Nyt tag til - 1.plans gult mursten. Hvad skal man vælge og pris?



Jeg har købt et typisk 1plans vinkel villa fra 1970. Det er gult med beton tegl på nu. Der er skjulte tagrender som nu er defekte og taget ser ikke så pænt ud mere.
Jeg påtænkter lidt at skifte det, til dels for at få isoleret op, få nye udvendige tagrender, og så et pænt tag.
Huset er 160 kvm, og hældningen er ikke så høj. Jeg havde en tømrer forbi lige i starten som målte det op, og han fik det til 165 m2. Jeg synes jeg før har hørt man skal gange bolig areal med 1,5 for at få taget størrelse, og så passer det jo ikke?

Mit spørgsmål er nu til nyt tag, hvad skal man vælge til sådan et?
Tænker selv sort tegl engoberet, men hvad mærke osv?
Har også tænkt lidt om decra med glat overflade ville være pænt, men tænker hælder dog lidt til tegl.
Sidst, hvad er et pris overslag på sådan et tag i den størrelse hvis en tømrer skal lave det?
Mvh
René
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har hørt at man kan kan købe en tommestok og låne en stige. Og så simpelthen kravle op på taget for at udmåle arealet! :o)

Og mål hellere huset efter ved samme lejlighed. Måske er det alt for småt! :o)

Drop det Decra-l...
Og lad være med at spørge et af de plagsome tagfirmaer på nettet der tilbyder at give tilbud. De ringer hver 3. måned de næste 3 år.

Det er nok gitterspær og hvis du selv reparer dampspærren og efterisolerer. Samt nedtager og bortkører de gamle tagsten
Så koster tagrende-ændringen samt nyt tag med rigtige tagsten vel noget i retning af 800,- kr/m2 eksl. moms.

Se lidt her: javascript:void(0);
Ja, hvis ikke der er så  meget fald på taget lad os sige 25%, og huset har en smule udhæng 30-50 cm, så ville jeg anslå taget til ca. 200-220m2, så han er helt galt på den der.

Nu er jeg slet ikke tilhænger af Decra eller andet ståltag af nogen art, så kommer kun med forslag til tegltag.

Der er utroligt mange muligheder når vi snakker nyt tegltag også, så har må du selv komme med nogle indputs til valg af tagsten, om du kan lide vingetegl, de nyere fladere tegl, skiffertegl, eller dybe falstagsten som er undertegnets klare favorit.

Et billede af huset ville gøre det nemmere for mig at kommer med gode råd til farver og størrelsen på tagstenen.

Så lidt mere info, så bliver det nemmere at guide dig igennem dine valg.

Begynd evt. her med at kigge på hvilken tagsten du evt. kan lide.

inspiration til tagsten

Og se evt. referencer med flere forskellige tagsten her

Referencer af tagrenoveringer og nyt tag



Hej igen

Her er et biled fra salgs opstillingen. Beklager den dårlige kvalitet.

https://www.box.com/s/fc81dbd2c393336a81af

mvh

\René
Det tag ser da fint ud.....

Kan du ikke isolere på loftet ?

Jeg forstår så udmærket at du vil af med dine skjulte tagrender - det er noget f.... har skabt. ( har det i sommerhuset og lige skiftet underbeklædning - huset er så også 40 år gammelt )

Jeg ville få taget afrenset og føre taget ud til udvendige tagrender - og så spare de kr. 100.000,- som du ikke får hjem igen ved et evt. senere salg af huset.

Et betontag kan holde i ca. 70 år ( hvis det ikke er utæt ville jeg ikke skifte det.)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Ja, utroligt at ejendomsmægler ikke levere noget ordentligt fotokvalitet..

Ja, blotlægning af skjulte tagrender er altid en god ting, uanset om man skal skifte taget eller ej.

Nu er det lidt svært at se hvordan standen er på taget udfra det billede, har ikke helt samme erfaring med levtiden på betontagsten som EISOE har, har skiftet flere betontagsten tage som kun var 25-35 år gamle, men vandet simpelthen rendte igennem tagstenen, fordi disse var så tyndslidte og åbne.

Hvis ellers det er tæt, så kunne man jo få det prøjtet med algerens et par gange, så vil det om 1 års tid, se helt anderledes ud, også renover udhængene med nye sternbræddder, vindskeder, og evt. nye tagrender og underbrædder i samme forbindelse.

Er i dog opsat på at få nyt tag på huset, så er det en mindre tagflade, som bla. en Brandenburger HF14 ville passe rigtigt flot på.

Tjah.....

Kan godt være det er knap 70 år . de fleste af mine betonsten er 35 år gamle og umiddelbart fejler de ikke noget, jeg har skiftet nogle få stykker, fordi min flagstang væltede ned i taget i stormen 1999/2000. Jeg forventer da at de holder 20 - 30 år mere - men det er jo ikke sikkert.

Mine er Braas betontagsten.

Når så ( hvis det bliver mig - og det gør det næppe ) de skal skiftes bliver det helt sikkert engoberet tegl, men nu får dem der ligger lov til at ligge til de er færdige. Jeg har så fået dem afrenset en enkelt gang for nogle år siden - det hjalp gevaldigt på udseendet ( mos og andre belægninger er væk )

Hvordan bliver betontegl i øvrigt tyndslidte - det må være en utrolig dårlig beton, hvis den bliver tyndslidt af vejrliget.

Som en sidebemærkning har jeg en betonbunker liggende på min sommerhusgrund - på den kan man stadigt se aftegningerne fra forskallingsbrædderne - se de kunne lave beton ,de tyskere




Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, men nu er der også forskel på de  forskellige betontagsten som ved alle andre tagsten, samt hældningen og omgivelserne har en indflydelse.

Disse var gamle B&C betontagsten der lå med undertag, der var dog for lav taghældning på dem,  og det havde sat sine spor i  overfladen, så faktisk tillod vand igennem tagstenen, de var tydelige våde på bagsiden efter regnvejr, og ved længere varig regnvejr, faktisk så meget det dryppede på bagsiden, og de undertaget var rigtigt dårligt udført, som det jo var for 25 år siden,  ja så kunne det ikke rigtigt holde vandet ude.

Det var heldigvis Topdanmark der endte med at betale det meste af taget, da der i tilstandrapport ikke var lavet anmærkninger til taget, netop fordi tilsynsførende bare antog at de ikke fejlede noget pga. alderen på taget.

Vi havde dog på det tidspunkt "lappet" på taget 2 gange i forvejen, ændret tagfoden, og lappet flere huller i undertaget, før de valgte at gå hele vejen, som var mit forslag til dem ved 1. besigtigelse efter et større regnvejr, hvor de stod med vandkadet lofter og vægge i huset, først da de havde betalt for 2 x opsætning af stillads, samt masser af timer over 1 års tid, valgte de at finde en løsning om tilskud til nyt tag... ikke ligefrem det bedste valg fra deres side.

Men jeg er heller ikke i tvivl, næste gang jeg skal lægge tag på eget hus, bliver det også et engoberet tegl, det holder sig pænt så godt som hele levetiden, og man slipper for alger og mos, som generelt er problemet med betontagsten.

Har da også selv skiftet et over 70 år gammelt betontagsten tag, som udover problemer med understrygning og skotrender samt inddækninger, faktisk var tæt og ellers i god stand, og sikkert havde kunne lægge en hel del år endnu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis