Vand ned langs pejserør, what to do?

Hejsa,

Vi er indflyttet i et hus her sidste sommers.

I forbindelse med det seneste regnvejr er der kommet lidt vand ind. Om det er sket før ved jeg ikke, altså om det har været et problem hos den tidligere ejer...

Vandet er løbet ned langs pejsens skorsten, vi har listelofter og isolering over disse. Hvad der her er modtaget ved jeg selv sagt ikke.

Loftbredder ser okay ud eller hvad synes I?



Selve pejsen ser sådan ud:



Jeg har været oppe på taget, og vi har sådan en skorsten



Og helt nede ved taget - et fladt tag med tagpap - ser det sådan ud?



Nu til sagens kerne!

Hvor bekymret skal jeg være?

Skal jeg have en fagmand ud? Hvis jeg kan gøre det selv, hvad skal jeg så lukke de små revner med, som man kan se på billedet. Skal man aktivere sin ejerskifteforsikring? (de dækker først fra skade nummer 2, men ville dette kunne være skade nummer 1?)

Dette er mit første indlæg, og jeg håber jeg følger forummets regler. Jeg er ingen handyman, så jeg har ikke rigtig nogen praktisk erfaring, så jeg håber I kan hjælpe.

På forhånd tak, anyway.

Mvh

Frederik
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, ingen grund til at involvere forsikringen for den smule.

Du skal ud og købe et tube tagkit, også fuger du bare rundt om skorstenen og dækker de revner der er opstået.

En tube tagkit koster omkring 50,- og kan sagtens strækkes til den smule, den er lidt grumset i det når de lægges på, men flyder ud efter et stykke tid, så fuge den gerne et par cm oppe over revner også, så denne lukker pænt af når den flyder sammen.
Men der skal vist holdes øje med den inddækning - osse fremover!

Det eksisterende fugearbejde ser endnu værre ud end det jeg kan præstere! :o)

Tætningsmasse ved overgangen mellem pappen og inddækningen er nok revnet fordi masen er blevet hård og fordi skorstenen "svejer i vinden"

På sigt vil en helt ny korrekt fuge måske være på plads!

Loftbrædderne fejler ikke noget. Men det er tydligvis en gammel skade!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg takker for de fine svar.

@Sitting Bull, hvad er inddækning og hvordan holder jeg øje med det?

Hvilken type håndværker laver en sådan ny korrekt fuge? (ja, undskyld, jeg er uvidende på denne front)

Mvh

Frederik
Inddækningen er den nederste del, den der går ca. 1/3 del op af skorstenen, der er 2 kritiske punkter her, overgangen fra røret til inddækningen, og overgangen fra inddækningen til tappap, og det er sikkert her dit problem er nu, det er revnet over tid.

Det kan en tagdækker eller tømrer lave for dig, men du kan også nemt selv lave det.
Nu er dette jo en GDS-side, frold.

Og så er det nærmest upassende at indrømme at man tillader fremmede håndværkere på parcellen.

Og som Koluda siger så er det nemt nok - selv for en nybagt husejer - at udbedre den lille skade.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 29 jun 2012 17:40
Nu er dette jo en GDS-side, frold.

Og så er det nærmest upassende at indrømme at man tillader fremmede håndværkere på parcellen.

Og som Koluda siger så er det nemt nok - selv for en nybagt husejer - at udbedre den lille skade.

Nu er jeg heller ikke uden mod og kampgejst

Men at skifte og skille selve skorstenen ad ved jeg ikke om er lidt over mine evner. At klatte lidt tag-fuge på magter jeg nok..

Mvh

Frederik
Ikke for at male Fanden påvæggen.

Men man kunne nemt få mistanke om at den skorsten ikke er fastgjort til tagkonstruktionen. Der er ikke noget såkaldt tagstyr.
Men idet skorstenen heller ikke er ret høj ved jeg heller ikke om det er strengt nødvendigt. Eller noget krav?
(Fordi skorstensfejeren jo nok har inspiceret den adskillige gange!)

Og du.... Check lige tagnedløbet. På flade tage kan det forekomme, at de ligefrem er højere end selve tagfladen. Alt sørg forcder ikke er lunker eller nedløbet er stoppet

 

Takker skaden er nu udbedret. Køn var fugen ikke i forvejen, kønnere er den ikke blevet. Men jeg håber at den holder tæt.

Fortsætter det med vandindtrængen må jeg overveje professionel hjælp.

Jeg takker hjerteligt for de gode råd...

Update: I skal da ikke snydes for et billede


Mvh

Frederik
Alt hvad der virker er smukt!
Og det skal du vist glæde dig ved.
(Så længe det varer) 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også