Kabel type fra inverter til gruppetavle

Hej,

Er ved at være færdig med 1. salen, og næste projekt bliver 6 kw solceller på taget. Han lige nå at putte et kabel ind til gruppetavlen der sidder i stueetagen, inden der bliver afsluttet med gips. 
Hvilken kabeltype skal jeg anvende?

Regner med at inverter skal sidde i loftsrummet , så det er der kablet skal gå fra (ca. 8 m.)

Er egentlig også i tvivl om det er en god ide at placere inverter på loftsrummet, hvor der bliver meget varmt når solen skinner, uisoleret.  Har det betydning for inverterens holdbarhed? 
Inverteren kan også sidde ved gruppetavlen, fyrrum, så der er også varmt indimellem.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal anvende 6*kvadrat fra inverter til gruppetavlen. Så fx 4x6 eller 5x6.

Inverteren bliver meget varm. Jeg vil fraråde dig at placerer den på loftet. Der kan jo nemt blive 50+ C. På en god solskinsdag. Det har helt klart noget at sige vedr. Dens holdbarhed.

Så hellere fyrrummet. Der bliver vel næppe 50 grader og vel ikke hele året?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du skal benytte et 2,5 kvadrat. x 5 kraftkabel mellem inverter og gruppe og 6 kvadrat fra inverter til paneler.
 Det er den str. ledninger jeg har på mit anlæg og det er et 7.6 kw anlæg. 
Er det også et 5 x 6 kvadrat? Hvor mange kabler kommer der ind fra paneler og skal de så samles med det kabel jeg fører i en dåse eller skal det kabel jeg fører nå ud på taget?
Det kommer an på hvor mange serier der er på anlægget. er det 1 serie kommer der en plus og en minus ned til inverter fra panelerne. Jeg har 4 serier. 2 serier til hver inverter. eller 4 stk. 6 kvadrat ledninger til hver inverter. Det er de afbrydere der er i hver side. Det er jævnstrømmen fra panelerne der er samlet i de afbrydere. Den midterste afbryder er til vekselstrømmen fra inverterne , der går ind til målerskabet. Det er blot et alm. kraftkabel. 2,5 kvadrat med 5 ledninger der benyttes, der.
Jeg vælger at trække et tomrør til kablerne fra panelerne, for at være på den sikre side. Når jeg ikke ved længde eller antal endnu. Placerer inverteren nedenunder ved gruppetavlen i fyrrum (baggang), ca. 10-15 meter fra panelerne, men det er der vel ingen problem i. Håber så ikke at inverteren støjer som en vaskemaskine, men det gør den da i det mindste ikke om natten :o) Tak for svar og foto.
 En god ide med det tomrør. Og din placering af inverter er også ok. Hvad angår støj fra inverterne. Ihvertefald dem jeg har. Så er der næsten ingen lyd. En svag knitren. Mit køleskab larmer mere..
2,5mm2 er nok

6 kvadrat ud til panaelerene hvor der er 2 ledninger en plus og minus per sektion (deles op i 2-4 ofte)

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis