vandvarmer - årlig strømforbrug

Så er der endnu et større spørgsmål fra min side. Denne gang går det på det årlige strømforbrug på en Metro type 622 160 l. Jeg læste lidt om den og der står 3 kW. Men, men, men.... helt ærligt! Spørg mig om rigtig mange andre ting og jeg kan måske komme med et svar. Men dette??? Næh nej! Så igen, kære kloge hoveder. Kan I hjælpe mig med det lille regnestykke? Hvor meget strøm svarer det til pr. år? Tusind tak på forhånd :-)
Så er der endnu et større spørgsmål fra min side.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
en elkedel er ikke billigere. det giver nøjagtig det samme.
om du bruger 1000 watt = 1 kw på at varme 1,2 liter vand op, eller du bruger 3 kw på at varme 160 liter vand op. giver nøjagtig det samme, kun tiden til forskel.
der skal nøjagtig samme mængde energi til at varme vandet op. det du saprer er varmetabet fra beholderen og til køkken.. men det er virkelig minimalt.

og hvis du så har tendens til at lade vandet komme at koge ryger den besparelse hurtigt. brug blot vandvarmeren, det er nemmere, hvis ikke man står og skal lave te
Sven Høst:  Jeg har læst og læst om dette hér monstrum, så jeg er da helt ør i hovedet og kan da snart ikke huske fra min næse til min mund. Meeen, der er nu altså også et vist varmetab fra rørene og man anbefaler derfor, at anbringe beholderen så tæt på tappestedet som muligt. Og det kan man jo så sige, at et par meter må være.
Selve beholderen er anbragt i entreen. Lidt øv, at skulle se på. Og derfor har jeg tænkt lidt på om man kan lave en eller anden form for afskærmning, der går fra gulv og næsten til loft. (det er et lavloftet hus) Så, mht. dette varmetab, så vil en afskærmning i metal vel egentlig også kunne mindske det. Eller??? I så fald, at I finder det som en god løsning med tresidet metalkasse, så ville det jo være dejligt, hvis der var nogen her, der kender en i Randers området, der kan lave sådan noget... :-)

Ja ja, jeg kan jo ikke være klog på hele linien, vel ;-)

Bjor: tak for din "repect" til mig. Man kan blive tvunget til meget i livet. Jeg har jo prøvet at have det dejlige rosenrøde liv, hvor alting kom næsten af sig selv. Men, en arbejdsskade har sat en stopper for dette og nu må jeg bare klemme ballerne sammen og komme videre.
Subwoof: Jeg synes, det er rimelig svært at gennemskue alle de dér tekniske ting. Måske fordi, jeg ikke er specielt matematisk anlagt???
Jeg kan godt se logikke i det, du skriver. Men, på den anden side - er det så ikke ikke billigere, at være BEVIDST om, at "nu skal jeg varme noget vand til at vaske dét eller dét op" fremfor, at man "bare lige" åbner for den varme hane??
Pudsigt, at du nævner dét med at lade vandet koge inden at kedlen slukker. Jeg har faktisk tillært mig, at slukke kedlen, i det samme at det begynder at boble eller lige inden. En kaffemaskine sender jo heller ikke kogende vand igennem. Ergo, er vandet mere end varmt nok til at lave kaffe eller the, lige inden kedlen begynder at koge.

Jo jo... :-) man sparer jo, hvor man kan. Alt andet er tåbeligt :-))
hej
Jeg er som heller ikke så matematisk, men har dog lært om opvarmning og varmetab.
Selvfølgelig vil du sapre varmetabet, det klart. men det er så lidt, der er vel heller ikke 100 meter fra køkken til beholder?
men ideen er god nok, det var ikke sådan ment. bare du ved at energi der skal bruges til at varme en liter vand, er nøjagtig den samme, uanset hvor hurtigt det går.
elkeden = 1000 watt nok varmtvandsbeholder = 3000 watt. altså har elkedlen 1/3 energi til rådighed. men kun 1/160 del vand at varme op, og dermed det mindre at afsætte energi i, derfor går det hurtigere.

kaffe laves bedst ved 92-96 grader
Annonce
hmm pr år ja et godt spørgsmål som jo må løses i takt med dine vaner til at bruge varmt vand men tre kilovat er pr time og du kan jo selv regne dig frem til hvad det bliver på et år hvis den køre hele tiden på max men det vil den jo ikke gøre.

PEK

 

Tøser: tja, jeg må vel bare selv regne mig frem til strømforbruget NÅR jeg er flyttet ind. Det er som tidligere skrevet dét med, at jeg skal på SU i august, der gør, at jeg helst gerne vil have styr på forventede udgifter. Budgettet bliver ekstrem stramt (!) og derfor er det vigitgt, at der ikke er noget, der kan underminere kroner/ørerne til dagligdagslivet. Een ting er, hvad jeg kan byde mig selv - en anden er, at jeg jo har en teenagedatter, der også gerne skulle have et liv. Og gerne et, der ikke bliver så indskrumpet, at hun ikke trives socialt, fordi der ikke er råd til at "hænge ud" med vennerne eller komme med på studietur etc.

jo men det kan jeg godt se men så er der jo den mulighed at kontakta selskabet som der har forhandlingen af udstyret eller s er der jo teknologisk institut det kræver jo kun en sammenligning fra andet sted hvor nogenlunde de samme ting foregår.

PEK

 

http://www.goenergi.dk/forbruger/ha...cification
kan man få et indtryk af, hvor meget varme der tabes fra en varmtvandsbeholder.

antager vi, at det er en forholdsvis ny beholder, så er tabet på 2,3W/K (det samme som 2,3W pr grad C). Er temperaturen i beholderen 55ºC og rummet 20ºC giver det et tab pr dag på:
(55-20)ºC * 2,3 W/ºC * 24 timer = 1932 Wh = 1,932 kWh.
Hver kWh koster 2 kr, så det bliver ca kr 3,80 i strøm til at vedligeholde temperaturen.
Noget af varmetabet kommer til nytte i form af sparet fjernvarme, men det er ikke altid man har brug for det. Antages at 1/3 af varmetabet er nyttigt mens resten er unyttigt (om sommeren etc og fordi fjernvarme er meget billigere end el-varme) er den reelle ekstraudgift ca:
1/3 * 365 * 1,932 * 2 = Kr 470.

En væsentlig del af dette kan du skære væk, hvis du kan sætte en timer på, så der er varmt vand klar om morgenen, når I skal i bad. Resten af tiden kan den være slukket. Den vil være ca 2 timer og 45 minutter om at varme op fra helt kold (10ºC) til 55ºC. Med 160 liter er der nok til at to kan komme i bad, og så vil der stadig være varmt vand til at vaske hænder osv i løbet af dagen og om aftenen. Varmt vand til opvasken kan du give et temperaturløft i elkedlen. Det er billigere end at fyre op i den store. På den måde kan du spare ca 200-300 kr om året på elregningen.

Muligvis ligger der en stor besparelse ned at se på bruseren. Hvor meget vand bruger den? En ødsel bruser giver 10-12 liter pr minut, mens en sparebruser nøjes med ca 6 liter. Pr år giver det følgende forbrug til to personer, hvis vi regner med at badevandet er 40ºC og et bad tager 6 minutter:

Almindelig 10 l pr minut: 43800 l vand, elforbrug: 1533 kWh.
Spare        6 l pr minut: 26280 l vand, elforbrug:   920 kWh.
Besparelse:  613 kWh = 1226 kr.
Foruden 17,5 kubikmeter vand á 55 kr/kubikmeter = 960 kr.
Samlet godt 2200 kr pr år, eller næsten 200 kr pr måned.

Ikke mindst med en sparebruser vil du kunne nøjes med en temperatur i vandvarmeren på måske 45-50ºC. Hver 14 dag -f.eks hver anden lørdag- skruer du den op til 55ºC for at fjerne enhver risiko for legionellabakterier.

Du kan få et indtryk af, hvor meget vand din bruser bruger på følgende måde.
Tag en kande/spand/skål på ca 2 liter og med med måleskala på. Alternativt kan du veje skålen før og efter du har fyldt den.
Så tager du bruseren og åbner den så meget som du (og datteren!) plejer at have den åbnet, når der bades. Med et stopur eller lignende tager du tid på, hvor længe den er om at fylde kanden/skålen/spanden.
Forbruget pr minut er tappet mængde delt med sekunder gange 60.
F.eks vil 1,8 liter på 12 sekunder svare til 9 liter pr minut.

Husk også på de gamle råd om stand by strøm, slukke lyset, slukke playstation, PC osv. og at bruge sparepærer. Der kan ligge en god besparelse også. I gamle udlejningsejendomme er der ofte et gammelt og elendigt køleskab, som tillige kan være værd at kigge på.

Som  et lille kuriosum kan jeg fortælle, at jeg for nogle år gennemgik en bekendts lejlighed. Med et nyt køleskab, sparepærer, slukke lys mm reducerede elforbruget fra 8000 kWh til 4000 kWh om året. Uden at det gik ud over komforten.

God fornølejelse med studierne. Håber du hygger dig i min gamle hjemby.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr.:

Du godeste!!! Det var da godt nok lige noget af omgang udregninger, du kom med dér
Lige noget, jeg kunne bruge. Det er et sprog, jeg forstår. Så jeg har tilladt mig at kopiere hele din tekst og gemt det i et dokument. Jeg skal have det nærlæst igen og igen. Men, jeg er da noget så positivt glad over at læse, at du er enig med mine gætterier omkring dét at slukke for vandvarmeren i løbet af dagen. Det sætter jeg virkelig stor pris på
Alle dine andre sparetips er bestemt nogle jeg vil tage til mig ligeledes. Dog er jeg i forvejen obs på de fleste af dem og har været det en del år.
Du næsvner også køleskab. der er godt nol et spritnyt køleskab. Men, det er desværre ikke et kælefryseskab. til gengæld er der så en kummefryser. Jeg har luret lidt på om ikke det kunne svare sig for mig, at kigge mig om efter et nyt kølefryseskab, da jeg tror, at det på sigt vil være billigere i strøm. Nu skal det ikke lyde som om, at jeg da slet ikke vil have nogle apparater, der bruger strøm. Men, så igen... 2/3 af elregningen er jo afgifter og så tikker det hurtigt derop ad..! Og det er netop hér, jeg skal passe på i det kommende år på SU.

Så Chr. tusind tak for dine ord.
Hvor er man så flyttet hen efter at have boet i Tvede?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis