Forlængelse af lavvoltsledninger

Hej.

Jeg vil gerne have lavet en ny dør i en mur tæt på min eltavle.

Desværre sidder der en serie ledninger i vejen og de er ikke lange nok til at kunne flyttes.

Ledningerne er kontrolledninger, der går ind til en serie kiprelæer i tavlen.

Den tidligere ejer af huset har fortalt mig, at der ved opførslen blev forberedt til IHC, men på grund af en tvist om penge kun blev monteret "gammeldags" kiprelæer.

1) Må jeg selv forlænge kablerne?
2) Hvordan kan jeg se, hvilken type kabler, jeg skal indsætte?
3) Hvordan forlænger jeg dem bedst? Jeg havde overvejet at samle dem med Scotchlok-samlinger - er det okay?

Her er et (uskarpt) billede fra væggen:


Mvh.
Rasmus.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Nej de er en del af den faste installation.
2.Er nok alm. telefon eller svagstrøms signalkabel 6 x0.6
3. Ville nok lodde og bruge krympeflex.
Tusind tak.

Jeg var ellers blevet enig med mig selv om, at det faldt under "Ændre og reparere svagstrømsstyrings- og reguleringssystemer, som anvendes til at styre stærkstrømsfunktioner, fx omprogrammering af intelligente styringer", men det er måske kun selve kontrolenheden, der tales om der.
Den paragraf du har fundet med ændring og reparation omhandler i grove træk alt andet end selve kablet. Du må skifte trykket og du må ommontere afgangene på kontrolenheden, men kablet kræver en autoriseret.

Angående dine Scotchlok samlinger kan du sagtens bruge disse, men det kræver de bliver lagt i en dåse og så forsvinder fidusen formentlig ved at bruge dem...

Så jeg vil, ligesom mellon, foreslå at lodde og krympe dem.
Bare som opfølgning: det viste sig at der også var stærkstrømskabler lidt længere nede i muren, så da de også skulle flyttes, fik jeg en elektriker til at lave det hele. Han samlede svagstrømskablerne med scotchlok og krympetape. Stærkstrømskablerne loddede og krympede han.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis