmer der ikke kalker til , men så er der risiko for legionærsyge , en drifttemperatur på 65+ gr. C giver en leginærsygefri vandvarmer som regelmægsigt skal afkalkes.......... så kan man selv vælge.

Det er rigtigt, at en temperatur på under 55 gr. giver den mindste tilkalkning. Men at at man får legionærsyge af den vand temp., tror jeg ikke på af den simple grund, at jeg har kørt med den temp. på det varme vand i over 25 år uden at blive syg.
Nu er legionærsyge yderst sjælden , den eneste måde man kan sikre sig er at holde en temp. på 65+ gr. C og der over , nu har jeg ligesom du kørt med ca 55 gr. C i de sidste 30 år  uden at blive syg , men der har været nogle dødelige tilfælde i boligblokke hvor man har kørt med en for lav temperatur . Det var mere for at oplyse at det kan være uheldigt at køre med for lav temperatur på det varme vand. Personligt så har jeg for 5 år siden skruet op fra 55 C til 65 C, just in case , og jeg synes ikke at den kalker mere til end før..............   


   elektriker fra jævnstrømmens tid
2 voksne hele året og en studerende datter i ca 2 måneder har kostet et forbrug på 1704 Kwh på et år
Bjor: tak for din information. Dét er konkret info, som jeg har eftersøgt og jeg kan bruge til noget.

Som tidligere nævnt, starter jeg på SU i august og det er derfor vigtigt, at jeg ikke bliver undermineret af udgifter, som jeg ikke umiddelbart kan gøre noget ved. Derfor var jeg jo også inde på, om det kan betale sig at slukke for vandvarmeren ind imellem. Dét, jeg har læst mig til, er at det desværre kun kan betale sig, hvis man er væk fra den i fem dag eller mere, da den så ellers vil bruge mere strøm til at varme vandet op igen.

Der var en anden, der var inde på, at varmetabet i rørene, er med til at varme boligen op. Hmm, nu sidder vandvarmeren kun et par meter fra badeværelset. Så, dér er der nok ikke så meget tab.

Jeg er kommet frem til, at jeg til opvask af gryder etc. vil tage elkedlen i brug. Den er hurtig og dermed billig i drift.

Tja, man må jo tænke sig lidt (meget) om, når man vælger at gå så meget ned i indtægt for at få sig en ny uddannelse. Men, hvad pokker... Mon ikke det går endda? Det er heldigvis kun for et år.

Tak for hjælpen alle sammen. Det var da skønt, at jeg lige kunne droppe et spørgsmål som dette og blive klogere :-)
Der er noget du har misforstået det er ikke varmetabet fra rørerne, men fra de 160L varmt vand der er i vandvarmeren som bliver afgivet til omgivelserne .................... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis