Fremprovokering af rust/"bart" jern

Hej fagfolk.

Dette er mit første indlæg og jeg håber på, at blive taget godt imod.

Jeg står i en stuation hvor jeg skal skærme et lille indhak i min lejlighed af, som bruges som "kosteskab" dette vi jeg gøre ved, at smække en jernplade op på et par hængsler og derefter få sat et håndtag af en art på pladen.

Jeg har rimeligt med mod på, at gå i krig med "projektet" men jeg mangler lidt vejledning - hvorfor jeg håber at en eller flere venlige sjæle kan hjælpe mig med følgende:

1) (og lidt af af issue for at komme i gang) hvor får jeg fat i en jernplade i mål? jeg har søgt, men synes ikke jeg finder noget.
2) kan en gips væg overhovedet bære en jernplade (jeg er klar over, at det kommer an på vægt, men hvor lav en vægt kan sådan en jernplade overhovedet fås i?)
3) Da jeg bor i en gammel industribygning med betongulve og lofter ønsker jeg, at give pladen det rette "look" - jeg ønsker, som overskriften indikerer, at fremprovokerer rust - eller måske få den til at fremstå som råt jern (som vist på følgende lampe http://www.dba.dk/lampe-koebenhavner-lampe-2/id-81670085/ - dem har jeg i forvejen 2 hængende af hvorfor jeg ønsker noget i samme stil på pladen - måske endnu mere "smadret"/rustet) - Hvordan gør jeg det? - jeg har læst mig til flere muligheder; en mener at "myresyre" gør tricket, mens andre mener, at man sliber ned, dupper med almindelig eddike og så efterbehandler med smøreolie.

Jeg håber, at i vil være behjælpelige - det bliver desuden nok ikke mit sidste indlæg 

Venligst
Nikolai
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo nok ikke en 10 mm. stålplade du vil have op at hænge, i så tilfælde skal der mere end en gips væg til at holde den, Du skal snarere have fat i en blikplade på 1,5 mm. som du montere på en træramme.
Skal den have det rusne look, renser du den for olie med noget fortynder, og lader den ligge ude en uges tid, så vil den være flot rusten. Men det kan du ikke have siddende inden dører for rust smitter af så du er nød til at give den noget mat lak.
Du skriver noget om at give den olie ! Jo men det er ikke bare olie den skal have, det du tænker på er sansynligvis en brunering af overfladen. Det kræver at du har en stor gasbrænder du kan varme pladen op med så den bliver godt varm hvorefter du smørre lindolie på. Så trækker olien ned i metallet og giver en brunlig overflade. Overskydende olie fjernes med terpentin på en klud. Husk at klude der har været brugt til fortynder eller terpentin ikke må opbevares inden dører da de er selvantændende.
Affedt pladen med fortynner, og kost den så over med en saltsyre/vand-blanding 1:10
Så skal der nok komme gang i rusten
mvh jens
Skrevet af Sitting Bull på 03 jul 2012 15:42
Hvis det skal være en gravrusten overflade - så skal pladen, i en periode på min 3. mdr, graves ned - i jorden jo.
Og for at det ikke skal være løgn, så skal det helst være mosejord hvor den skal graves ned i mindst 1 m. dybde en nat med ingen måne

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis